۲۲ درصد افزایش عملکرد Ryzen 9000 با حالت PBO تقویت شده MSI

شرکت MSI حالتی جدید و قدرتمند به نام PBO تقویت شده را برای پردازنده‌های AMD Ryzen 9000 معرفی کرده است که باعث می‌شود این پردازنده‌ها ۲۲ درصد سریع‌تر کار کنند. به‌گزارش تک‌ناک، MSI به‌تازگی ویژگی جدیدی برای پردازنده‌های AMD Ryzen 9000 معرفی کرده است که با استفاده از مادربردهای AM5 خود، عملکرد را بهبود می‌بخشد.... نوشته ۲۲ درصد افزایش عملکرد Ryzen 9000 با حالت PBO تقویت شده MSI اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۵ مرداد , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  0
۲۲ درصد افزایش عملکرد Ryzen 9000 با حالت PBO تقویت شده MSI

شرکت MSI حالتی جدید و قدرتمند به نام PBO تقویت شده را برای پردازنده‌های AMD Ryzen 9000 معرفی کرده است که باعث می‌شود این پردازنده‌ها ۲۲ درصد سریع‌تر کار کنند.

به‌گزارش تک‌ناک، MSI به‌تازگی ویژگی جدیدی برای پردازنده‌های AMD Ryzen 9000 معرفی کرده است که با استفاده از مادربردهای AM5 خود، عملکرد را بهبود می‌بخشد. اخیراً این مادربردها به‌روزرسانی AGESA 1.2.0.1a را دریافت کرده‌اند و به حالت PBO تقویت شده مجهز شده‌اند.

wccftech می‌نویسد که PBO تقویت شده بر‌اساس Precision Boost Overdrive (PBO) شرکت AMD توسعه داده شده است تا پردازنده‌های Ryzen 9000 را برای عملکرد بهتر بهینه کند. با فعال‌کردن PBO تقویت شده، MSI ادعا می‌کند پردازنده‌های Zen 5 می‌توانند درمقایسه‌با حالت استاندارد PBO، بین ۳ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری ارائه دهند.

فزایش عملکرد Ryzen 9000

برای بنچمارک‌گرفتن از این ویژگی جدید، MSI از مادربرد MAG X670E TOMAHAWK Wi-Fi خود و کیت ۳۲ گیگابایتی رم DDR5 با فرکانس ۶۰۰۰ MT/s استفاده کرد. خنک‌کننده‌ی پردازنده‌ی استفاده‌شده MSI MAG CORELIQUID I360 بود که برای تمام پردازنده‌های Ryzen 9000 یکسان است. در آزمایش‌ها، MSI دریافت که پردازنده‌ی پرچم‌دار Ryzen 9 9950X درمقایسه‌با حالت خودکار یا پیکربندی پیش‌فرض، ۴ تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

برنامه‌های استفاده‌شده شامل CPU-Z ،‌Cinebench R20 ،‌Cinebench R23 و Cinebench 2024 بودند که در هرکدام عملکرد چند‌رشته‌ای پردازنده آزمایش شد. با استفاده از حالت PBO ای‌ام‌دی، پردازنده به حداکثر ۵ درصد عملکرد بهتر می‌رسد؛ اما با PBO تقویت شده، اختلاف عملکرد بسته به حالت‌های PBO تقویت شده، بیت ۱ تا ۵ درصد افزایش یافت. به‌همین‌ترتیب، Ryzen 9 9900X در PBO تقویت شده ۳ تا ۸ درصد عملکرد بهتری از PBO معمولی نشان داد. فزایش عملکرد Ryzen 9000 با PBO تقویت شده فزایش عملکرد Ryzen 9000 با PBO تقویت شده فزایش عملکرد Ryzen 9000 با PBO تقویت شده فزایش عملکرد Ryzen 9000 با PBO تقویت شده

پردازنده‌ی Ryzen 7 9700X AMD با حدود ۱۵ درصد بیشترین افزایش عملکرد را در سطح سوم حالت PBO تقویت شده از خود به‌نمایش گذاشت؛ اما حالت PBO از قبل ۱۰ درصد عملکرد بهتر از تنظیمات پیش‌فرض ارائه می‌داد. عملکرد Ryzen 5 9600X نیز ۳ تا ۸ درصد بهبود یافت و در سطح سوم PBO تقویت شده حداکثر ۵ درصد عملکرد را افزایش داد.

Ryzen 7 9700X تراشه‌ای ۶۵ واتی است و بررسی‌ها نشان می‌دهند که ازنظر TDP بسیار محدود است؛ بنابراین، می‌توان فهمید که چرا فعال‌کردن PBO افزایش عملکرد بزرگی در این تراشه ایجاد می‌کند. AMD همچنین قصد دارد ازطریق بایوس AGESA 1.2.0.1 Patch A حالت ۱۰۵ واتی PBO را به Ryzen 7 9700X و Ryzen 5 9600X اضافه کند.

PBO تقویت شده در منو OC داخل بایوس برای آن دسته از مادربردهای MSI دردسترس خواهد بود که از اورکلاک پشتیبانی می‌کنند (مانند مادربردهای B650/B650E و X670/X670E). بایوس سه سطح مختلف از حالت‌های تقویت‌شده را برای انتخاب ارائه می‌دهد.

علاوه‌بر‌این، پنجره‌ی گزینه‌ها شامل سه سطح نقطه‌ی حرارتی تنظیم‌شده‌ی مختلف است:

  • نقطه‌ی حرارتی تنظیم‌شده‌ی ۶۵
  • نقطه‌ی حرارتی تنظیم‌شده‌ی ۷۵
  • نقطه‌ی حرارتی تنظیم‌شده‌ی ۸۵

عملکرد Ryzen 9950x با PBO تقویت شده

این پروفایل‌ها دمای پردازنده را تحت کنترل نگه می‌دارند؛ بنابراین، اگر مثلاً Set Thermal Point 75 را انتخاب کنید، دمای پردازنده از ۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد تجاوز نخواهد کرد. این باعث کاهش درخورتوجه عملکرد پردازنده‌ها می‌شود.

بااین‌همه، MSI ادعا می‌کند که Set Thermal Point 85 تأثیری بر عملکرد نخواهد داشت. درعوض، در برخی مواقع عملکرد افزایش کمی خواهد یافت. طبق نمودارها، تفاوت عملکرد برای اکثر پردازنده‌ها حدود ۱ درصد است؛ اما Set Thermal Point می‌تواند دمای این پردازنده‌ها را حداقل ۳ تا ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش دهد.

حالت پربازده ویژگی دیگری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا تنظیمات حافظه را برای تأخیر کمتر تنظیم کنند و درنتیجه، عملکرد در بازی‌ها را افزایش دهند. در این ویژگی، چهار پروفایل پیش‌فرض وجود دارد: Tightest ،‌Tighter ،‌Balance و Relax. ویژگی مذکور را می‌توان با پروفایل عملکرد بهینه‌شده‌ی AMD و MSI Memory Try It استفاده کرد.

نوشته ۲۲ درصد افزایش عملکرد Ryzen 9000 با حالت PBO تقویت شده MSI اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow