گوگل در حال کار روی هوش مصنوعی استدلالی است

شرکت گوگل در حال توسعه‌ی فناوری هوش مصنوعی جدیدی است که قابلیت استدلال و منطق را دارد. این تلاش‌ها نشان‌دهنده‌ی رقابت شدید بین گوگل و OpenAI است. به‌گزارش تک‌ناک، گوگل با ورود به عرصه‌ی هوش مصنوعی استدلالی، رقابت خود را با OpenAI تشدید کرده است. این شرکت در حال توسعه‌ی مدل هوش مصنوعی جدیدی است […] نوشته گوگل در حال کار روی هوش مصنوعی استدلالی است اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۱ مهر , ۱۴۰۳ - 20:00
 0  1
گوگل در حال کار روی هوش مصنوعی استدلالی است

شرکت گوگل در حال توسعه‌ی فناوری هوش مصنوعی جدیدی است که قابلیت استدلال و منطق را دارد. این تلاش‌ها نشان‌دهنده‌ی رقابت شدید بین گوگل و OpenAI است.

به‌گزارش تک‌ناک، گوگل با ورود به عرصه‌ی هوش مصنوعی استدلالی، رقابت خود را با OpenAI تشدید کرده است. این شرکت در حال توسعه‌ی مدل هوش مصنوعی جدیدی است که توانایی استدلال شبیه به انسان را دارد و به مدل o1 شرکت OpenAI بسیار نزدیک است. این رقابت تنگاتنگ نویدبخش پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه‌ی هوش مصنوعی است.

بلومبرگ می‌نویسد که منابع آگاه از پیشرفت‌های درخورتوجه چندین تیم تحقیقاتی گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی استدلالی خبر می‌دهند. این تیم‌ها در ماه‌های اخیر روی توسعه‌ی نرم‌افزارهایی کار کرده‌اند که مسائل پیچیده‌ی چند‌مرحله‌ای در زمینه‌هایی مانند ریاضی و برنامه‌نویسی را می‌توانند حل کنند. این دستاوردها از سرمایه‌گذاری جدی گوگل روی هوش مصنوعی نسل بعد حکایت می‌کند.

محققان هوش مصنوعی در تلاش‌اند تا با توسعه‌ی مدل‌های استدلالی، به مرزهای جدیدی در این حوزه دست پیدا کنند. گوگل نیز مانند OpenAI، به‌دنبال شبیه‌سازی فرایند استدلال انسانی ازطریق تکنیک «پرش زنجیره‌ای اندیشه» (Chain-of-Thought Prompting) است. در این روش که گوگل ابداع کرده، مدل هوش مصنوعی پیش از ارائه‌ی پاسخ نهایی، مجموعه‌ای از پرسش‌های مرتبط را به‌صورت درونی بررسی و سپس بهترین پاسخ را انتخاب می‌کند. گوگل از اظهار‌نظر درباره این تلاش خودداری کرده است.

هوش مصنوعی استدلالی گوگل

با ظهور ChatGPT و نگرانی سرمایه‌گذاران از جایگزینی آن با موتور جست‌وجوی گوگل، رقابت شدیدی میان گوگل و OpenAI برای رهبری در حوزه‌ی هوش مصنوعی شکل گرفته است. گوگل برای حفظ جایگاه خود، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی را ادغام و همکاری بین پژوهشگران و تیم‌های محصول را تقویت کرده است. با‌این‌حال، گوگل در عرضه‌ی محصولات هوش مصنوعی رویکردی محتاطانه‌تر اتخاذ کرده است و به‌دلیل اهمیت مسائل اخلاقی و حفظ اعتماد عمومی و هماهنگی منافع داخلی، فرایند عرضه‌ی محصولات را با دقت بیشتری دنبال می‌کند.

طبق گفته‌ی منبعی آگاه، معرفی مدل o1 شرکت OpenAI با نام داخلی توت‌فرنگی (Strawberry) در اواسط سپتامبر، نگرانی‌هایی را در میان برخی از کارکنان دیپ‌مایند (DeepMind) مبنی‌بر عقب‌ماندگی شرکت ایجاد کرد. با‌این‌حال، به‌نمایش‌گذاشتن برخی از دستاوردهای گوگل، نگرانی‌های کارکنان را تا حدودی کاهش داده است.

اورن اتزیونی، محقق پیشکسوت هوش مصنوعی و بنیان‌گذار سازمان غیرانتفاعی TrueMedia.org‌، معتقد است که با وجود روند کُند عرضه‌ی محصولات گوگل، این شرکت همچنان به‌عنوان بازیگری قدرتمند در حوزه‌ی هوش مصنوعی شناخته می‌شود. اتزیونی با تأکید بر برتری فنی گوگل، اظهار کرد:

گوگل همواره د‌رزمینه‌ی فناوری‌های بنیادی پیشرو بوده است. با‌این‌حال، رویکرد محافظه‌کارانه‌تری در تجاری‌سازی محصولات خود داشته است. رقابت در این حوزه بسیار فشرده بوده و نتیجه‌ی نهایی آن هنوز مشخص نیست.

در ماه جولای، گوگل مدل‌های AlphaProof و AlphaGeometry 2 را معرفی کرد که به‌ترتیب در زمینه‌های استدلال ریاضی و هندسه تخصص دارند. نسخه‌ی جدید مدل هندسه، یعنی AlphaGeometry 2، نیز در همان ماه رونمایی شد. بر‌اساس پست وبلاگی گوگل، این مدل‌ها در چهار سؤال از شش سؤال المپیاد جهانی ریاضی که رقابتی سالانه در سطح جهانی است، به پاسخ صحیح دست یافتند.

گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در ماه می، دستیار هوش مصنوعی آسترا (Astra) را معرفی کرد. این دستیار با استفاده از بینایی کامپیوتری می‌تواند محیط اطراف کاربر را تحلیل کند و به سؤالات مبتنی‌بر تصویر جواب دهد. برای مثال، می‌تواند به کاربر کمک کند تا اشیای گم‌شده‌ی خود را پیدا کند. گوگل اعلام کرده است که برخی از قابلیت‌های پیشرفته‌ی آسترا در آینده به مدل زبانی بزرگ جمینی اضافه خواهد شد.

نوشته گوگل در حال کار روی هوش مصنوعی استدلالی است اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow