هوش مصنوعی گوگل به تشخیص بیماری سل کمک می کند

شرکت هندی Salcit Technologies با استفاده از مدل هوش مصنوعی گوگل، در حال بررسی روش‌های نوین تشخیص بیماری‌ها، مانند سل از روی صدای سرفه است. به گزارش تک‌ناک، این فناوری می‌تواند دقت و کارایی تشخیص بیماری‌ها مانند سل را بهبود بخشد و رویکردی نوین در مدیریت و شناسایی این نوع بیماری‌های جدی ارائه دهد. گوگل... نوشته هوش مصنوعی گوگل به تشخیص بیماری سل کمک می کند اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۱ شهریور , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
هوش مصنوعی گوگل به تشخیص بیماری سل کمک می کند

شرکت هندی Salcit Technologies با استفاده از مدل هوش مصنوعی گوگل، در حال بررسی روش‌های نوین تشخیص بیماری‌ها، مانند سل از روی صدای سرفه است.

به گزارش تک‌ناک، این فناوری می‌تواند دقت و کارایی تشخیص بیماری‌ها مانند سل را بهبود بخشد و رویکردی نوین در مدیریت و شناسایی این نوع بیماری‌های جدی ارائه دهد.

گوگل روز سه‌شنبه اعلام کرد که استارت‌آپ مراقبت‌های بهداشتی تنفسی Salcit Technologies در حال بررسی استفاده از مدل پایه بیوآکوستیک Health Acoustic Representations (HeAR) است تا تشخیص زودهنگام سل را بر اساس صداهای سرفه افزایش دهد.

انتظار می‌رود HeAR که روی حدود 300 میلیون قطعه داده صوتی و به ویژه حدود 100 میلیون صدای سرفه آموزش دیده است، به این استارت‌آپ هندی کمک کند تا تشخیص سل را گسترش دهد.

سوجی کاکارمات، مدیر محصول Google Research، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در مقایسه با آزمایش خون و تصویربرداری، صدا تا حد زیادی در دسترس‌ترین اطلاعاتی است که می‌توانیم در مورد یک شخص به دست آوریم.»

وی تصریح کرد: «هوش مصنوعی HeAR می‌تواند یافته‌های اشعه ایکس قفسه سینه، سل و حتی کووید را از صداهای سرفه تشخیص دهد.»

 تشخیص سل با مدل بیواکوستیک هوش مصنوعی گوگل

کاکارمات بیان کرد: «با HeAR، ما امیدوار هستیم که محققان بتوانند نشانگرهای زیستی آکوستیک جدید را بسیار سریع‌تر کشف کنند.»

شرکت Salcit Technologies قصد دارد از HeAR برای توسعه تحقیقات مربوط به محصول خود به نام Swaasa، استفاده کند.

این محصول سابقه‌ای در استفاده از یادگیری ماشینی برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری‌ها دارد و با ارائه ارزیابی سلامت تنفسی بدون نیاز به تجهیزات و وابستگی به مکان، مشکلات مرتبط با دسترسی را از بین می‌برد و مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر است.

هوش مصنوعی HeAR به صورت عمومی در مارس 2024 معرفی شد تا به محققان کمک کند مدل‌هایی بسازند که می‌توانند به صداهای انسان گوش دهند و علائم اولیه بیماری را مشخص کنند.

شرویا شتی، مدیر و سرپرست مهندسی Google Research گفت: «ما متوجه شدیم که HeAR به طور متوسط در طیف وسیعی از وظایف و برای تعمیم میکروفون‌ها، بالاتر از مدل‌های دیگر قرار می‌گیرد و توانایی برتر خود را در ثبت الگوهای معنادار در داده‌های صوتی مرتبط با سلامت نشان می‌دهد.»

وی توضیح دارد: «مدل‌هایی که با استفاده از HeAR آموزش دیده‌اند، با داده‌های آموزشی کمتر به عملکرد بالایی دست یافته‌اند، که عاملی حیاتی در دنیای پژوهش‌های بهداشتی است که اغلب داده‌های کمی دارند.»

شتی بیان کرد: «هدف ما این است که تحقیقات بیشتری را در مورد مدل‌های هوش مصنوعی برای بیماری‌های گوناگون و جمعیت‌های خاص انجام دهیم، حتی اگر داده‌ها کم باشند، یا موانع هزینه، یا محاسبات دیده شود.»

شرکت گوگل از محققان علاقه‌مند به بررسی پتانسیل HeAR دعوت کرد تا درخواست دسترسی به HeAR API را داشته باشند.

این شرکت گفت که امیدوار است به پیشرفت توسعه ابزارهای تشخیصی آینده و راه‌حل‌های نظارتی که به بهبود نتایج سلامت برای جوامع در سراسر جهان کمک می‌کنند، ادامه دهد.

 

 

نوشته هوش مصنوعی گوگل به تشخیص بیماری سل کمک می کند اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow