کلوسوس ابررایانه غول‌پیکر هوش مصنوعی xAI آماده به کار است

شرکت xAI به رهبری ایلان ماسک، در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۲۴ با تایید اتاق بازرگانی ممفیس بزرگ، خبر از گسترش مرکز آموزش هوش مصنوعی و ابررایانه خود به نام کلوسوس داد. کلوسوس که تنها یک ماه پیش راه‌اندازی شد، به سرعت به عنوان بزرگترین ابررایانه پردازنده گرافیکی جهان شناخته شد. این ابررایانه در ابتدا با […] منبع خبر کلوسوس ابررایانه غول‌پیکر هوش مصنوعی xAI آماده به کار است پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۱ مهر , ۱۴۰۳ - 00:00
 0  4
کلوسوس ابررایانه غول‌پیکر هوش مصنوعی xAI آماده به کار است

شرکت xAI به رهبری ایلان ماسک، در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۲۴ با تایید اتاق بازرگانی ممفیس بزرگ، خبر از گسترش مرکز آموزش هوش مصنوعی و ابررایانه خود به نام کلوسوس داد. کلوسوس که تنها یک ماه پیش راه‌اندازی شد، به سرعت به عنوان بزرگترین ابررایانه پردازنده گرافیکی جهان شناخته شد. این ابررایانه در ابتدا با ۱۰۰,۰۰۰ پردازنده گرافیکی Nvidia تجهیز شده بود، اما اکنون xAI قصد دارد این تعداد را به ۲۰۰,۰۰۰ پردازنده برساند که شامل ۵۰,۰۰۰ پردازنده پیشرفته H200 نیز خواهد بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری رسانه تکنولوژی تکنا، این رشد چشمگیر که تنها ۱۲۲ روز پس از اعلام اولیه پروژه صورت گرفته، نشان‌دهنده سرعت و مقیاس بالای پروژه‌های ایلان ماسک است. با این گسترش، کلوسوس به طور نظری قادر خواهد بود به حدود ۴۹۷.۹ اگزافلاپ برسد که رکورد جدیدی در قدرت محاسباتی ابررایانه‌ها محسوب می‌شود. با این حال، دستیابی به چنین عملکردی در دنیای واقعی ممکن است با چالش‌هایی مانند ادغام سیستم، مدیریت ارتباطات، مصرف انرژی و خنک‌سازی همراه باشد.

کلوسوس با داشتن ۲۰۰,۰۰۰ پردازنده گرافیکی برنامه‌ریزی شده، به طور قابل توجهی از رقبای خود مانند Google AI با ۹۰,۰۰۰ پردازنده و Meta AI با ۷۰,۰۰۰ پردازنده پیشی خواهد گرفت. هدف از این گسترش، تقویت توانایی xAI در توسعه و بهبود مدل‌های هوش مصنوعی مانند Grok 3 است که قرار است با GPT-5، مدل زبان پیشرفته OpenAI، رقابت کند. Grok 3، پیشرفته‌ترین چت‌بات xAI، قرار است در دسامبر ۲۰۲۴ راه‌اندازی شود.

کلوسوس که در ممفیس، تنسی، در مدت زمان کوتاهی چهار ماه ساخته شده است، از پردازنده‌های گرافیکی H100 انویدیا استفاده می‌کند که تا ۹ برابر سریع‌تر از مدل‌های قبلی A100 هستند. هر یک از این پردازنده‌ها قادر است تا ۲۰۰۰ ترافلاپ عملکرد ارائه دهد.

با توجه به رونمایی قریب‌الوقوع تسلا از پیشرفت‌های هوش مصنوعی در رویداد Robotaxi، همکاری بین ابتکارات هوش مصنوعی تسلا و منابع محاسباتی xAI، به ویژه در زمینه فناوری‌های رانندگی خودران، بیش از پیش آشکار می‌شود. با وجود توانایی‌های فنی چشمگیر، پروژه کلوسوس با نگرانی‌هایی در مورد مصرف منابع و اثرات زیست‌محیطی در جامعه ممفیس مواجه شده است. پیش‌بینی می‌شود که این ابررایانه روزانه ۱.۳ میلیون گالن آب و تا ۱۵۰ مگاوات برق مصرف کند که معادل مصرف سالانه برق حدود ۱۲۰ میلیون خانوار آمریکایی است. xAI برای کاهش این اثرات، برنامه‌هایی برای ساخت یک ایستگاه برق جدید و یک تاسیسات تصفیه آب خاکستری دارد. این اقدامات نشان‌دهنده تعهد xAI به تعادل بین نوآوری و پایداری است.

منبع خبر کلوسوس ابررایانه غول‌پیکر هوش مصنوعی xAI آماده به کار است پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow