ژاپن ساخت ابر رایانه zeta-class هزار برابر قدرتمندتر از ابررایانه های کنونی را آغاز کرد

ژاپن با آغاز ساخت اولین ابررایانه زتا-کلاس در سال آینده، قدمی بزرگ در جهت پیشرفت فناوری محاسبات برمی‌دارد. این ابررایانه که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به بهره‌برداری برسد، با توان پردازشی هزار برابر بیشتر از قدرتمندترین ابررایانه‌های کنونی، مرزهای جدیدی در حوزه محاسبات تعریف خواهد کرد. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، […] منبع خبر ژاپن ساخت ابر رایانه zeta-class هزار برابر قدرتمندتر از ابررایانه های کنونی را آغاز کرد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 16:00
 0  4
ژاپن ساخت ابر رایانه zeta-class هزار برابر قدرتمندتر از ابررایانه های کنونی را آغاز کرد

ژاپن با آغاز ساخت اولین ابررایانه زتا-کلاس در سال آینده، قدمی بزرگ در جهت پیشرفت فناوری محاسبات برمی‌دارد. این ابررایانه که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به بهره‌برداری برسد، با توان پردازشی هزار برابر بیشتر از قدرتمندترین ابررایانه‌های کنونی، مرزهای جدیدی در حوزه محاسبات تعریف خواهد کرد.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن (MEXT) با اعلام رسمی این پروژه، نشان داد که کشورش مصمم است تا در عرصه محاسبات پیشرو باقی بماند. ابررایانه زتا-کلاس قادر خواهد بود عملیات محاسباتی را با سرعتی معادل یک سکستیلیون (۱۰ به توان ۲۱) در ثانیه انجام دهد. این در حالی است که قدرتمندترین ابررایانه‌های موجود در حال حاضر به ندرت به سرعت یک اگزافلاپس (۱۰ به توان ۱۸) می‌رسند.

توسعه این ابررایانه قدرتمند، علاوه بر پیشرفت‌های علمی، اهمیت استراتژیک نیز دارد. با توجه به نقش روزافزون هوش مصنوعی در پیشرفت‌های علمی و فناوری، ژاپن با سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه، قصد دارد جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشگامان فناوری در جهان حفظ کند.

ابررایانه جدید که به طور موقت “فوگاکو بعدی” نامگذاری شده است، جانشین ابررایانه فوگاکو خواهد شد که تا سال ۲۰۲۲ عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان را در اختیار داشت. هر دو ابررایانه توسط شرکت‌های RIKEN و Fujitsu توسعه داده می‌شوند و انتظار می‌رود که فوگاکو بعدی از بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده در فوگاکو بهره‌مند شود. یکی از بزرگترین چالش‌های ساخت ابررایانه‌های زتا-کلاس، مصرف بالای انرژی است. بر اساس برآوردها، چنین ابررایانه‌ای به انرژی معادل خروجی چندین نیروگاه هسته‌ای نیاز خواهد داشت. بنابراین، محققان باید راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی این سیستم‌های قدرتمند پیدا کنند.

توسعه ابررایانه زتا-کلاس توسط ژاپن، نشان‌دهنده یک جهش بزرگ در حوزه محاسبات است. این پروژه نه تنها به پیشرفت‌های علمی و فناوری کمک خواهد کرد، بلکه به ژاپن اجازه می‌دهد تا در عرصه رقابت جهانی فناوری، جایگاه خود را حفظ کند. با این حال، تحقق این پروژه نیازمند تلاش‌های گسترده و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی است.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر ژاپن ساخت ابر رایانه zeta-class هزار برابر قدرتمندتر از ابررایانه های کنونی را آغاز کرد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow