چگونه از خود در برابر آبله میمونی محافظت کنیم؟

چند روزی است شیوع آبله میمونی در برخی نقاط جهان نگرانی ها را در سطح جوامع ایجاد کرده و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته تا هشداری سطح بالا را برای برخی نقاط دنیا صادر نماید. به گزارش تکناک، با توجه به اخبار مختلفی که از این بیماری و شیوع آن شنیده می شود... نوشته چگونه از خود در برابر آبله میمونی محافظت کنیم؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۸ مرداد , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  1
چگونه از خود در برابر آبله میمونی محافظت کنیم؟

چند روزی است شیوع آبله میمونی در برخی نقاط جهان نگرانی ها را در سطح جوامع ایجاد کرده و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته تا هشداری سطح بالا را برای برخی نقاط دنیا صادر نماید.

به گزارش تکناک، با توجه به اخبار مختلفی که از این بیماری و شیوع آن شنیده می شود اولین سوالی که اذهان ایجاد می شود این است که چگونه از خود در برابر این بیماری محافظت کنیم و راه های پیشگیری از آن چیست؟

به گفته دانشمندان خطر ابتلا به آبله میمون برای عموم مردم چندان زیاد نیست، اما با رعایت شماری از نکات بهداشتی می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری دردناک را کاهش داد.

علائم آبله میمونی

علائم ابتدایی ابتلا به بیماری آبله میمونی شامل سردرد، دردهای عضلانی، تب و بدن درد است. بر روی بدن مبتلایان به تدریج برآمدگی‌هایی به شکل جوش ظاهر می‌شود که حالت تاول پیدا خواهند کرد.

همچنین داخل برخی از این برآمدگی‌ها مایع سفیدرنگی وجود دارد که در صورت ترکیدن برآمدگی می‌تواند عامل انتقال ویروس به دیگران شود.

با توجه به ماهیت این بیماری افراد مبتلا یا مشکوک به آبله میمون باید خود را قرنطینه کنند و از تماس با دیگران بپرهیزند.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که احتمال این که بیماری آبله میمون با بیماری‌های دیگری از جمله تبخال، سفلیس و آبله مرغان اشتباه گرفته شود وجود دارد.

با توجه به آنچه گفته شد رعایت این نکات در کاهش احتمال ابتلا به آبله میمونی موثر است:

-شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا استفاده مستمر از مایع ضدعفونی‌کننده

-استفاده از وسایل ویژه حفاظتی هنگام پرستاری از بیماران مبتلا به آبله میمون

-پرهیز از مصرف گوشت‌هایی که به خوبی پخته نشده‌اند

-فاصله‌گذاری با حیوانات وحشی، ولگرد، تلف‌شده و بیمار

-پرهیز از مصرف یا لمس گوشت حیوانات وحشی

-عدم استفاده از رختخواب و حوله مشترک با افرادی که مشکوک به ابتلا به آبله میمون هستند

-پرهیز از تماس نزدیک با افراد مبتلا یا مشکوک به ابتلا به آبله میمون

موج قبلی آبله میمون در سال ۲۰۲۲ با آموزش عمومی مردم جهت اجتناب از رفتارهای پرخطر و همینطور واکسیناسیون در کشورهای متوقف شد وقطعا با رعایت همان نکات مانع شیوع بیشتر این بیماری خواهیم شد.

با این حال کارشناسان هشدار داده‌اند که به دلیل کمبود واکسن و امکانات درمانی در قاره آفریقا، این بیماری می‌تواند بیش از دفعه پیش شیوع پیدا کند.

ایران جزو مناطق سطح هشدار «پایین» سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با آبله میمون است

آیا آبله میمونی ایرانی ها را تهدید می کند؟

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران جزو مناطق سطح هشدار «پایین» سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با آبله میمون است، اظهار کرد: وزارت بهداشت به منظور مدیریت و پیشگیری از آبله میمونی، تمهیدات ویژه‌ای برای افرادی که از کشورهای آفریقایی به ویژه «جمهوری دموکراتیک کنگو» وارد ایران می‌شوند، در نظرگرفته است.

دکتر شهرام عرشی درباره مراقبت‌های مرزی به منظور کنترل و پیشگیری از آبله میمونی گفت: این احتمال وجود دارد برخی افراد غیرتبعه کشورمان که خواهان ورود به ایران هستند، دارای علائم بیماری آبله میمونی باشند؛ پس از شناسایی این افراد، آنها به کشور خود بازگردانده می‌شوند.

همچنین افرادی که به برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا که جزو کشورهای پرخطر به حساب می‌آیند و سابقه شیوع بالای این بیماری در آن کشورها وجود دارد، سفر کنند؛ احتیاط‌های اولیه درنظر گرفته‌می‌شود. اگر مسافران کشورهای اروپایی دارای علائم اولیه بودند باید به طور حتم به پزشک مراجعه‌کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

عرشی درباره تمهیدات مدنظر برای مسافران کشورهای آفریقایی توضیح داد: وزارت بهداشت به منظور مدیریت و پیشگیری از آبله میمونی، تمهیدات ویژه‌ای برای افرادی که از کشورهای آفریقایی به ویژه «جمهوری دموکراتیک کنگو» وارد ایران می‌شوند، در نظر گرفته است. در حال حاضر، اقدامات در نظر گرفته شده به منظور پیشگیری از آبله میمونی در سطح متوسط قرار دارد.

نوشته چگونه از خود در برابر آبله میمونی محافظت کنیم؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow