۵ یافته علمی جدید و شگفت انگیز درباره مغز انسان

مغز انسان یکی از پیچیده ترین و شگفت انگیزترین اندام های بدن است. این عضو از بیش از ۸۰ میلیارد سلول عصبی و سلول های پشتیبان تشکیل شده است. به گزارش سرویس علمی تکناک، تحقیقات دانشمندان بر روی این عضو بدن همواره با کشف های شگفت انگیز و جدیدی همراه است و هر روز ابعاد... نوشته ۵ یافته علمی جدید و شگفت انگیز درباره مغز انسان اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 14:59
 0  2
۵ یافته علمی جدید و شگفت انگیز درباره مغز انسان

مغز انسان یکی از پیچیده ترین و شگفت انگیزترین اندام های بدن است. این عضو از بیش از ۸۰ میلیارد سلول عصبی و سلول های پشتیبان تشکیل شده است.

به گزارش سرویس علمی تکناک، تحقیقات دانشمندان بر روی این عضو بدن همواره با کشف های شگفت انگیز و جدیدی همراه است و هر روز ابعاد جدیدی از قابلیت های عجیب مغز انسان کشف می شود.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا جدیدترین یافته های علمی درباره مغز را مرور کنیم.

تاثیر عشق بر بخش های مختلف مغز انسان

تاثیر احساسات بر مغز انسان همواره یکی از جذاب ترین بخش ها در تحقیقات دانشمندان بوده است.اخیرا نیز محققان موفق شده اند ابعاد جدیدی از تاثیر عشق بر این عضو بدن را کشف کنند.

این مطالعه جدید واکنش مغز را به اشکال مختلف عشق ترسیم کرده است و نشان می‌دهد که مناطقی مانند گانگلیون‌های پایه و جسم مخطط بسته به اینکه عشق مربوط به والدین، عشق رمانتیک یا عشق به حیوانات خانگی باشد، فعال می‌شوند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که هر نوع عشق مدارهای مغزی منحصربه‌فردی را فعال می‌کند و عشق والدین باعث مهم‌ترین فعالیت‌های مغزی می‌شود و حتی عشق به حیوانات خانگی نشان‌دهنده مالکیت حیوان خانگی است.

پارتلی رین، فیلسوف و محققی که این مطالعه را رهبری کرده است، گفت: ما اکنون تصویر جامع‌تری از فعالیت مغز مرتبط با انواع مختلف عشق را نسبت به تحقیقات قبلی ارائه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: عشق به فرزند شدیدترین فعالیت مغزی را ایجاد می‌کند و پس از آن عشق رمانتیک است.

در عشق والدین به فرزند، هنگام تصور عشق، در اعماق سیستم پاداش مغز در ناحیه جسم مخطط فعال می‌شد و این برای هیچ نوع عشق دیگری دیده نمی‌شود.

بر اساس این تحقیقات، فعالیت مغز نه تنها تحت تأثیر نزدیکی موضوع عشق، بلکه تحت تأثیر قرار گرفتن یک انسان، گونه جانوری دیگر یا طبیعت است.

عشق به فرزند شدیدترین فعالیت مغزی را ایجاد می‌کند و پس از آن عشق رمانتیک است.

حافظه مغز انسان هر شب ریست می شود

بر اساس تحقیقات دانشگاه کرنل، خواب هیپوکامپ مغز را ریست می‌کند و یادگیری مداوم را امکان‌پذیر می‌سازد و راهبردهای جدیدی برای درمان اختلالات مرتبط با حافظه ارائه می‌دهد.

یادگیری یا به دست آوردن تجربه موضوعات جدید، نورون‌ها را در هیپوکامپ که ناحیه‌ای از مغز می‌باشد و برای حافظه حیاتی است، فعال می‌کند.

در حالی که ما به خواب می‌رویم، همان نورون‌ها الگوی فعالیت را تکرار می‌کنند، به این ترتیب مغز آن خاطرات را که در یک منطقه بزرگ به نام قشر مخ ذخیره می‌شود، تثبیت می‌نماید.

آزاهارا اولیوا، نویسنده مسئول این مقاله گفت: این مکانیسم می‌تواند به مغز اجازه دهد تا روز بعد از همان منابع یا همان نورون‌ها، در راستای یادگیری جدید استفاده کند.

نتیجه این تحقیق به توضیح اینکه چرا تمام حیوانات به خواب نیاز دارند، نه تنها برای تثبیت خاطرات، بلکه برای تنظیم مجدد مغز و کارکرد آن در ساعات بیداری کمک می‌کند.

اولیوا اعلام کرد: ما در تحقیق خود نشان دادیم که حافظه یک فرایند به طور کامل پویا است.

نسخه برداری عجیب مغز انسان از خاطرات

در تحقیقات جدیدی که روی حافظه انجام شده است، دانشمندان کشف کرده‌اند که مغز امکان دارد سه کپی از هر خاطره را ذخیره کند تا به بهبود دسترسی و حفظ اطلاعات کمک کند.

محققان دانشگاه بازل با تصویربرداری از مغز موش‌ها، توانستند آنچه که هنگام شکل‌گیری یک خاطره جدید رخ می‌دهد را مشاهده کنند.

این یافته‌ها می‌توانند باعث درک بهتر مکانیزم‌های عملکرد حافظه و توسعه روش‌های درمانی برای اختلالات مرتبط با حافظه شوند.

اگرچه این مطالعه روی موش‌ها انجام شده است، اما مغز موش‌ها اغلب در علوم اعصاب به عنوان جایگزینی برای مغز انسان استفاده می‌شود، چرا که آنها دارای 75 نوع سلول مختلف در قشر مغز خود هستند و این سلول‌های مغزی در مغز انسان نیز وجود دارند.

محققان احساس می‌کنند که تحقیق آنها می‌تواند پیامدهایی برای درمان افرادی داشته باشد که توسط یک رویداد آسیب‌زا، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و خاطرات بد دارند.

به این دلیل که تحقیقات آنها نشان می‌دهد چگونه می‌توان هر خاطره را در مغز تغییر داد.

درک این انعطاف‌پذیری با استفاده از تحقیق انجام شده توسط کوئیم و تیم او روزی می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا متوجه شوند چگونه می‌توانند به افرادی که خاطرات ناگوار دارند، کمک نمایند.

شناسایی منبع خلاقیت در مغز

محققان دانشگاه بهداشت یوتا با همکاری کالج پزشکی بیلور، منبع خلاقیت در مغز را شناسایی کرده‌اند.

آنها توانستند نشان دهند که شبکه پیش‌فرض مغزی (DMN) نقش کلیدی در فرآیند خلاقیت دارد.

در این مطالعه مشترک محققان با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته تصویربرداری مغزی، تعامل بین قسمت‌های مختلف مغز را در هنگام خلاقیت نشان دادند.

این کشف می‌تواند راه‌های جدیدی برای درمان اختلالات روانی ارائه دهد.

نتایج جدید در نهایت می‌تواند به توسعه مداخلاتی کمک کند که برای برانگیختن افکار خلاقانه در افرادی که بیماری‌های دارند و این مناطق مغز را مختل می‌کند، کمک کند.

با مشخص شدن مناطق مغز درگیر در تفکر خلاق، محققان امیدوارند که در نهایت الهام‌بخش مداخلاتی باشد که می‌توانند به جرقه خلاقیت کمک کنند.

آنها تأکید دارند که در نهایت هدف این است که بفهمیم چه اتفاقی برای شبکه حالت پیش‌فرض رخ می‌دهد، به‌گونه‌ای که بتوانیم آن را به سمت خلاقیت بیشتر سوق دهیم.

یک واقعیت جدید درباره درک زمان توسط مغز

مطالعه‌ محققان دانشگاه نوادا لاس‌وگاس نشان می‌دهد که مغز انسان زمان را بر اساس تعداد رویدادها و تجربیات درک می‌کند و به اندازه‌گیری دقیق ثانیه‌ها و دقیقه‌ها ارتباطی ندارد.

این تحقیق می گوید الگوهای فعالیت مغز در طول انجام وظایف تکراری تغییر می کنند و به عنوان یک شمارنده عمل می‌کند و همانند یک ساعت نیستند.

این یافته‌ها به فهم بهتر چگونگی سازماندهی خاطرات و درک تغییرات زمان کمک می‌نماید.

جیمز هیمن، نویسندۀ ارشد این مطالعه گفت: مواقعی که بی‌حوصله هستیم، زمان بسیار کُند می‌گذرد، چرا که کاری انجام نمی‌دهیم یا هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

بالعکس، وقتی اتفاقات زیادی رخ می‌دهد هر یک از آن فعالیت‌ها، مغز ما را به جلو می‌برد و زمان سریع‌تر می‌‌گذرد.

این مطالعه نه تنها نشان می‌دهد که چگونه و چرا درک ما از زمان بسته به میزان مشغلۀ ما تغییر می‌کند، بلکه بهتر درک می‌کنیم که چگونه مغز ما می‌تواند خاطرات را در یک جدول زمانی سازماندهی کند و وقایع را در زمان‌های نسبی مختلف به یاد بیاورد.

 

 

 

نوشته ۵ یافته علمی جدید و شگفت انگیز درباره مغز انسان اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow