با فناوری شرکت Stellantis بدون دخالت دست و چشم رانندگی کنید!
شرکت مادر جیپ قابلیت رانندگی سطح ۳ با ویژگی Hands-Free, Eyes-Off را معرفی کرد که به رانندگان اجازه میدهد در سرعتهای پایین، بدون دخالت دست و چشم، به مطالعه کتاب یا تماشای فیلم بپردازند. به گزارش تکناک، Stellantis، شرکت مادر Jeep، Dodge و Ram، از نخستین سیستم رانندگی نیمهخودکار خود با قابلیت «بدون دست و […] نوشته با فناوری شرکت Stellantis بدون دخالت دست و چشم رانندگی کنید! اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.
شرکت مادر جیپ قابلیت رانندگی سطح ۳ با ویژگی Hands-Free, Eyes-Off را معرفی کرد که به رانندگان اجازه میدهد در سرعتهای پایین، بدون دخالت دست و چشم، به مطالعه کتاب یا تماشای فیلم بپردازند.
به گزارش تکناک، Stellantis، شرکت مادر Jeep، Dodge و Ram، از نخستین سیستم رانندگی نیمهخودکار خود با قابلیت «بدون دست و بدون نیاز به نگاه» رونمایی کرد. این فناوری که STLA AutoDrive نام دارد، به رانندگان امکان میدهد در شرایطی مانند ترافیک سنگین، زمان خود را به مطالعه یا تماشای فیلم اختصاص دهند.
بااینحال، این شرکت هنوز این قابلیت را عرضه نکرده و به چالشهای قانونی و محدودیتهای بازار اشاره کرده است. همچنین مشخص نیست که کدام مدلهای Stellantis در ابتدا از این فناوری بهرهمند خواهند شد.
ورج مینویسد که دن رید، سخنگوی Stellantis، در ایمیلی اعلام کرد: «این فناوری بهطور کامل توسعه یافته و آماده بهرهبرداری است، اما در حال حاضر، بازار خودروهای سطح ۳ بسیار محدود است. بنابراین، تصمیم استراتژیک ما این است که عرضهی آن را به آینده موکول کنیم. زمانی که بازار پذیرای این فناوری شود، آن را معرفی خواهیم کرد.»
بر اساس تعریف انجمن مهندسان خودرویی (SAE)، سطح ۳ رانندگی خودکار، به سیستمی اطلاق میشود که در آن خودرو میتواند در برخی شرایط، وظایف رانندگی را بهطور مستقل انجام دهد، اما راننده باید در مواقع ضروری کنترل را در دست بگیرد. برخی کارشناسان معتقدند که این سطح از اتوماسیون، به دلیل وابستگی خودرو به دخالت راننده در شرایط خاص، میتواند خطرناک باشد.
بااینوجود، اکثر خودروسازان به دنبال توسعهی Level 3 هستند و آن را بهعنوان یک فناوری سودمند، بهویژه برای رانندگی در سرعتهای پایین، معرفی میکنند. Stellantis نیز اعلام کرده است که STLA AutoDrive طیف وسیعی از قابلیتهای کمکی راننده را پوشش میدهد؛ از Level 2 که نیازمند نظارت راننده است، تا Level 3+ که امکان برداشتن دستها از فرمان و نگاه از جاده را فراهم میکند.

این شرکت تأکید کرده است که سیستم Level 3+ حتی در شرایط نامساعد جوی و هنگام رانندگی در شب نیز فعال میشود. البته، این قابلیت در سرعتهای کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت (۳۷ مایل بر ساعت) محدود شده است. Stellantis برنامه دارد که با پیشرفت فناوری، این سیستم را به گونهای ارتقا دهد که در سرعتهای تا ۹۵ کیلومتر بر ساعت (۵۹ مایل بر ساعت) و حتی مسیرهای آفرود نیز عملکرد داشته باشد.
Stellantis اعلام کرده است که STLA AutoDrive به مجموعهای پیشرفته از حسگرها، شامل دوربینها، رادار و حسگرهای اولتراسونیک مجهز شده است که در صورت آلوده شدن، قابلیت تمیز کردن خودکار دارند. این حسگرها همچنین در سیستمهایی مانند تشخیص نقاط کور، حفظ مسیر و کمک به پارک مورد استفاده قرار میگیرند.
با معرفی این فناوری، Stellantis به جمع خودروسازانی همچون Mercedes-Benz، Ford، GM، Volvo و Honda پیوسته است که در حال توسعهی فناوریهای رانندگی Level 3 هستند. بااینحال، عرضهی گستردهی این قابلیتها همچنان با چالشهایی از جمله قوانین محلی و رویکرد محافظهکارانهی شرکتهای خودروسازی روبهرو است.
مانند بسیاری از خودروسازان، Stellantis نیز به اتوماسیون بهعنوان یک ویژگی رفاهی نگاه میکند تا یک قابلیت ایمنی محض. پژوهشهای اخیر مؤسسهی بیمه برای ایمنی بزرگراهها نشان میدهد که برخی رانندگان قوانین سیستمهای کمکی رانندگی را دور میزنند، و در سرعتهای بالا، یک لحظه بیتوجهی ممکن است منجر به حوادث جدی شود.
مطالعات نشان دادهاند که انتقال کنترل از سیستم خودکار به راننده میتواند چالشبرانگیز باشد. زمانی که رانندگان برای مدت طولانی از رانندگی منفصل هستند، ممکن است هنگام رویارویی با یک موقعیت اضطراری، واکنش بیشازحد نشان دهند، ترمز شدید بگیرند یا کنترل خودرو را از دست بدهند. چنین اتفاقاتی میتواند زنجیرهای از حوادث خطرناک را در پی داشته باشد.
در همین حال، شرکتهایی مانند Waymo، که روی فناوری خودران سطح ۴ متمرکز هستند، معتقدند که Level 3 بیش از حد خطرناک است. آنها ترجیح میدهند سیستمهایی توسعه دهند که در آنها نیازی به دخالت راننده وجود ندارد. اما اکثر خودروسازان، به جای تمرکز بر اتوماسیون کامل، فعلاً روی عرضهی قابلیتهای Level 2 و Level 3 بهعنوان گزینههای اضافی برای خودروهای خود تمرکز کردهاند، زیرا این رویکرد سودآوری کوتاهمدت بیشتری دارد.
نوشته با فناوری شرکت Stellantis بدون دخالت دست و چشم رانندگی کنید! اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.
واکنش شما چیست؟






