تشخیص حمله قلبی در چند دقیقه با یک دستگاه جدید

محققان دستگاهی کوچک اختراع کرده‌اند که می‌تواند حمله قلبی را در عرض چند دقیقه تشخیص دهد و باعث نجات جان افراد در محل شود. به گزارش تک‌ناک، در زمان حمله قلبی تک‌تک ثانیه‌ها اهمیت دارند. این دستگاه قابل حمل با تجزیه و تحلیل بیومارکرهای خاص در خون کار می‌کند و نتایج سریع‌تری نسبت به روش‌های […] نوشته تشخیص حمله قلبی در چند دقیقه با یک دستگاه جدید اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۳۰ مهر , ۱۴۰۳ - 15:00
 0  2
تشخیص حمله قلبی در چند دقیقه با یک دستگاه جدید

محققان دستگاهی کوچک اختراع کرده‌اند که می‌تواند حمله قلبی را در عرض چند دقیقه تشخیص دهد و باعث نجات جان افراد در محل شود.

به گزارش تک‌ناک، در زمان حمله قلبی تک‌تک ثانیه‌ها اهمیت دارند. این دستگاه قابل حمل با تجزیه و تحلیل بیومارکرهای خاص در خون کار می‌کند و نتایج سریع‌تری نسبت به روش‌های سنتی ارائه می‌دهد. این فناوری می‌تواند در محیط‌های اورژانس و مراقبت‌های اولیه انقلابی ایجاد کند.

پنگ ژنگ، نویسنده اصلی این مطالعه گفت:‌ «حمله قلبی نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد تا نتایج بهتری برای بیماران حاصل شود، اما در حالی که تشخیص زودهنگام بسیار مهم است، می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز و حتی غیرممکن باشد. ما توانستیم یک فناوری جدید اختراع کنیم که به سرعت و دقت بالایی مشخص می‌کند که آیا فردی در حال تجربه حمله قلبی است یا خیر.»

این نوآوری که می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های عفونی و نشانگرهای زیستی سرطان اصلاح شود، به تازگی در مجله Advanced Science منتشر شده است.

استفاده از بیوفوتونیک برای تشخیص حمله قلبی

ژنگ و یک محقق دیگر به نام ایشان بارمان، با نور لیزر (بیوفوتونیک) ابزارهای تشخیصی را توسعه دادند که نشانگرهای این بیماری را شناسایی می‌کند. این فناوری برای شناسایی اولین نشانه‌های حمله قلبی در خون استفاده می‌شود.

اگرچه هر ساله بیش از 800,000 نفر در آمریکا دچار حمله قلبی می‌شوند، اما تشخیص آنها سخت است چون علائم متفاوت می‌باشد و نشانه‌های بیولوژیکی آنها در مراحل اولیه ظریف هستند. این جایی است که مداخله پزشکی می‌تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد.

افرادی که مشکوک به داشتن حمله قلبی هستند، ترکیبی از آزمایش‌ها را برای تأیید نهایی تشخیص انجام می‌دهند، که این آزمایش‌ها اغلب با الکتروکاردیوگرام‌ها برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب شروع می‌شود، این روشی حدود پنج دقیقه طول می‌کشد.

در ادامه آزمایش‌های خون برای تشخیص نشانه‌های حمله قلبی نیاز است که حداقل یک ساعت طول می‌کشد و در اکثر موارد هم باید تکرار شوند.

تشخیص حمله قلبی در چند دقیقه با یک دستگاه جدید ممکن می شود

تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر

آزمایش خون مستقل که این تیم تحقیقاتی ایجاد کرده است، نتایج را در پنج تا هفت دقیقه ارائه می‌دهد. همچنین محققان می‌گویند که این روش دقیق‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های فعلی است.

هرچند این آزمایش برای تشخیص سریع در محیط بیمارستانی ایجاد شده است، اما می‌تواند به عنوان یک ابزار دستی نیز توسعه پیدا کند و امدادگران این امکان را دارند که در محل استفاده کنند، یا حتی خود افراد بتوانند در خانه از آن استفاده نمایند.

بارمان بیان کرد: «ما با این آزمایش جدید در مورد سرعت، دقت و توانایی انجام اندازه‌گیری‌ها در خارج از بیمارستان صحبت می‌کنیم.»

فناوری پشت این اختراع

هسته این اختراع یک چیپ کوچک با سطح نانوساختاری پیشرفته است که خون روی آن آزمایش می‌شود. متاسطح این چیپ سیگنال‌های الکتریکی و مغناطیسی را در طول تحلیل طیف‌سنجی رامان تقویت می‌کند و به این ترتیب نشانگرهای حمله قلبی را حتی در غلظت‌های بسیار کم نیز در چند ثانیه قابل مشاهده می‌سازد.

این ابزار به اندازه کافی حساس است که نشانگرهای حمله قلبی را شناسایی کند، که این نشانگرها ممکن است با آزمایش‌های کنونی اصلاً قابل تشخیص نباشند، یا تا مدت‌ها بعد از حمله شناسایی شوند.

محققان می‌گویند که این ابزار می‌تواند برای تشخیص سرطان و بیماری‌های عفونی نیز سازگار شود.

برای این نوآوری پتانسیل تجاری عظیمی وجود دارد و هیچ چیزی وجود ندارد که پلتفرم این فناوری را محدود کند.

محققان در مرحله بعدی قصد دارند آزمایش خون را بیشتر اصلاح و آزمایش‌های کلینیکی بزرگ‌تری را بررسی کنند.

نوشته تشخیص حمله قلبی در چند دقیقه با یک دستگاه جدید اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow