نیمی از کودکان جهان تا سال ۲۰۵۰ به نزدیک‌بینی مبتلا می شوند

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2050، حدود نیمی از جمعیت کودکان در سراسر جهان به دلیل افزایش استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و کاهش فعالیت‌های خارج از خانه، دچار نزدیک‌بینی (میوپیا) می‌شوند. به گزارش تک‌ناک، این افزایش در نرخ نزدیک‌بینی به دلیل تغییرات سبک زندگی است و کارشناسان بر اهمیت افزایش زمان سپری‌شده در فضای […] نوشته نیمی از کودکان جهان تا سال ۲۰۵۰ به نزدیک‌بینی مبتلا می شوند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۷ مهر , ۱۴۰۳ - 11:00
 0  4
نیمی از کودکان جهان تا سال ۲۰۵۰ به نزدیک‌بینی مبتلا می شوند

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2050، حدود نیمی از جمعیت کودکان در سراسر جهان به دلیل افزایش استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و کاهش فعالیت‌های خارج از خانه، دچار نزدیک‌بینی (میوپیا) می‌شوند.

به گزارش تک‌ناک، این افزایش در نرخ نزدیک‌بینی به دلیل تغییرات سبک زندگی است و کارشناسان بر اهمیت افزایش زمان سپری‌شده در فضای باز و کاهش استفاده از دستگاه‌ها برای جلوگیری از این مشکل تأکید می‌کنند.

امروزه مشکلات بینایی به مسئله‌ای با ابعاد همه‌گیر تبدیل شده‌ است. یک مطالعه جدید به طور نگران‌کننده‌ای نشان می‌دهد که نزدیک به یک میلیارد کودک در سراسر جهان مجبور خواهند بود با عینک، بزرگ شوند.

محققان در چین به این نتیجه رسیده‌اند که میوپیا، که به طور عمومی به عنوان نزدیک‌بینی شناخته می‌شود، در میان کودکان و نوجوانان در سراسر جهان رو به رشد است.

این تحقیق که در مجله British Journal of Ophthalmology منتشر شده است، تصویر نگران‌کننده‌ای از آینده ترسیم و پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۵۰، نزدیک به ۷۴۰ میلیون کودک در سراسر جهان ممکن است به این وضعیت مبتلا شوند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه سان یات-سن در چین هدایت شده، داده‌های ۲۷۶ مطالعه را که شامل بیش از ۵.۴ میلیون شرکت‌کننده از ۵۰ کشور بود، تجزیه و تحلیل کرده است.

یافته‌های آنها نشان می‌دهد که در سه دهه گذشته از ۲۴.۳۲ درصد در دهه ۱۹۹۰ به ۳۵.۸۱ درصد در اوایل دهه ۲۰۲۰، نرخ شیوع جهانی نزدیک‌بینی در میان کودکان و نوجوانان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

این افزایش نرخ نزدیک‌بینی به‌طور ویژه‌ای در برخی مناطق و جمعیت‌ها برجسته است. کشورهای شرق آسیا بالاترین شیوع نزدیک‌بینی را نشان می‌دهند، به طوری که ژاپن با رقم خیره‌کننده ۸۵.۹۵ درصد در صدر قرار دارد.

همچنین این مطالعه نشان داد که دختران بیشتر از پسران، به ویژه در دوران نوجوانی، به نزدیک‌بینی مبتلا می‌شوند.

ابتلای نیمی از کودکان جهان تا سال ۲۰۵۰ به نزدیک‌بینی

جالب است که این تحقیق تفاوت قابل توجهی بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه را نشان می‌دهد. برخلاف آنچه ممکن است انتظار برود، کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه‌یافته شیوع بالاتری از نزدیک‌بینی (۳۱.۸۹ درصد) نسبت به کشورهای توسعه‌یافته (۲۳.۸۱ درصد) نشان می‌دهند.

محققان در یک بیانیه مطبوعاتی بیان می‌کنند که اجرای زودهنگام آموزش رسمی در برخی از کشورهای شرق آسیا می‌تواند به عنوان یک عامل مؤثر عمل کند.

پیش‌بینی‌های این مطالعه برای آینده حتی نگران‌کننده‌تر است. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، ۳۹.۸۰ درصد از کودکان و نوجوانان در سراسر جهان نزدیک‌بین خواهند بود و این یعنی چهار نفر از هر ۱۰ جوان نیاز به عینک تجویزی خواهند داشت، که می‌تواند یک چالش بزرگ برای بهداشت عمومی ایجاد کند.

محققان به چندین عامل اشاره می‌کنند که باعث افزایش شیوع نزدیک‌بینی شده‌اند، که از جمله آنها می‌توان به افزایش زمان استفاده از صفحه‌نمایش، کاهش فعالیت‌های بیرون از خانه و آموزش رسمی زودهنگام در برخی فرهنگ‌ها اشاره کرد.

به عنوان مثال، در کشورهایی مانند: سنگاپور و هنگ کنگ، کودکان قبل از اینکه به مدرسه بروند، از سن دو یا سه سالگی در برنامه‌های آموزشی تکمیلی شرکت می‌کنند.

تفاوت جنسیتی در نرخ نزدیک‌بینی نیز بسیار جالب است. مطالعه نشان می‌دهد که دختران امکان دارد به دلیل رشد جسمی زودتر، زمان کمتر در بیرون از خانه و به احتمال زیاد زمان بیشتری که به فعالیت‌های نزدیک مانند خواندن اختصاص می‌دهند، بیشتر مستعد نزدیک‌بینی باشند.

همچنین این مطالعه بر اهمیت توسعه عادات خوب چشمی از سنین پایین تأکید می‌کند. این عادات شامل تشویق به فعالیت‌های بیشتر در فضای باز، محدود کردن زمان استفاده از صفحه‌نمایش و اطمینان از انجام معاینات منظم چشمی است.

در سطح گسترده‌تر، محققان پیشنهاد می‌کنند که دولت‌ها باید سیاست‌هایی را برای کاهش بار تکالیف و آموزش‌های خارج از مدرسه برای دانش‌آموزان جوان اجرا کنند.

محققان اعلام کردند: «با توجه به اندازه بزرگ نمونه‌های مورد بررسی، تخمین‌های ما از شیوع نزدیک‌بینی به عدد دقیق نزدیک می‌باشد. اهمیت بالایی دارد که به این نکته توجه کنیم که نزدیک‌بینی ممکن است در آینده به یک بار جهانی برای سلامت تبدیل شود.»

نوشته نیمی از کودکان جهان تا سال ۲۰۵۰ به نزدیک‌بینی مبتلا می شوند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow