هوش مصنوعی مولد: شمشیر دولبه‌ای برای بخش تولید

بر اساس مطالعه‌ای که روز توسط شرکت لوسیدورکس منتشر شد، تولیدکنندگان با سرعت کمتری نسبت به پیش‌بینی‌ها، در حال اجرای ابتکارات برنامه‌ریزی‌شده‌ی هوش مصنوعی مولد (Generative AI) هستند. دلیل اصلی این امر، نگرانی‌هایی در مورد دقت و صحت خروجی‌های این فناوری است. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، این مطالعه با نظرسنجی از بیش از […] منبع خبر هوش مصنوعی مولد: شمشیر دولبه‌ای برای بخش تولید پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۱ تیر , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  1
هوش مصنوعی مولد: شمشیر دولبه‌ای برای بخش تولید

بر اساس مطالعه‌ای که روز توسط شرکت لوسیدورکس منتشر شد، تولیدکنندگان با سرعت کمتری نسبت به پیش‌بینی‌ها، در حال اجرای ابتکارات برنامه‌ریزی‌شده‌ی هوش مصنوعی مولد (Generative AI) هستند. دلیل اصلی این امر، نگرانی‌هایی در مورد دقت و صحت خروجی‌های این فناوری است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، این مطالعه با نظرسنجی از بیش از ۲۵۰۰ رهبر در سطح جهان که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به فناوری هوش مصنوعی نقش دارند، انجام شده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۸ درصد از رهبران بخش تولید قصد دارند سرمایه‌گذاری خود روی هوش مصنوعی را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهند. این رقم پایین‌تر از میانگین جهانی (۶۳ درصد) و میانگین ایالات متحده (۶۹ درصد) است. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۳، ۹۳ درصد از تمامی رهبران و ۹۳ درصد از رهبران بخش تولید، قصد افزایش سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی را داشتند.

اهمیت این موضوع

داده‌های منتشر شده توسط PitchBook در هفته‌ی گذشته، جهشی سه ماهه را در تامین مالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایالات متحده نشان می‌دهد که عمدتاً ناشی از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در شرکت‌های هوش مصنوعی است.

سرمایه‌گذاران با امید به بازدهی قابل توجه از درآمد ناشی از پذیرش هوش مصنوعی، روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. بر اساس مطالعه‌ی لوسیدورکس، تقریباً ۵۰ درصد از تولیدکنندگان در سراسر جهان پس از اتخاذ ابتکارات هوش مصنوعی، در سال جاری صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌ها گزارش کرده‌اند.

مایک سینووی، مدیرعامل لوسیدورکس، در این باره گفت: «در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان، مزایای بالقوه‌ی هوش مصنوعی مولد را درک می‌کنند، چالش‌هایی مانند دقت پاسخ و هزینه باعث می‌شود تا آن‌ها رویکرد محتاطانه‌تری در پیش بگیرند.»

هوش مصنوعی مولد با پردازش ورودی‌ها یا دستورات، محتوای جدیدی را بر اساس داده‌های گذشته‌ای که برای آموزش آن استفاده شده است، تولید می‌کند. با این حال، گاهی اوقات این فناوری خروجی‌های نادرست یا بی‌معنی‌ای را تولید می‌کند که به آن‌ها توهم گفته می‌شود در حالی که ۳۶ درصد از تمامی پاسخ‌دهندگان به دلیل احتمال بروز توهم، نگرانی‌هایی در مورد دقت پاسخ داشتند، تعداد بیشتری از پاسخ‌دهندگان بخش تولید (۴۴ درصد) این نگرانی را با خود به اشتراک گذاشتند.

با وجود اینکه تنها ۲۰ درصد از پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ی هوش مصنوعی در سال گذشته توسط تولیدکنندگان اجرا شده است، ۵۵ درصد از آن‌ها احساس می‌کنند که در زمینه‌ی پذیرش هوش مصنوعی، هم‌سطح با رقبای خود هستند.

عامل هزینه

در طول سال گذشته، ۷۰ درصد از شرکت‌های تولیدی، مدل‌های تجاری گران‌تر هوش مصنوعی را انتخاب کردند. لوسیدورکس پیشنهاد می‌کند که اگر مدل‌های منبع باز در دسترس، به همان اندازه کارآمد و مفیدتر با هزینه‌ای پایین‌تر ثابت شوند، ممکن است شاهد شیفت به سمت این مدل‌ها باشیم. در حالی که تولیدکنندگان نسبت به مزایای هزینه‌ای هوش مصنوعی خوش‌بین هستند، آن‌ها به دنبال حداکثر کردن ارزش آن در کنار صرف هزینه‌ی کمتر در سال جاری هستند.

منبع خبر هوش مصنوعی مولد: شمشیر دولبه‌ای برای بخش تولید پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow