هوش مصنوعی به فتوشاپ هم رسید! خلق آثار هنری به سرعت و سادگی

کمپانی ادوبی پس از گذشت نزدیک به یک سال از افزودن قابلیت‌های ویرایش مبتنی بر هوش مصنوعی به نرم افزار محبوب فتوشاپ، اکنون قصد دارد این محصول پیشتاز خود را با هوش مصنوعی به مراتب قدرتمندتری ارتقا دهد. این شرکت روز گذشته اعلام کرد که فتوشاپ این امکان را پیدا خواهد کرد تا مستقیماً در […]

۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 15:00
 0  0
هوش مصنوعی به فتوشاپ هم رسید! خلق آثار هنری به سرعت و سادگی

کمپانی ادوبی پس از گذشت نزدیک به یک سال از افزودن قابلیت‌های ویرایش مبتنی بر هوش مصنوعی به نرم افزار محبوب فتوشاپ، اکنون قصد دارد این محصول پیشتاز خود را با هوش مصنوعی به مراتب قدرتمندتری ارتقا دهد. این شرکت روز گذشته اعلام کرد که فتوشاپ این امکان را پیدا خواهد کرد تا مستقیماً در داخل برنامه، تصاویر را بر اساس دستورات متنی کاربر تولید کند. همچنین ویژگی‌های جدید دیگری نیز بر اساس هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است تا با الهام گرفتن از تصاویر مرجع، تصاویر تازه‌ای خلق کند و به سهولت بیشتری، پس‌زمینه‌ها را تولید نماید. ادوبی بر این باور است که این ابزارها استفاده از فتوشاپ را هم برای حرفه‌ای‌ها و هم برای علاقه‌مندان مبتدی که یادگیری این برنامه را دشوار می‌دانستند، آسان‌تر خواهد کرد.

ارین بویس (Erin Boyce)، مدیر ارشد بازاریابی فتوشاپ، در مصاحبه‌ای با Engadget می‌گوید:

یک بوم خالی و بزرگ گاهی اوقات می‌تواند بزرگ‌ترین مانع باشد. قابلیت جدید فتوشاپ واقعاً زمان خلق اثر را سرعت می‌بخشد. هرگز ایده‌پردازی و انتقال آن به بوم به این سادگی نبوده است.

این قابلیت جدید نام بسیار ساده‌ای داشته و «تولید تصویر» (Generate Image) نامیده می‌شود و درست در کنار گزینه سنتی که به شما امکان وارد کردن تصاویر به برنامه را می‌دهد، به عنوان یک گزینه در فتوشاپ در دسترس خواهد بود.

قابلیت پیشین مبتنی بر هوش مصنوعی به نام «پرکننده مولد» (Generative Fill) که به شما امکان افزودن، گسترش یا حذف قسمت‌های خاصی از یک تصویر را می‌داد، اکنون ارتقا یافته است. این قابلیت اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را به یک تصویر موجود اضافه کنند، به نحوی که به طور یکپارچه با تصویر اصلی ترکیب می‌شود.

هوش مصنوعی فتوشاپ

در جریان یک جلسه برای نمایش قابلیت‌های جدید فتوشاپ، یکی از مدیران اجرایی ادوبی توانست دور یک بشقاب سالاد خالی را خط بکشد و از فتوشاپ بخواهد آن را با تصویری از گوجه فرنگی‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی پر کند! او به این روش توانست انواع مختلفی از گوجه فرنگی‌ها را تولید کند و یکی از آن‌ها را برای قرار گرفتن در تصویر نهایی انتخاب کند. در نمونه دیگری، مدیر اجرایی شرکت فقط با استفاده از دستورات متنی، تصویری از یک خرس با گیتار آکوستیک در دستش تولید کرده و در ادامه چندین نسخه از گیتارهای الکتریکی را جایگزین نمونه اصلی کرد، بدون اینکه به ابزار یا قلم‌موهای پیچیده فتوشاپ متوسل شود.

این به‌روزرسانی‌ها با Firefly Image 3، آخرین نسخه از خانواده مدل‌های هوش مصنوعی مولد ادوبی که این شرکت روز گذشته از آن رونمایی کرد، پشتیبانی می‌شود. ادوبی می‌گوید Firefly 3 در مقایسه با مدل‌های قبلی تصاویر باکیفیت‌تری را تولید می‌کند، تنوع بیشتری ارائه می‌دهد و تفسیرهای شما را بهتر درک می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند که تاکنون بیش از 7 میلیارد تصویر با استفاده از Firefly تولید شده است.

ادوبی تنها شرکتی نیست که ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد را در محصولات خود جای می‌دهد. طی سال گذشته، شرکت‌های بزرگ و کوچک، محصولات و خدمات خود را با هوش مصنوعی بازسازی کرده‌اند. برای مثال، هم گوگل و هم مایکروسافت، اصلی‌ترین محصولات خود یعنی به ترتیب موتور جستجوی گوگل و مجموعه آفیس را با ویژگی‌های هوش مصنوعی ارتقا داده‌اند. به تازگی، متا نیز شروع به قرار دادن چت‌بات هوش مصنوعی خود در فیس‌بوک، مسنجر، واتساپ و اینستاگرام کرده است. اما در حالی که هنوز مشخص نیست این سرمایه‌گذاری‌ها چه نتیجه‌ای خواهند داد، به‌روزرسانی‌های ادوبی برای فتوشاپ از نظر مادی برای سازندگان محتوا مفیدتر به نظر می‌رسد. این شرکت می‌گوید ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی فتوشاپ منجر به افزایش 30 درصدی در تعداد مشترکین فتوشاپ شده است و این خود یک موفقیت برای ادوبی محسوب می‌شود.

با این حال، یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که به هوش مصنوعی مولد وارد می‌شود و به خصوص هنرمندان، نویسندگان و سایر متخصصان خلاق روی آن تأکید دارند این است که مدل‌ها و محتواهای اولیه که برای توسعه این فناوری استفاده شده، بدون رضایت صاحبان آثار یا جبران خسارت آن‌ها، به کار گرفته شده‌اند. شرکت‌های هوش مصنوعی مولد در حال حاضر با ده‌ها شکایت از هنرمندان و نویسندگان درگیر هستند. هوش مصنوعی فتوشاپ هوش مصنوعی فتوشاپ

این در حالی است که ادوبی می‌گوید که Firefly با استفاده از رسانه‌های دارای مجوز از Adobe Stock آموزش داده شده است، زیرا برای ایجاد محتوای تجاری طراحی شده است و این برخلاف کاری است که رقبایی مانند میدجرنی (Midjourney) انجام می‌دهند، زیرا مدل‌های آن‌ها تا حدی با کپی غیرقانونی تصاویر از اینترنت آموزش داده می‌شود. با این حال، گزارش اخیر بلومبرگ نشان داده که Firefly نیز تا حدودی با استفاده از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی از رقبای مشابه، از جمله میدجرنی، آموزش دیده است (سخنگوی ادوبی به بلومبرگ گفته که کمتر از 5 درصد تصاویر موجود در داده‌های آموزشی آن از تولیدات هوش مصنوعی دیگر گرفته شده است).

برای رفع نگرانی‌های مربوط به استفاده از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد اطلاعات نادرست، ادوبی اعلام کرده که همه تصاویر ایجاد شده در فتوشاپ با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به طور خودکار شامل “گواهی‌های محتوایی” ضد دستکاری خواهند بود که مانند “برچسب‌های عذایی” دیجیتال در متادیتای فایل عمل می‌کنند و نشان می‌دهند که تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است. با این حال، این روش را هنوز نمی‌توان یک سد کامل در برابر سوء استفاده از تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی دانست، زیرا روش‌های مختلفی برای دور زدن و حذف متادیتا و واترمارک‌ها وجود دارد.

ویژگی‌های جدید فتوشاپ از امروز به صورت بتا و آزمایشی در دسترس کاربران این نرم افزار خواهند بود و اواخر امسال برای عموم منتشر خواهند شد. در ضمن، اگر علاقه‌مند هستید می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ادوبی به صورت رایگان با Firefly 3 کار کرده و آن را امتحان کنید.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow