اینتل تغییرات اساسی در معماری پردازنده‌های نسل آینده ایجاد می کند

بر اساس گزارش‌ها، اینتل برای رفع مشکلات پردازنده‌های خود، تغییرات اساسی در معماری نسل بعدی آنها انجام خواهد داد. به گزارش سرویس فناوری تک‌ناک، سری Core Ultra 200S Intel با نام رمز Arrow Lake اگرچه پس از انتظار طولانی روانه بازار شد، اما بررسی‌های اولیه نشان از عملکرد ناامیدکننده این پردازنده‌ها دارد. همان‌طور که در […] نوشته اینتل تغییرات اساسی در معماری پردازنده‌های نسل آینده ایجاد می کند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۶ آبان , ۱۴۰۳ - 18:00
 0  1
اینتل تغییرات اساسی در معماری پردازنده‌های نسل آینده ایجاد می کند

بر اساس گزارش‌ها، اینتل برای رفع مشکلات پردازنده‌های خود، تغییرات اساسی در معماری نسل بعدی آنها انجام خواهد داد.

به گزارش سرویس فناوری تک‌ناک، سری Core Ultra 200S Intel با نام رمز Arrow Lake اگرچه پس از انتظار طولانی روانه بازار شد، اما بررسی‌های اولیه نشان از عملکرد ناامیدکننده این پردازنده‌ها دارد.

همان‌طور که در بررسی Core Ultra 9 285K اشاره شد، Arrow Lake در عملکرد بازی‌ها نسبت به نسل‌های قبلی افت قابل توجهی داشته است. به نظر می‌رسد اینتل بار دیگر به طراحی مجدد محصولات خود روی آورده است.

طبق برخی خبرها پردازنده‌های موبایلی آینده اینتل با نام Panther Lake، کنترل‌کننده حافظه یکپارچه (IMC) را مجدد با هسته محاسباتی ادغام خواهند کرد. به عبارت دیگر، داده‌ها برای برقراری ارتباط با IMC نیازی به عبور از اتصالات بین تراشه‌ای اضافی نخواهند داشت.

رویکرد اینتل در طراحی پردازنده‌ها، همان‌طور که در معماری RDNA 3 AMD نیز مشاهده شد، با مشکلاتی همراه بود. مشکل تأخیر در این پردازنده‌ها دو بخش دارد، که شامل یک باس حلقه کند (حدود ۳.۹ گیگاهرتز) و یک کنترل‌کننده حافظه خارج از تراشه می‌شود.

پردازنده Raptor Lake توانست به دلیل داشتن یک باس حلقه بسیار سریع (حدود ۵ گیگاهرتز) و طراحی یکپارچه ساده، عملکردی مشابه Zen 4 در بازی‌ها ارائه دهد. در Arrow Lake، داده‌ها برای رسیدن به کنترل‌کننده حافظه و سپس DRAM می بایست مسافت بیشتری را بین تراشه‌ها طی کنند. علاوه بر این، کاهش حدود ۲۰ درصدی سرعت باس حلقه، تأخیرهای اضافی را به همراه دارد و باعث افزایش قابل توجه زمان دسترسی به حافظه سطح ۳ می‌شود.

هرچند در پردازنده Panther Lake کنترل‌کننده حافظه یکپارچه با هسته محاسباتی ادغام خواهد شد، اما در نسل بعدی (به احتمال زیاد Nova Lake) این دو بخش مجدد از هم جدا و بهینه‌سازی خواهند شد.

با وجود این، مطابق با برخی گمانه‌زنی‌ها به نظر می‌رسد که Panther Lake فاقد یک تایل SoC خواهد بود، که این می‌تواند تنها دلیل منطقی برای تغییر رویکرد اینتل و کنار گذاشتن استراتژی مشابه AMD در جداسازی هسته‌ها و IMC باشد. البته بهتر است این ادعا با کمی تردید در نظر گرفته شود، چرا که هیچ مدرک رسمی از سوی اینتل وجود ندارد و حتی افشاکنندگان نیز به طور کامل از صحت آن مطمئن نیستند.

به دلیل نبود یک واحد پردازشی جداگانه (SoC Tile) در پردازنده‌های Panther Lake (PTL)، بخش‌هایی که وظیفه کارهای جانبی را بر عهده دارند، به بخش اصلی پردازش داده‌ها (تایل محاسباتی) منتقل شده‌اند. این تغییر به دلیل محدودیت‌های طراحی و نیاز به کوچک‌سازی تراشه‌ها صورت گرفته است.

اینتل در پردازنده‌های نسل آینده خود تغییرات اساسی در معماری می دهد

در نسل بعدی پردازنده‌های اینتل یعنی Nova Lake، هسته‌های پردازشی و کنترل‌کننده حافظه با بهبودهای قابل توجهی مجدد از هم جدا خواهند شد.

با توجه به اینکه AMD سال‌ها است که از روشی مشابه (2.5D) برای اتصال بخش‌های مختلف پردازنده استفاده می‌کند، حل مشکل جداسازی کنترل‌کننده حافظه برای اینتل کار دشواری نخواهد بود. با وجود این، چالش اصلی در طراحی اتصالات بین تراشه‌ای است.

باید دید که اینتل برای بهبود عملکرد، آیا مجبور خواهد شد از طراحی مشابه Infinity Fabric شرکت AMD استفاده کند یا خیر.

نگرانی کاربران از عملکرد ضعیف پردازنده‌های Arrow Lake باعث شد اینتل برای تمرکز روی این نسل، توسعه‌ پردازنده‌های Meteor Lake را متوقف کند. این اولین معماری جدید اینتل از سال ۲۰۲۱ بود و انتظار می‌رفت بهبودهای قابل توجهی نسبت به نسل‌های قبلی داشته باشد.

هرچند انتظار می‎رود که اینتل با استفاده از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، مشکلات عملکردی Arrow Lake را برطرف کند و در عملکرد پردازنده‌ها بهبود چشمگیری ایجاد نماید.

نوشته اینتل تغییرات اساسی در معماری پردازنده‌های نسل آینده ایجاد می کند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow