DLSS 4 بدون محدودیت! انویدیا با درایور جدید خود همه را شگفتزده کرد
انویدیا امروز کارتهای گرافیکی نسل بعدی خود، یعنی RTX 5090 و RTX 5080 را به صورت رسمی عرضه خواهد کرد، اما در کنار آن، بهروزرسانی هیجانانگیزی را نیز برای دارندگان کارتهای RTX فعلی ارائه داده است. درایور جدید (نسخه 572.16) به کاربران این امکان را میدهد که DLSS 4 را به صورت اجباری در بازیها […]
انویدیا امروز کارتهای گرافیکی نسل بعدی خود، یعنی RTX 5090 و RTX 5080 را به صورت رسمی عرضه خواهد کرد، اما در کنار آن، بهروزرسانی هیجانانگیزی را نیز برای دارندگان کارتهای RTX فعلی ارائه داده است. درایور جدید (نسخه 572.16) به کاربران این امکان را میدهد که DLSS 4 را به صورت اجباری در بازیها و برنامههایی که به طور رسمی از آن پشتیبانی نمیکنند، فعال کنند. این قابلیت در برخی موارد کیفیت تصویر را بهبود میبخشد و حتی میزان مصرف حافظه ویدیویی (VRAM) را نیز کاهش میدهد. با دیجی رو همراه باشید.
DLSS 4 از امروز به صورت رسمی در 75 بازی و برنامه در دسترس قرار خواهد گرفت، اما اپلیکیشن انویدیا اکنون یک قابلیت جدید دارد که با اجازه دادن به کاربران برای تغییر به مدل ترانسفورمر جدید انویدیا، کیفیت تصویر را در بازیهایی که از DLSS استفاده میکنند، بهبود میبخشد. این بدان معناست که دیگر نیازی به انتظار برای بهروزرسانی بازیها توسط توسعه دهندگان نیست. همچنین، دارندگان کارتهای سری RTX 40 به مدل جدید تولید فریم دسترسی خواهند داشت که 40 درصد سریعتر است و 30 درصد کمتر از مدل قبلی VRAM مصرف میکند.
علاوه بر این، انویدیا قابلیت RTX Video Super Resolution (یا به اختصار VSR) را نیز ارتقا داده است. این ویژگی که میتواند ویدیوهای قدیمی و تار یوتیوب را ارتقا کیفیت دهد، اکنون از مدل بهینهتری بهره میبرد که 30 درصد منابع کمتری از کارت گرافیک را در بالاترین تنظیمات کیفیت مصرف میکند و امکان فعالسازی آن را برای تعداد بیشتری از کارتهای RTX فراهم میسازد. همچنین، VSR اکنون قادر است ویدیوهای HDR را نیز ارتقا دهد، بنابراین اگر در حال تماشای ویدیوهای HDR با وضوح پایین باشید، این فناوری به طور خودکار کیفیت آنها را افزایش خواهد داد.
در حالی که دارندگان کارتهای RTX فعلی به مدلهای بهینهتر دسترسی خواهند داشت، خریداران کارتهای سری RTX 50 از امروز میتوانند قابلیت DLSS Multi Frame Generation را فعال کنند. این ویژگی جدید بر پایه Frame Generation توسعه یافته و میتواند به ازای هر فریم رندر شده سنتی، سه فریم اضافه تولید کند.
در بررسیهای انجام شده از RTX 5090 و RTX 5080، مشخص شد که Multi Frame Generation قابلیتی امیدوار کننده است، اما تنها زمانی عملکرد مطلوبی دارد که نرخ فریم پایه پس از اعمال DLSS Super Resolution بالا باشد. در غیر این صورت، حتی اگر نرخ فریم 30fps پس از Super Resolution به بیش از 100fps افزایش یابد، همچنان تأخیر ورودی مشابه یک بازی 30fps را خواهد داشت.
انویدیا همچنین کاربران سری RTX 50 را با قابلیت جدیدی به نام Smooth Motion در این بهروزرسانی غافلگیر کرد. این ویژگی که بر پایه مدل هوش مصنوعی درایور کار میکند، “گیمپلی روانتری را از طریق پیشبینی یک فریم اضافی بین دو فریم رندر شده” برای بازیهایی که از DLSS Frame Generation پشتیبانی نمیکنند، ارائه میدهد. انویدیا اعلام کرده است که Smooth Motion منحصراً برای سری RTX 50 در دسترس خواهد بود و میتوان آن را در بازیهای دارای DLSS Super Resolution، با وضوح اصلی، یا حتی در عناوینی که از سایر فناوریهای Upscaling استفاده میکنند، به کار برد. این قابلیت معمولاً “نرخ فریم ادراکی” را دو برابر میکند.
میتوانید درایور جدید 572.16 انویدیا را مستقیماً از اینجا دانلود کنید یا از طریق اپلیکیشن Nvidia آخرین نسخه را دریافت نمایید.
واکنش شما چیست؟