چگونه مشکل بد سکتور را در HDD و SSD رفع کنیم؟

بد سکتور (Bad Sector) یکی از رایج‌ترین مشکلات ایجاد شده برای هاردهای HDD و SSD است که می‌تواند در گذر زمان برای هارد شما نیز رخ بدهد. اما در صورت بروز این مشکل، این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم این مشکل را رفع کنیم؟ آیا بد سکتورها قابل رفع هستند؟ چرا بد سکتور رخ... نوشته چگونه مشکل بد سکتور را در HDD و SSD رفع کنیم؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۴ شهریور , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  1
چگونه مشکل بد سکتور را در HDD و SSD رفع کنیم؟

بد سکتور (Bad Sector) یکی از رایج‌ترین مشکلات ایجاد شده برای هاردهای HDD و SSD است که می‌تواند در گذر زمان برای هارد شما نیز رخ بدهد.

اما در صورت بروز این مشکل، این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم این مشکل را رفع کنیم؟ آیا بد سکتورها قابل رفع هستند؟ چرا بد سکتور رخ می‌دهد؟ در چه صورت امکان رفع بد سکتور وجود ندارد؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی با روش رفع بد سکتور در HDD و SSD در این مطلب از تک ناک با ما همراه باشید.

بد سکتور ممکن است برای چه نوع هاردهایی رخ بدهد؟

برای اینکه با مفهوم بد سکتور آشنا شوید، لازم است که اطلاعاتی درباره عملکرد هاردها داشته باشید. به طور کلی، فضای ذخیره‌سازی روی سطح هارد سکتور نام دارد. این سکتورها در گذر زمان و بنا به دلایل مختلف ممکن است که تخریب یا غیر قابل استفاده شوند. همین می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد هارددیسک شما شود. در نتیجه، با مشکلات مختلفی مواجه خواهید شد. در حالت کلی نیز، به مشکل ایجاد شدن سکتورهای مشکل‌دار روی هارد، بد سکتور گفته می‌شود.

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که چرا بد سکتور روی عملکرد کلی هارد تاثیر می‌گذارد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که هد هارد شما دائما در حال خواندن و نوشتن اطلاعات روی دیسک هارد است.

حال زمانی که نوبت به خواندن و نوشتن به سکتور خراب می‌رسد، هد تلاش می‌کند تا از آن سکتور استفاده کند، اما پاسخی دریافت نمی‌کند. همین باعث می‌شود تا به هارد شما شوک وارد شود.

بد سکتور ممکن است برای چه نوع هاردهایی رخ بدهد؟

به طور کلی، می‌توان گفت که بد سکتورها می‌توانند روی همه هاردهای امروزی رخ بدهند که از جمله آن‌ها می‌توان به هاردهای HDD، SSD، اینترنال و اکسترنال اشاره کرد. در نتیجه، اگر فکر می‌کنید که این مشکل هیچ‌وقت برای شما رخ نمی‌دهد، سخت در اشتباه هستید!

بد سکتورها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در حالت کلی، بد سکتورها را می‌توان به دو دسته کلی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کرد. بد سکتورهایی که از نوع سخت‌افزاری هستند، معمولا به دلیل ضربه خوردن یا ایجاد فشار بیش از حد روی آن‌ها رخ می‌دهند. این در حالی است که بد سکتورهای نرم‌افزاری معمولا خطاهای مداومی هستند که رخ می‌دهند.

بد سکتورها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در رابطه با تعمیر بد سکتور باید این نکته را در نظر داشته باشید که بد سکتورهای سخت‌افزاری معمولا قابل تعمیر نیستند و در صورت بروز مشکل از این نوع، باید به فکر تعمیر هارددیسک خود باشید. اما در صورتی که بد سکتور از نوع نرم‌افزاری باشد، خودتان می‌توانید در داخل خانه و بدون پرداخت هزینه خاصی این مشکل را رفع کنید.

نشانه بروز مشکل بد سکتور چیست؟

اگر فکر می‌کنید که هارددیسک شما با مشکل بد سکتور مواجه شده است، باید ابتدا و قبل از انجام هر کاری، نشانه‌های عملکردی آن را به صورت کامل بررسی کنید. در این موقعیت، باید در نظر داشته باشید که هارددیسک‌های قدیمی نشانه‌های واضح‌تری از خرابی بد سکتور دارند. چرا که عملکرد آن‌ها از نوع مکانیکی است.

در حالی که هاردهای SSD ممکن است چنین نشانه‌هایی نداشته باشند و تنها به صورت نرم‌افزاری و عملکردی متوجه وجود بد سکتور در آن‌ها شوید.

نشانه بروز مشکل بد سکتور چیست؟

در ادامه لیستی از نشانه‌های وجود مشکل بد سکتور وجود دارد:

  • کندی بیش از حد هارددیسک
  • عدم امکان کپی شدن اطلاعات
  • افزایش صدای هارددیسک
  • هنگ کردن سیستم و درگیر شدن 100 درصدی هارد در Task Manager
  • مشکل بوت در ویندوز
  • رخ دادن مکرر ارور صفحه آبی

چرا بد سکتور رخ می‌دهد؟

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند به خرابی بد سکتور هارددیسک شما منجر شوند. در نتیجه، اگر به دنبال جلوگیری از بروز چنین مشکلی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با این موارد آشنا باشید و تا حد امکان از بروز آن‌ها جلوگیری کنید.

در ادامه لیستی از دلایل ایجاد بد سکتورهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد:

  • کثیفی پلتر و هد هارد
  • ضعیف شدن هد هارددیسک
  • تنظیم و Align نبودن هارددیسک
  • خرابی در اسپیندل موتور هارد
  • خرابی در نشانه آدرس هارد
  • خرابی در داده‌ها
  • ایجاد ارور Correcting Code
  • خرابی بخش Servo هارددیسک
  • فرمت کردن زیاد هارددیسک
  • نوسانات برقی
  • تکان‌های شدید کیس
  • ضربه فیزیکی به هارد
  • استفاده از نرم‌افزارها و ویروس‌های مخرب

رفع بد سکتور در HDD و SSD از طریق CMD ویندوز

همان‌طور که پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم، اگر با مشکل بد سکتور فیزیکی مواجه شده‌اید، امکان تعمیر آن وجود ندارد. اما در صورتی که این مشکل از نوع نرم‌افزاری باشد، به راحتی می‌توانید آن را رفع کنید. برای این منظور، سیستم عامل ویندوز امکان بررسی و رفع بد سکتور در HDD و SSD را از طریق Command Prompt فراهم کرده است.

رفع بد سکتور در HDD و SSD از طریق CMD ویندوز

برای رفع بد سکتور در HDD و SSD از طریق CMD لازم است که وارد بخش cmd شوید. البته می‌توانید این کار را به راحتی از طریق بخش Run نیز انجام دهید. برای این منظور، می‌توانید صفحه Run را در ویندوز باز کرده و عبارت chkdsk را تایپ کنید.

وقتی که این کار را انجام دادید، دیسک شما مورد بررسی کامل قرار می‌گیرد و بد سکتورهای آن رفع می‌شود. البته بسیاری از افراد به این روش چندان اطمینانی ندارند و معمولا به سراغ برنامه‌هایی می‌روند که به صورت اختصاصی با هدف رفع بد سکتور ساخته شده‌اند.

استفاده از برنامه اختصاصی Western برای رفع مشکل بد سکتور

بیشتر هارددیسک‌هایی که در حال حاضر در بازار قرار دارند، از برند Western Digital هستند. اگر هارد شما نیز از محصولات این برند بوده و به مشکل بد سکتور دچار شده است، می‌توانید از نرم‌افزار اختصاصی وسترن برای رفع این مشکل اقدام کنید. برای این منظور کافی است نام برنامه Western Digital Data Lifeguard Diagnostics را در اینترنت جست‌وجو کنید تا وب‌سایت‌های مختلف لینک دانلود آن را در اختیار شما قرار دهند. البته باید برای این منظور از نرم‌افزارهای VPN استفاده کنید. چرا که وسترن به دلیل تحریم‌ها اجازه دانلود و استفاده را نمی‌دهد.

استفاده از برنامه اختصاصی Western برای رفع مشکل بد سکتور

بعد از دانلود و نصب برنامه Western Digital Data Lifeguard Diagnostics، می‌توانید وارد بخش Scan شوید تا برنامه بتواند هارد شما را اسکن کند. بعد از اسکن کامل، می‌توانید اطلاعات مربوط به بد سکتورها را مشاهده کنید.

در ادامه، تنها کافی است که روی گزینه Repair بزنید تا هارددیسک شما ریپیر شود. اما اگر امکان رفع مشکل بد سکتور وجود نداشت، پیشنهاد می‌کنیم به فکر خرید یک هارددیسک نو باشید.

رفع بد سکتور در HDD و SSD با نرم‌افزار اختصاصی Seagate

اگر هارد شما از برند نام‌آشنای Seagate است، پیشنهاد می‌کنیم برای رفع بد سکتور در HDD و SSDهای این برند، به سراغ برنامه Seagate SeaTools بروید. برای این منظور، درست مانند سایت وسترن، امکان دانلود مستقیم وجود ندارد و باید از VPN استفاده کنید. لازم به ذکر است که دانلود این برنامه کاملا رایگان است و نیازی نیست که مبلغی پرداخت کنید.

رفع بد سکتور در HDD و SSD با نرم‌افزار اختصاصی Seagate

نکته جالبی که درباره برنامه Seagate SeaTools وجود دارد این است که این برنامه نه‌تنها برای هاردهای این برند، بلکه برای هاردهای از برندهای دیگر نیز جوابگو است و می‌توانید برای رفع بد سکتور در HDD و SSD از برندهای دیگر نیز از این برنامه استفاده کنید.

برای رفع بد سکتور در HDD و SSD از طریق Seagate SeaTools تنها کافی است که برنامه را نصب و اجرا کنید تا وضعیت هارد برایتان نمایش داده شود. در ادامه، کافی است بعد از اسکن هارد روی گزینه Repair کلیک کنید تا بد سکتور هارد شما رفع شود.

استفاده از برنامه Hard Disk Sentinel برای رفع بد سکتور در HDD و SSD

برنامه Hard Disk Sentinel را می‌توان به عنوان یکی از بهترین برنامه‌ها برای رفع بد سکتور در HDD و SSD معرفی کرد. این برنامه نه‌تنها سلامت هارددیسک شما را به صورت دقیق بررسی می‌کند، بلکه می‌تواند به بهترین شکل ممکن نیز مشکل بد سکتور را رفع کند.

استفاده از برنامه Hard Disk Sentinel برای رفع بد سکتور در HDD و SSD

برای رفع مشکل بد سکتور در برنامه Hard Disk Sentinel باید ابتدا وارد بخش Disk Menu شوید و گزینه‌های Short self test و  Extended self testرا انتخاب کنید.

اگر هارد شما بد سکتور داشته باشد، در زمان انجام تست با خطا مواجه خواهد شد. در ادامه، می‌توانید با کمک Surface test متوجه شوید که کدام سکتورها مشکل دارند. در نهایت نیز از طریق همین بخش و با کلیک روی گزینه Disk Repair، بد سکتورهای نرم‌افزاری حذف خواهند شد.

تک ناک را برای مقالات بیشتر دنبال کنید

به طور کلی، بد سکتورها به دو دسته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شوند. دسته‌های نرم‌افزاری قابل رفع هستند و با کمک برنامه‌هایی مانند Hard Disk Sentinel و Seagate SeaTools می‌توانید برای رفع بد سکتور در HDD و SSD اقدام کنید. اما برای بد سکتورهای سخت‌افزاری، این برنامه‌ها جوابگو نیستند و تنها گزینه شما تعویض هارد خواهد بود.

اگر به مطالعه مقالات در حوزه تکنولوژی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما وب‌سایت ما یعنی تک ناک را دنبال کنید.

نوشته چگونه مشکل بد سکتور را در HDD و SSD رفع کنیم؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow