فریب دشمن با سیستم جنگ الکترونیکی جدید BriteStorm

شرکت Leonardo سیستم جنگ الکترونیکی جدیدی به نام BriteStorm معرفی کرده است که با ایجاد ناوگانی خیالی از هواپیماهای جنگنده و موشک‌ ها می‌تواند سیستم‌های دفاعی دشمن را فریب دهد. به گزارش تک‌ناک، این سیستم از فناوری DRFM استفاده می‌کند و با ارسال سیگنال‌های دیجیتال قدرتمند به رادارهای دشمن، سیگنال‌های نادرست ارسال و دفاع‌ها را […] نوشته فریب دشمن با سیستم جنگ الکترونیکی جدید BriteStorm اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۸ مهر , ۱۴۰۳ - 14:00
 0  2
فریب دشمن با سیستم جنگ الکترونیکی جدید BriteStorm

شرکت Leonardo سیستم جنگ الکترونیکی جدیدی به نام BriteStorm معرفی کرده است که با ایجاد ناوگانی خیالی از هواپیماهای جنگنده و موشک‌ ها می‌تواند سیستم‌های دفاعی دشمن را فریب دهد.

به گزارش تک‌ناک، این سیستم از فناوری DRFM استفاده می‌کند و با ارسال سیگنال‌های دیجیتال قدرتمند به رادارهای دشمن، سیگنال‌های نادرست ارسال و دفاع‌ها را مختل می‌کند.

این فناوری در پهپادها و موشک‌ها نصب می‌شود تا به نیروهای خودی کمک کند بدون شناسایی و با کمترین تلفات از دفاع‌ها عبور کنند.

روش سیستم جنگ الکترونیکی جدید BriteStorm

فرض کنید در آینده نزدیک یک مرکز فرماندهی و کنترل نظامی، چه در زمان یک تمرین نظامی و چه در بحران واقعی وجود دارد. اپراتورهای سیستم یکپارچه دفاع هوایی (IADS) گروهی از هواپیماهای مهاجم را شناسایی می‌کنند.

با اعلام وضعیت هشدار کامل، حسگرهای سیستم دفاعی سعی می‌کنند اطلاعات بیشتری درباره مهاجمان، تعداد آنها و تهدیدات احتمالی جمع‌آوری نمایند. ناگهان، نمایشگرها دچار اختلال، برخی مناطق خالی و برخی دیگر توسط سیگنال‌های پارازیت، کور می‌شوند.

بدتر از همه، در این آشفتگی سیگنال‌های راداری، اطلاعات واضحی به دست می‌آید که نیروی مهاجم شامل چند اسکادران بزرگ از جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها است، که پشت یک دیوار از موشک‌های کروز به سمت اهداف خود حرکت می‌کنند و به محض نزدیک شدن، شلیک خواهند کرد.

موشک‌های ضدهوایی برای مقابله با تهدید شلیک می‌شوند، اما برخی به دلیل سردرگمی شلیک نخواهند شد. وقتی موشک‌ها به سمت نیروی مهاجم می‌روند، برخی منحرف می‌شوند و برخی دیگر از میان اهداف عبور می‌کنند، انگار اصلاً وجود ندارند. در حالی که مدافعان به پرتابگرهای خالی یا غیرفعال نگاه می‌کنند، مهاجمان با تلفات کم به حمله خود ادامه می‌دهند.

این سناریو در واقع همان چیزی است که شرکت Leonardo با BriteStorm به دنبال آن است؛ سیستمی دیجیتال برای ایجاد پارازیت و فریب که با هیچ پلتفرم خاصی محدود نمی‌شود و توسط دفتر قابلیت‌های سریع نیروی هوایی سلطنتی (RAF RCO) در پرواز آزمایش شده است.

این سیستم در نشست سالانه انجمن ارتش ایالات متحده در واشنگتن دی.سی معرفی شد.

سیستم جنگ الکترونیکی جدید BriteStorm برای فریب دشمن

هدف سیستم BriteStorm چیست؟

ایده پشت BriteStorm این است که بتوان آن را در انواع مختلف هواپیماها، به‌ ویژه پهپادها یا موشک‌ها نصب کرد.

این هواپیماها می‌توانند در فاصله دورتر از نیروی مهاجم پرواز و با ارسال سیگنال‌های دیجیتال قدرتمند، دفاع‌های دشمن را مختل کنند و آن را فریب دهند تا نیروهای خودی بتوانند از میان دفاع‌ها عبور و مأموریت خود را تکمیل نمایند.

با استفاده از فناوری DRFM، گفته می‌شود که BriteStorm، همراه با مولد تکنیک‌های مینیاتوری پیشرفته لئوناردو (MTG) و مجموعه گسترده‌ای از ماژول‌های فرستنده-گیرنده (TRM) و آنتن‌ها، می‌تواند محیط جنگ الکترونیک را شناسایی و ارزیابی نماید، تهدیدات احتمالی را تشخیص دهد و پاسخ مناسب را انتخاب کند.

این پاسخ‌ها می‌تواند شامل ایجاد پارازیت در رادار با ارسال سیگنال‌های نویز سفید با توان بالا، ارسال سیگنال‌های کاذب برای گیج کردن کامپیوترهای دفاعی، یا ترفند اصلی آن یعنی ایجاد ده‌ها نشانه‌های خیالی از جنگنده‌ها و موشک‌ها باشد تا سیستم دفاعی تصور کند با نیرویی بزرگ‌تر و قدرتمندتر مواجه است، که در واقع وجود ندارد و نیروی واقعی می‌تواند مانند سوزن‌هایی در انبوهی از سوزن‌های خیالی پنهان شود.

علاوه بر قابلیت‌های آن، سیستم BriteStorm تنها ۲.۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند در انواع پلتفرم‌ها نصب و برای نیازهای مأموریت‌های خاص برنامه‌ریزی شود.

مارک رندال، مدیر کمپین جنگ الکترونیک در این باره گفت: «پلتفرم‌هایی که به BriteStorm مجهز شده‌اند، می‌توانند پیش از نیروهای خودی اعزام شوند تا سردرگمی ایجاد نمایند و سیستم‌های دفاع هوایی دشمن نتوانند شناسایی، ردیابی و هدف‌گیری کنند. به دلیل پیشرفت قابلیت‌های سیستم‌های دفاع هوایی شبیه به هم، بسیار مهم است که نیروهای خودی از BriteStorm استفاده کنند تا در امان بمانند.»

نوشته فریب دشمن با سیستم جنگ الکترونیکی جدید BriteStorm اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow