گسترش خط تولید اسنپدراگون ایکس کوالکام با مدل پایه جدید ۸ هسته‌ای

پردازنده‌ی جدیدی به سری اسنپدراگون ایکس کوالکام اضافه شده است که ۸ هسته‌ی پردازشی دارد و برای دستگاه‌های ارزان‌تر در نظر گرفته شده است. به‌گزارش تک‌ناک، کوالکام بی‌سروصدا SKU جدیدی به خانواده‌ی پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس خود اضافه کرده است که هزینه‌ی کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۱ کوپایلت پلاس را کاهش می‌دهد. در‌حال‌حاضر، قیمت ارزان‌ترین کامپیوترهای... نوشته گسترش خط تولید اسنپدراگون ایکس کوالکام با مدل پایه جدید ۸ هسته‌ای اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  1
گسترش خط تولید اسنپدراگون ایکس کوالکام با مدل پایه جدید ۸ هسته‌ای

پردازنده‌ی جدیدی به سری اسنپدراگون ایکس کوالکام اضافه شده است که ۸ هسته‌ی پردازشی دارد و برای دستگاه‌های ارزان‌تر در نظر گرفته شده است.

به‌گزارش تک‌ناک، کوالکام بی‌سروصدا SKU جدیدی به خانواده‌ی پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس خود اضافه کرده است که هزینه‌ی کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۱ کوپایلت پلاس را کاهش می‌دهد.

در‌حال‌حاضر، قیمت ارزان‌ترین کامپیوترهای مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون ایکس از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود که برای بسیاری از مشتریان بسیار گران است. کوالکام اخیراً وعده داده بود هزینه‌ی کامپیوترهایی را کاهش می‌دهد که از پردازنده‌های این شرکت استفاده می‌کنند. حالا مدل جدید پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس پلاس باید به این موضوع کمک کند.

نئووین می‌نویسد که مدل پایه‌ی اسنپدراگون ایکس پلاس جدید X1P-42-100 نام دارد. این اولین پردازنده‌ی هشت‌هسته‌ای در این خط‌تولید محسوب می‌شود که به‌معنی حافظه‌ی کش کمتر و فرکانس‌های ضعیف‌تر است. فرکانس‌های تک‌هسته‌ای این تراشه مانند اسنپدراگون ایکس پلاس X1P-64-100 ده‌هسته‌ای است؛ اما حداکثر فرکانس‌های چند‌رشته‌ای آن ۲۰۰ مگاهرتز ضغیف‌تر است. گرافیک داخلی یکی دیگر از بخش‌هایی است که X1P-42-100 در آن هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

مقایسه‌ی پردازنده‌ی X1P-42-100 با سایر پردازنده‌های کوالکام

طبق جدولی که کوالکام از مقایسه SKUهای خود دراختیار رسانه‌ی ویدئوکاردز قرار داده است، X1P-42-100 جدید ۱/۷ TFLOPS خروجی می‌دهد. این در حالی است که برادر ده‌هسته‌ای آن بیش از دو برابر، یعنی ۳/۸ TFLOPS تولید می‌کند. این تفاوت مستقیماً به عملکرد ضعیف‌تر درخورتوجه در وظایف گرافیکی سنگین منجر خواهد شد. بنابراین، انتظار نداشته باشید که این پردازنده بازی‌های جدید را روان اجرا کند.

پردازنده‌ی X1P-42-100 کوالکام مانند تراشه‌های دیگر در این خط‌تولید همان ۴۵ تاپس (TOPS) NPU را ارائه می‌دهد. پشتیبانی حافظه نیز یکسان است: LPDDR5X در ۸,۴۴۸ MT/S.

خط تولید اسنپدراگون ایکس کوالکام با مدل جدید ۸ هسته‌ای

Cores Cache Clocks GPU NPU Memory
Snapdragon X Elite X1E-78-100 12 42 MB 3.4GHz 3.8 TFLOPS 45 TOPS

LPDDR5X
8448 MT/S

Snapdragon X Plus X1P-64-100

10
Snapdragon X Plus X1P-42-100 8 30MB

1.7 TFLOPS

تاکنون، تنها ایسوس دو مدل لپ‌تاپ با پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ایکس پلاس X1P-42-100 معرفی کرده است؛ اما انتظار می‌رود مدل‌های بیشتری به‌زودی معرفی شوند. کوالکام قطعاً فشار اینتل و AMD را با تراشه‌های آینده مجهز به هوش مصنوعی خود احساس می‌کند. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که نسل فعلی کامپیوترهای ویندوز روی ARM مقرون‌به‌صرفه‌تر شوند.

نوشته گسترش خط تولید اسنپدراگون ایکس کوالکام با مدل پایه جدید ۸ هسته‌ای اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow