پس از ۳۹ سال؛ کنترل پنل ویندوز حذف می‌شود

تصمیمات و تغییرات مایکروسافت در مورد حذف یا اضافه ویژگی‌ها در سیستمی عاملی مانند ویندوز- که تاریخچه‌ای به قدمت چندین دهه دارد- اغلب بسیار خبرساز می‌شوند. ممکن است شما به افزودنی‌های جدید MS Paint با درونمایه هوش مصنوعی، یا ویژگی در شرف احیای Recall اهمیتی ندهید، اما به احتمال زیاد در طول ۳۹ سال گذشته …

۰۵ شهریور , ۱۴۰۳ - 05:59
 0  3
پس از ۳۹ سال؛ کنترل پنل ویندوز حذف می‌شود

تصمیمات و تغییرات مایکروسافت در مورد حذف یا اضافه ویژگی‌ها در سیستمی عاملی مانند ویندوز- که تاریخچه‌ای به قدمت چندین دهه دارد- اغلب بسیار خبرساز می‌شوند. ممکن است شما به افزودنی‌های جدید MS Paint با درونمایه هوش مصنوعی، یا ویژگی در شرف احیای Recall اهمیتی ندهید، اما به احتمال زیاد در طول ۳۹ سال گذشته با یکی از پنجره‌های کنترل پنل ویندوز تعامل داشته‌اید. طبق اعلانیه‌ای که به صورت پنهان در سایت پشتیبانی مایکروسافت قرار گرفته، ممکن است روزهای عمر کنترل پنل به شماره افتاده باشد.

این صفحه پشتیبانی توضیح می‌دهد :«کنترل پنل ابزاری است که از مدت‌ها پیش، بخشی از ویندوز بوده است. این بخش، یک مکان مرکزی برای مشاهده و دستکاری تنظیمات و کنترل‌های سیستم فراهم می‌کند. در کنترل پنل، از طریق مجموعه‌ای از ابزارهای کوچک می‌توانید گزینه‌های مختلفی را در ویندوز تنظیم کنید مانند تنظیمات زمان و تاریخ سیستم، تنظیمات سخت‌افزاری، پیکربندی‌ شبکه و غیره. اعلام می‌کنیم که کنترل پنل قرار است به صورت تدریجی حذف شده و جای خود را به اپلیکیشن تنظیمات بدهد، اپلیکیشنی که تجربه‌ای مدرن‌تر و ساده‌تر ارائه می‌دهد.»

این خبر برای کسانی که در دهه گذشته توسعه ویندوز را دنبال کرده‌اند، خبر جدیدی نیست. اپلیکیشن تنظیمات اولین بار در سال ۲۰۱۲ با ویندوز ۸ و به عنوان جایگزینی مناسب برای استفاده از برخی از ابزارهای کنترل پنل روی صفحه‌نمایش‌های لمسی معرفی شد. اما در دوران ویندوز ۱۰، این اپلیکیشن به تنظیمات بیشتری در  کنترل پنل دسترسی پیدا کرد. هنگام عرضه ویندوز ۱۱، قدرت این اپلیکیشن آن‌قدر کامل شده بود که می‌توانست بیشتر اوقات به عنوان جایگزین کامل کنترل پنل عمل کند.

در طول سال‌ها، برخی از ابزارهای کنترل پنل به تدریج ناپدید شده‌اند—مانند پنل نمایشگر، صفحه اضافه/حذف برنامه‌ها، و پنل‌هایی مربوط به ویژگی‌های منسوخ‌شده مانند گروه‌های خانگی. اعلانیه جدید مایکروسافت نشان می‌دهد که ممکن است باقی ابزارهای کنترل پنل نیز در به‌روزرسانی‌های آینده ویندوز به طور کلی حذف شوند. با این حال، در حال حاضر هیچ تغییری در ویندوز صورت نگرفته است. حتی به‌روزرسانی 24H2  که در آینده منتشر می‌شود، هنوز تمامی قابلیت‌های کنترل پنل‌های قدیمی را شامل می‌شود و این نشان می دهد که فاصله بین “منسوخ شدن” و “حذف شدن” ممکن است سال‌ها طول بکشد.

شگفت‌انگیز است که برخی از طراحی‌های کنترل پنل تا چه حد به گذشته برمی‌گردند. تنها با چند کلیک ساده می‌توانید به بخشی از رابط کاربری دسترسی پیدا کنید که تقریباً از سال ۱۹۹۶ و سیستم عامل  Windows NT 4.0  تاکنون به همان شکل باقی مانده است. ایده اولیه کنترل پنل حتی قدیمی‌تر است و به ویندوز ۱.۰ در سال ۱۹۸۵ برمی‌گردد.

اکثر طراحی‌ها و آیکون‌های فعلی کنترل پنل در ویندوز ویستا و ویندوز ۷ در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ تثبیت شده‌اند، که توضیح می‌دهد چرا بسیاری از پنل‌ها هنوز ظاهر گرد و شفاف نسخه‌های آن سیستم‌عامل‌ها را دارند (نگاهی به ظاهر ساعت در اسکرین‌شات‌های ما بیندازید). کنترل پنل یکی از معدود بخش‌های سیستم‌عامل است که هنوز برای ویندوز ۱۱ به‌روزرسانی نشده و منسجم‌ترین طراحی ویندوز مایکروسافت از زمان ویندوز ۹۵ و NT 4.0 محسوب می‌شود. حتی برنامه‌های قدیمی مانند Paint و Notepad هم دچار تغییرات ظاهری شده‌اند و سایر برنامه‌های باقی‌مانده از دوران ویندوز ۷ مانند WordPad کنار گذاشته شده‌اند.

منبع: arstechnica

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow