کشف یک منظومه سیاره‌ای جدید تصویری از آینده احتمالی زمین را نشان می‌دهد

اخیراً، دانشمندان با مطالعه یک منظومه سیاره‌ای منحصر به فرد، تصویری از آینده احتمالی زمین و منظومه شمسی را ترسیم کرده‌اند. این منظومه که در فاصله حدود ۴۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، شامل یک ستاره کوتوله سفید و یک سیاره به اندازه زمین است که در مداری دورتادور آن می‌چرخد. به گزارش سرویس […] منبع خبر کشف یک منظومه سیاره‌ای جدید تصویری از آینده احتمالی زمین را نشان می‌دهد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۰۷ مهر , ۱۴۰۳ - 16:00
 0  4
کشف یک منظومه سیاره‌ای جدید تصویری از آینده احتمالی زمین را نشان می‌دهد

اخیراً، دانشمندان با مطالعه یک منظومه سیاره‌ای منحصر به فرد، تصویری از آینده احتمالی زمین و منظومه شمسی را ترسیم کرده‌اند. این منظومه که در فاصله حدود ۴۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، شامل یک ستاره کوتوله سفید و یک سیاره به اندازه زمین است که در مداری دورتادور آن می‌چرخد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، کشف این منظومه، به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا سناریوهای مختلفی را برای آینده منظومه شمسی خودمان پیش‌بینی کنند. همانطور که می‌دانیم، خورشید در آینده‌ای دور به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد و سپس به یک کوتوله سفید سرد خواهد شد. در این فرآیند، سیارات داخلی منظومه شمسی احتمالاً بلعیده خواهند شد. اما یافته‌های جدید نشان می‌دهند که برخی سیارات ممکن است از این سرنوشت شوم جان سالم به در ببرند و به دور کوتوله سفید باقیمانده به گردش خود ادامه دهند.

سیاره‌ای که در این منظومه کشف شده است، در مداری دو برابر فاصله زمین از خورشید قرار دارد. این نشان می‌دهد که سیاراتی که در فاصله‌ای دورتر از خورشید قرار دارند، شانس بیشتری برای بقاء در برابر تغییرات شدید ناشی از تبدیل خورشید به یک غول سرخ دارند. با این حال، برای اینکه زمین بتواند از این سرنوشت فرار کند، باید به مدار سیارات بیرونی‌تر مانند مریخ مهاجرت کند. در غیر این صورت، به یک سیاره یخ‌زده و رادیواکتیو تبدیل خواهد شد که به دور یک ستاره مرده می‌گردد.

دانشمندان با استفاده از روش میکرولنزینگ به این کشف دست یافته‌اند. در این روش، نور ستاره‌ای که در پس‌زمینه قرار دارد، به دلیل گرانش یک جسم عبوری خمیده می‌شود و در نتیجه روشنایی آن افزایش می‌یابد. با تحلیل دقیق این پدیده، می‌توان به وجود سیارات در اطراف ستاره‌های دور پی برد.

علاوه بر ستاره کوتوله سفید و سیاره به اندازه زمین، یک جسم دیگر نیز در این منظومه کشف شده است که احتمالاً یک کوتوله قهوه‌ای است. کوتوله‌های قهوه‌ای اجسامی هستند که جرم کافی برای آغاز همجوشی هسته‌ای در هسته خود را ندارند و به همین دلیل به عنوان ستاره‌های ناکام شناخته می‌شوند. کشف این منظومه سیاره‌ای، پرسش‌های جدیدی را درباره سرنوشت منظومه شمسی و امکان وجود حیات در سیارات دیگر مطرح می‌کند. با ادامه تحقیقات در این زمینه، دانشمندان به درک بهتری از روند تکامل ستارگان و سیارات خواهند رسید.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر کشف یک منظومه سیاره‌ای جدید تصویری از آینده احتمالی زمین را نشان می‌دهد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow