یوتیوب ۲۰ ساله شد؛ بازگشت به ریشهها با ویدئوهای کوتاه و صمیمی
در ۲۰ سال گذشته، یوتیوب از پلتفرمی ساده و بیتکلف به بستری عظیم برای تولید محتوای حرفهای تبدیل شده؛ اما حالا گویا در حال بازگشت به ریشههای خود است. به گزارش تکناک، ۲۳ آوریل ۲۰۰۵، نخستین ویدئو یوتیوب با عنوان «Me at the Zoo» منتشر شد. مدتزمان این ویدئو فقط ۱۹ ثانیه بود و یکی […] نوشته یوتیوب ۲۰ ساله شد؛ بازگشت به ریشهها با ویدئوهای کوتاه و صمیمی اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

در ۲۰ سال گذشته، یوتیوب از پلتفرمی ساده و بیتکلف به بستری عظیم برای تولید محتوای حرفهای تبدیل شده؛ اما حالا گویا در حال بازگشت به ریشههای خود است.
به گزارش تکناک، ۲۳ آوریل ۲۰۰۵، نخستین ویدئو یوتیوب با عنوان «Me at the Zoo» منتشر شد. مدتزمان این ویدئو فقط ۱۹ ثانیه بود و یکی از بنیانگذاران یوتیوب، جاوید کریم را در مقابل فیلهای باغوحش سندیگو نشان میداد. او درحالیکه به فیلها اشاره میکرد، گفت: «موضوع جالب درباره این موجودات این است که خرطومهای خیلی بلندی دارند، همین!»
جاوید کریم در همان روز ویدئو دیگری با عنوان «Rolling down a hill» نیز بارگذاری کرده بود که بعدها حذف شد. در همان روز، کاربری به نام «MW» ویدئو دهثانیهای «My Snowboarding Skillz» را منتشر کرد؛ نخستین ویدئو «اشتباه خندهدار» (Fail) در یوتیوب. در این کلیپ، اسنوبوردسواری را میبینیم که بهسمت رمپ میلغزد؛ اما پساز چند لحظه نقش زمین و ویدئو ناگهان قطع میشود.
روز بعد، ۲۴ آوریل، کاربری به نام «GP» ویدیویی با عنوان «Tribute» را بارگذاری کرد. زمان این ویدئو فقط پنج ثانیه است و فردی با کاپشن قهوهای را در راهرویی بینامونشان به تصویر میکشد که به دیوارها میپرد و فریادی بلند میکشد. سپس صدای کسی که پشت دوربین است، شنیده میشود که میگوید: «خیلی خوب بود.»
این ویدئوها نشاندهنده دسترسی آسان و بیتکلف یوتیوب بودند؛ زیرا هرکسی میتوانست فقط با ثبت لحظهای کوتاه محتوا منتشر کند. برخلاف امروز که یوتیوب مملو از ویدئوهای بلند و تحلیلهای عمیق و ولاگهای حرفهای است، آن روزها ویدئوها خودجوش و ساده و پر از حس صمیمیت بودند.
به نقل از ورج، در سال ۲۰۱۲، پلتفرم Vine پا به عرصه گذاشت و با ویدیوهای ۶ ثانیهای خود، پاسخی به ویدئوهای طولانی یوتیوب داد. Vine خیلی زود از کلیپهای بامزه و نمایشهای کوتاه پر شد. بااینهمه، Vine در سال ۲۰۱۷ تعطیل شد و راه را برای تیکتاک باز کرد؛ پلتفرمی که از ادغام با Musical.ly، به غول محتوای کوتاه تبدیل شد.
در پی رشد تیکتاک، سایر پلتفرمها نیز به فکر راهاندازی قابلیت ویدئوهای کوتاه افتادند. اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ ریلز را معرفی کرد و یوتیوب هم در سال ۲۰۲۱ شورتز را به بازار آمریکا آورد؛ با اینکه مبدأ ویدئوهای کوتاه، خود یوتیوب بود.
ناگفته نماند که شورتز امروز با ویدئوهای اولیه یوتیوب تفاوت زیادی دارد. بیشتر این کلیپها با فیلمنامه و نورپردازی و تدوین حرفهای ساخته میشوند و تولید آنها برای افراد معمولی ساده نیست. با وجود این ساختار حرفهای، بسیاری از این ویدئوها هنوز حس خودجوشبودن و ارتباط صمیمی را حفظ کردهاند؛ چراکه وقتی زمان محدود است، ناچار میشوید مستقیم سر اصل مطلب بروید.
نوشته یوتیوب ۲۰ ساله شد؛ بازگشت به ریشهها با ویدئوهای کوتاه و صمیمی اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.
واکنش شما چیست؟






