اپل سری آیفون 16 را معرفی کرد؛ قابلیت‌های هوش مصنوعی و پردازنده جدید در تمام مدل‌ها

اپل بالاخره از سری جدید آیفون 16 خود در بازارهای جهانی رونمایی کرد. مدل‌های استاندارد آیفون 16 ارتقاهای قابل توجهی دریافت کرده‌اند که احتمالاً بسیاری از کاربران را به خرید این نسخه‌های جدید ترغیب خواهد کرد. علاوه بر این، نسخه‌های آیفون 16 پرو و پرو مکس نیز با تغییرات بزرگی در مقایسه با مدل‌های قبلی […]

۲۰ شهریور , ۱۴۰۳ - 01:00
 0  3
اپل سری آیفون 16 را معرفی کرد؛ قابلیت‌های هوش مصنوعی و پردازنده جدید در تمام مدل‌ها

اپل بالاخره از سری جدید آیفون 16 خود در بازارهای جهانی رونمایی کرد. مدل‌های استاندارد آیفون 16 ارتقاهای قابل توجهی دریافت کرده‌اند که احتمالاً بسیاری از کاربران را به خرید این نسخه‌های جدید ترغیب خواهد کرد. علاوه بر این، نسخه‌های آیفون 16 پرو و پرو مکس نیز با تغییرات بزرگی در مقایسه با مدل‌های قبلی عرضه شده‌اند. سری آیفون 16 به زودی برای پیش‌سفارش در دسترس خواهد بود و از طریق پلتفرم‌هایی مانند فلیپ‌کارت، آمازون، اپل استور و دیگر فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. در ادامه به جزئیات قیمت و مشخصات کامل این دستگاه‌ها خواهیم پرداخت. با ما در دیجی رو همراه باشید.

مشخصات کامل آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

طراحی و نمایشگر

اپل آیفون 16 و آیفون 16 پلاس را با استفاده از “آلومینیوم درجه هوافضا” و با یک پنل پشتی شیشه‌ای رنگ‌آمیزی شده معرفی کرده است. این دستگاه‌ها در رنگ‌های آبی تیره، سبز تیره، صورتی، سفید و مشکی عرضه می‌شوند. آیفون 16 دارای نمایشگر 6.1 اینچی است، در حالی که آیفون 16 پلاس نمایشگر بزرگ‌تری به اندازه 6.7 اینچ دارد. هر دو مدل با روشنایی حداکثری 2000 نیت و قابلیت کاهش روشنایی به 1 نیت در محیط‌های تاریک عرضه می‌شوند.

سری آیفون 16

یکی از ویژگی‌های جدید اضافه شده به مدل‌های استاندارد آیفون 16، دکمه اکشن (Action Button) است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به سرعت به ویژگی‌هایی مانند ضبط یادداشت صوتی، شناسایی آهنگ‌ها یا ترجمه عبارات دسترسی پیدا کنند. این دکمه همچنین قابلیت شخصی‌سازی با میانبرها را دارد و می‌تواند برای عملکردهای درون‌برنامه‌ای مانند قفل کردن و باز کردن قفل خودرو از طریق اپلیکیشن FordPass استفاده شود.

علاوه بر این، آیفون 16 دارای یک ویژگی جدید کنترل دوربین است که به کاربران اجازه می‌دهد تا تنظیمات را با لغزاندن انگشت روی دکمه دوربین اعمال کنند. این دکمه کنترل دوربین که به کناره بدنه چسبیده است و توسط شیشه یاقوت محافظت می‌شود، با یک کلیک دوربین را باز می‌کند و با کلیک دوم عکس می‌گیرد. همچنین، با نگه داشتن این دکمه می‌توانید فیلم‌برداری کنید.

سری آیفون 16

تراشه پردازشی

آیفون 16 معمولی و مدل پلاس آن با جدیدترین تراشه اپل، یعنی A18، که از فناوری 3 نانومتری نسل دوم بهره می‌برد، عرضه می‌شوند. این تراشه دارای یک پردازنده مرکزی 6 هسته‌ای است که شامل 2 هسته برای عملکرد بالا و 4 هسته با مصرف انرژی کم است. به گفته اپل، تراشه A18 در آیفون 16 تا 30 درصد عملکرد سریع‌تری نسبت به تراشه A16 Bionic در آیفون 15 دارد و همچنین 17 درصد پهنای باند حافظه بیشتری ارائه می‌دهد.

مشخصات دوربین

آیفون 16 اکنون با یک دوربین اصلی قدرتمند 48 مگاپیکسلی عرضه می‌شود که عکس‌های 48 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسلی را ترکیب می‌کند تا تصویری واضح‌تر با وضوح 24 مگاپیکسل ایجاد کند. همچنین، یک گزینه زوم 2 برابری تله‌فوتو با استفاده از 12 مگاپیکسل وسط سنسور برای گرفتن تصاویر با کیفیت در فاصله‌های نزدیک وجود دارد. دیافراگم سریع‌تر f/1.6 نیز به بهبود عملکرد در شرایط نور کم کمک می‌کند.

سری آیفون 16

همچنین، کاربران می‌توانند ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه و با فناوری Dolby Vision HDR ضبط کنند و دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض جدید با گشودگی دیافراگم بیشتر و پیکسل‌های بزرگ‌تر، تا 2.6 برابر نور بیشتری وارد می‌کند که عکس‌های روشن‌تر و واضح‌تری ایجاد می‌کند.

اپل می‌گوید آیفون 16 با دو لنز دوربین خود، کیفیتی معادل چهار لنز دوربین را در یک دستگاه ارائه می‌دهد و می‌تواند ویدیو و عکس‌های فضایی (Spatial Video and Photos) ویژه‌ای را با استفاده از لنزهای خود ضبط کند.

مشخصات کامل آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس

طراحی و نمایشگر

سری آیفون 16

مدل‌های آیفون 16 پرو و پرو مکس در یک رنگ جدید طلایی عرضه می‌شوند و دکمه کنترل دوربین نیز در این مدل‌ها وجود دارد. آیفون 16 پرو دارای یک نمایشگر 6.3 اینچی است، در حالی که آیفون 16 پرو مکس بزرگ‌ترین نمایشگر آیفون تا به حال، یعنی 6.9 اینچ را ارائه می‌دهد. هر دو مدل دارای حاشیه‌های نازک‌تر و نمایشگرهای 120 هرتزی ProMotion همیشه روشن هستند. این مدل‌ها در رنگ‌های تیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم طبیعی و تیتانیوم بیابانی جدید موجود هستند.

تراشه پردازشی

هر دو مدل آیفون 16 پرو و پرو مکس با تراشه پیشرفته A18 Pro عرضه می‌شوند که بر پایه فرآیند 3 نانومتری نسل دوم ساخته شده است. اپل ادعا می‌کند که این تراشه دارای یک پردازنده مرکزی 6 هسته‌ای است که 20 درصد سریع‌تر از A17 Pro عمل می‌کند. این تراشه دارای 2 هسته برای عملکرد بالا و 4 هسته برای بهینه‌سازی مصرف انرژی است که تا 15 درصد عملکرد سریع‌تر و 20 درصد مصرف انرژی کمتری را ارائه می‌دهد. A18 Pro همچنین شامل شتاب‌دهنده‌های نسل جدید یادگیری ماشینی، سرعت‌های بالاتر USB 3 و پشتیبانی از ضبط ویدیوی ProRes است.

سری آیفون 16

ارتقاء دوربین

سیستم سه‌گانه دوربین پشتی در مدل‌های آیفون 16 پرو و پرو مکس ارتقاء یافته است. این گوشی‌ها دارای یک دوربین 48 مگاپیکسلی فیوژن جدید با سنسور کواد پیکسل نسل دوم هستند که امکان عکاسی بدون تأخیر در حالت‌های 48 مگاپیکسلی ProRAW و HEIF را فراهم می‌کند. همچنین این دوربین‌ها از ضبط ویدیو با کیفیت 4K و نرخ 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، یک دوربین 48 مگاپیکسلی فوق عریض با فوکوس خودکار به مجموعه دوربین‌ها اضافه شده است. هر دو مدل پرو و پرو مکس همچنین دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو برای زوم 5 برابری با فاصله کانونی 120 میلی‌متر هستند.

کیفیت صدا

سری آیفون 16 پرو ویژگی‌های صوتی جدیدی مانند ضبط صدای فضایی در هنگام ضبط ویدیو را معرفی کرده است. ویژگی Audio Mix از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا صداهای پس‌زمینه را از گفتار جدا کند و In-frame mix صدای فردی که در قاب ویدیو است را جدا کرده و اثری شبیه به ضبط در استودیو ایجاد می‌کند.

سری آیفون 16

باتری

اگر چه همانند همیشه، اپل هنوز اندازه دقیق باتری را فاش نکرده است، اما بهبودهای قابل توجهی در مدیریت انرژی و ظرفیت باتری آیفون 16 پرو مکس ارائه کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که آیفون 16 پرو مکس بهترین عمر باتری را در بین آیفون‌ها خواهد داشت و استفاده طولانی‌تر را به لطف این بهبودها تضمین می‌کند.

قیمت گوشی‌های سری آیفون 16

مدل معمولی آیفون 16 با قیمت پایه 799 دلار عرضه می‌شود، در حالی که آیفون 16 پلاس با قیمت 899 دلار به فروش می‌رسد. قیمت آیفون 16 پرو از 999 دلار برای مدل 128 گیگابایتی آغاز می‌شود و آیفون 16 پرو مکس با حافظه 256 گیگابایتی نیز 1199 دلار قیمت‌گذاری شده است. این قیمت‌ها مربوط به بازار ایالات متحده هستند.

پیش‌سفارش سری آیفون 16 از تاریخ 13 سپتامبر (23 شهريور) آغاز خواهد شد و اولین فروش این دستگاه‌ها نیز برای روز 20 سپتامبر (30 شهريور) برنامه‌ریزی شده است.

سری آیفون 16

جمع‌بندی: ویژگی‌های هوش مصنوعی و دوربین‌های بهتر

یکی از نکات برجسته سری آیفون 16، افزودن ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل به مدل‌های استاندارد آیفون 16 است. این ویژگی با قدرت هوش مصنوعی، قابلیت‌های مانند درک و تولید زبان‌ها، تصاویر و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. اپل قول داده که داده‌های کاربران به دلیل استفاده از پردازش ابری خصوصی و حفظ حریم خصوصی قابل تأیید، هرگز ذخیره یا به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

این سیستم با سری آیفون 16 بهبودهایی در بهره‌وری ایجاد می‌کند، از جمله خلاصه کردن ایمیل‌ها و اولویت‌بندی اعلان‌ها. کاربران می‌توانند به راحتی با توصیف عکس‌ها یا جستجوی متنی در بین ویدیوها به محتوای دلخواه خود دسترسی پیدا کنند. دستیار مجازی سیری نیز با راهنمایی گام به گام در حین گفتگو، حتی اگر کاربران دچار اشتباه شوند، عملکرد بهتری دارد.

ویژگی جدیدی به نام Visual Intelligence نیز وجود دارد که کاربران می‌توانند دوربین خود را به سمت اشیائی مانند منوها یا برگه‌های رویداد بگیرند تا اطلاعات دریافت شده یا رویدادها را به تقویم خود اضافه کنند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow