انتشار به‌روزرسانی BIOS به‌همراه پچ میکروکد اینتل برای Raptor Lake

به‌روزرسانی نرم‌افزاری مادربرد (BIOS) همراه با پچ میکروکد اینتل منتشر شد. این به‌روزرسانی ویژه‌ی پردازنده‌ی Raptor Lake طراحی شده است. به‌گزارش تک‌ناک، پچ میکروکد اینتل برای شرکای مادربرد تیم آبی برای نسخه‌های جدید BIOS روی بردهای پشتیبانی‌کننده‌ی نسل سیزدهم و چهاردهم در حال انتشار است. این به‌روزرسانی‌ها برای همه‌ی کاربران پردازنده رپتور لیک (Raptor Lake)... نوشته انتشار به‌روزرسانی BIOS به‌همراه پچ میکروکد اینتل برای Raptor Lake اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۹ مرداد , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  1
انتشار به‌روزرسانی BIOS به‌همراه پچ میکروکد اینتل برای Raptor Lake

به‌روزرسانی نرم‌افزاری مادربرد (BIOS) همراه با پچ میکروکد اینتل منتشر شد. این به‌روزرسانی ویژه‌ی پردازنده‌ی Raptor Lake طراحی شده است.

به‌گزارش تک‌ناک، پچ میکروکد اینتل برای شرکای مادربرد تیم آبی برای نسخه‌های جدید BIOS روی بردهای پشتیبانی‌کننده‌ی نسل سیزدهم و چهاردهم در حال انتشار است. این به‌روزرسانی‌ها برای همه‌ی کاربران پردازنده رپتور لیک (Raptor Lake) توصیه می‌شود؛ حتی اگر تاکنون با مشکلات بی‌ثباتی مواجه نشده‌اند.

چه اتفاقی برای پردازنده‌های اینتل افتاد؟ آیا جای نگرانی وجود دارد؟

پچ میکروکد اینتل برای رفع خرابی Raptor Lake

xda-developers می‌نویسد که اخیراً اخبار مثبتی از اینتل منتشر نشده است و به‌نظر می‌رسد اوضاع در حال وخیم‌ترشدن است. این شرکت در تلاش است تا به‌سرعت به‌روزرسانی‌های پچ میکروکد را برای رفع مشکل پردازنده‌های Raptor Lake منتشر کند.

تیم آبی هم‌زمان روی خانواده‌ی محصولات نسل بعدی خود برای رقابت با سری Ryzen 9000 شرکت AMD کار می‌کند. آخرین ضربه به اینتل در قالب درخواست‌های مشتریان مبنی‌بر بازگرداندن محصول (RMA) و تماس‌های رسانه‌ها و سروصدای عمومی درباره‌ی بی‌ثباتی پردازنده‌ها وارد شد.

پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل به‌طور غیرمنتظره حین اجرای بازی‌ها و سایر بارهای کاری دچار کرش می‌شوند. مشکل مذکور به الگوریتم میکروکد مربوط می‌شود که ولتاژ نادرستی را برای پردازنده درخواست می‌کند. این ولتاژ عملیاتی بیش‌ازحد باعث اختلال در پردازنده و درنتیجه توقف کل سیستم می‌شود.

در‌حالی‌که اجزای سیستم تلاش می‌کنند از پردازنده در‌برابر آسیب احتمالی محافظت کنند، ممکن است پس از شروع تجربه‌ی کرش‌های ناشی از این مشکل، برای محافظت از پردازنده دیر شده باشد. روش ساده برای محافظت از پردازنده‌ی اینتل قبل از نصب به‌روزرسانی پچ میکروکد اینتل، کاهش فرکانس عملکرد ازطریق تنظیمات بایوس است.

با تنظیم فرکانس پردازنده‌ی مرکزی روی مقداری ثابت و حفظ تنظیمات خودکار سایر اجزا، مادربرد به جدول تعریف شناسایی ولتاژ (VID) برای فرکانس تمام هسته‌های پردازنده مراجعه خواهد کرد. این عمل باید پردازنده را در محدوده‌ی ایمنی نگه دارد؛ به‌شرطی که فشار بیش‌از‌حد بر آن وارد نشود. برای اطمینان بیشتر، تا انتشار به‌روزرسانی بایوس از سیستم استفاده نکنید.

اینتل اعلام کرده است که دلیل مشکلات پایداری پردازنده‌های Raptor Lake را شناسایی کرده است و برندهای مادربرد وصله‌های نرم‌افزاری را از اواسط ماه آگوست منتشر خواهند کرد. اکنون که به اواسط آگوست نزدیک می‌شویم، برخی شرکت‌ها نسخه‌های اولیه‌ی این وصله‌ها را برای آزمایش به‌روزرسانی‌های پچ میکروکد اینتل در‌اختیار متخصصان قرار داده‌اند.

شایان ذکر است که اگر پردازنده‌ی شما قبلاً تحت‌تأثیر مشکل پایداری قرار گرفته باشد، به‌روزرسانی پچ میکروکد اینتل عملکرد آن را بهبود نخواهد بخشید. در‌صورت مواجهه با این مشکل، اینتل دوره‌ی گارانتی برخی از پردازنده‌هایش را تمدید کرده است.

توصیه می‌کنیم که با اینتل تماس بگیرید تا راه‌حل احتمالی را بررسی کنید. در‌صورت وجودنداشتن مشکل، به‌طور مداوم وب‌سایت سازنده‌ی مادربرد را برای دریافت به‌روزرسانی‌های احتمالی بررسی کنید.

فهرست تمام به‌روزرسانی‌های میکروکد اینتل

پچ میکروکد اینتل

پیش از هر کاری، ابتدا باید مدل مادربورد خود را بررسی کنید. این امر بسیار مهم است؛ زیرا برندی مانند ایسوس مدل‌های متعددی برای هر چیپست ارائه می‌دهد. به‌روزرسانی بایوس برای ASUS Prime Z790-P با ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WiFi سازگار نیست؛ بنابراین، باید از بایوسی استفاده کنید که مخصوص مادربورد شما توسعه‌ یافته است.

خوشبختانه هنگام استفاده از ابزارهای فلش موجود در بایوس UEFI، سیستم سازگاری فایل با مادربورد را بررسی می‌کند؛ اما احتیاط ضرری ندارد. مدل مادربورد خود را از‌طریق بایوس و msinfo32 در ویندوز یا استفاده از ترمینال در لینوکس می‌توانید بررسی کنید.

نوشته انتشار به‌روزرسانی BIOS به‌همراه پچ میکروکد اینتل برای Raptor Lake اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow