امکان مرور نسخه‌های قدیمی سایت‌ها با Wayback Machine

گوگل در حال آزمایش ویژگی جدیدی به نام Wayback Machine است که به کاربران امکان می‌دهد از Internet Archive برای مشاهده نسخه‌های قدیمی وب‌سایت‌ها استفاده کنند. به‌گزارش تک‌ناک، شرکت گوگل مشغول کار روی قابلیتی است که بازدید از نسخه‌های قدیمی وب‌سایت‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. این ویژگی که Wayback Machine نام دارد، با ادغام با Internet […] نوشته امکان مرور نسخه‌های قدیمی سایت‌ها با Wayback Machine اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  2
امکان مرور نسخه‌های قدیمی سایت‌ها با Wayback Machine

گوگل در حال آزمایش ویژگی جدیدی به نام Wayback Machine است که به کاربران امکان می‌دهد از Internet Archive برای مشاهده نسخه‌های قدیمی وب‌سایت‌ها استفاده کنند.

به‌گزارش تک‌ناک، شرکت گوگل مشغول کار روی قابلیتی است که بازدید از نسخه‌های قدیمی وب‌سایت‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. این ویژگی که Wayback Machine نام دارد، با ادغام با Internet Archive به کاربران کمک کند تا محتوای حذف‌شده یا تغییر‌یافته‌ی وب‌سایت‌ها را ازطریق نتایج جست‌وجو بازیابی کنند. همچنین، به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی به تاریخچه‌ی صفحات وب دسترسی داشته باشند و محتواهای قدیمی را بازبینی کنند.

بخش بزرگی از زندگی دیجیتالی ما تحت‌تأثیر نوآوری‌های جدید و ترندها و محتواهای وایرال‌شده قرار دارد؛ به‌طوری‌که ممکن است اهمیت داشتن سابقه‌ی دقیق و دردسترس از گذشته‌ی مطلب را نادیده بگیریم.

در‌حالی‌که موتور جست‌وجوی گوگل می‌تواند به بازیابی اطلاعات قدیمی کمک کند، این ابزار هم محدودیت‌هایی دارد. برای افرادی که به‌دنبال تحقیق جدی آنلاین هستند، Internet Archive و Wayback Machine این وب‌سایت همواره منبعی ارزشمند بوده که صفحات وب را در طول سال‌ها ذخیره کرده است.

اکنون این ابزار قدرتمند راه خود را به موتور جست‌وجوی گوگل باز کرده است؛ زیرا گوگل ادغام لینک‌ها با Wayback Machine در نتایج جست‌وجو را شروع کرده است. این اقدام به کاربران کمک می‌کند تا به‌راحتی به نسخه‌های قدیمی صفحات وب دسترسی پیدا و ارزش تاریخی و اطلاعاتی آن‌ها را بازیابی کنند.

استفاده از Wayback Machine

اگر تاکنون از ماشین وِی‌بک استفاده نکرده‌اید، تجربه‌ای جذاب در انتظارتان است. برای شروع کافی است تا به وب‌سایت Wayback Machine مراجعه و آدرس URL مدنظرتان را وارد کنید. سپس فهرستی از تمام زمان‌هایی را مشاهده کنید که این سرویس وب‌سایت مدنظر شما را کراول و محتوای آن را ثبت و ذخیره کرده است.

ناگفته نماند که ممکن است همه‌چیز کاملاً بی‌نقص عمل نکند و با تصویرها یا ویدئو‌های ناقص مواجه شوید؛ اما تماشای اینکه وب‌سایت‌های دلخواهتان ده یا حتی بیست سال پیش چگونه به‌نظر می‌رسیدند، می‌تواند بسیار جالب و سرگرم‌کننده باشد.

یکپارچه‌سازی Wayback Machine با جستجوی گوگل

براساس اعلام اینترنت آرشیو، گوگل به‌زودی پیوندهایی به نسخه‌های کش‌شده‌ی Wayback Machine را در نتایج جست‌وجوی خود نمایش خواهد داد. به‌نقل از 9to5Google، برای دسترسی به این ویژگی کافی است نتیجه‌ی جست‌وجوی مدنظر خود را پیدا و روی سه‌نقطه‌ی عمودی کنار آن کلیک کنید.

با این کار، کارت «درباره‌ی این نتیجه» باز می‌شود. سپس به بخش «درباره‌ی این صفحه بیشتر» بروید. در آنجا می‌توانید مراجعه به نسخه‌های تاریخی صفحه در اینترنت آرشیو را مشاهده کنید. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا به‌راحتی به نسخه‌های قدیمی‌تر صفحات وب دسترسی داشته باشند و سابقه‌ی آن‌ها را مرور کنند.

مزایای یکپارچه‌سازی

دسترسی به نسخه‌های کش‌شده از‌طریق گوگل به چند کلیک بیشتر نیاز دارد. باوجوداین، همچنان بسیار ساده‌تر از بازکردن دستی اینترنت آرشیو برای هر بار بررسی نسخه‌ی قدیمی صفحه است. این ویژگی به‌ویژه زمانی مفید است که وب‌سایت به‌طور موقت آفلاین باشد؛ زیرا همچنان می‌توانید به آخرین نسخه‌ی کش‌شده‌ی Wayback Machine دسترسی داشته باشید.

از این نظر، این ابزار می‌تواند به‌عنوان جایگزین جزئی برای حذف کش صفحه در جست‌وجو عمل کند و همچنان اطلاعات موردنیاز را برای شما فراهم کند.

 

نوشته امکان مرور نسخه‌های قدیمی سایت‌ها با Wayback Machine اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow