اینتل هنوز ابزاری برای تشخیص خطاهای کرش پردازنده ندارد

اینتل هنوز ابزاری برای تشخیص این مسئله ندارد که پردازنده‌‌هایش تحت‌تأثیر خطاهای کرش قرار دارند یا نه. با‌این‌حال پس از اعمال وصله‌های مرتبط، توصیه می‌شود تنظیمات پیش‌فرض اینتل را حفظ کنید. به‌گزارش تک‌ناک، اینتل اعلام کرده است که هنوز ابزاری دقیق برای تشخیص خطاهای کرش پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم (Raptor Lake و Raptor Lake […] نوشته اینتل هنوز ابزاری برای تشخیص خطاهای کرش پردازنده ندارد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۲ مهر , ۱۴۰۳ - 21:00
 0  0
اینتل هنوز ابزاری برای تشخیص خطاهای کرش پردازنده ندارد

اینتل هنوز ابزاری برای تشخیص این مسئله ندارد که پردازنده‌‌هایش تحت‌تأثیر خطاهای کرش قرار دارند یا نه. با‌این‌حال پس از اعمال وصله‌های مرتبط، توصیه می‌شود تنظیمات پیش‌فرض اینتل را حفظ کنید.

به‌گزارش تک‌ناک، اینتل اعلام کرده است که هنوز ابزاری دقیق برای تشخیص خطاهای کرش پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم (Raptor Lake و Raptor Lake Refresh) توسعه نداده است. اینتل در حال تحقیق برای توسعه‌ی ابزار تشخیص خطاهای کرش پردازنده‌ها است و در‌صورت دستیابی به نتایج مطمئن، آن را منتشر خواهد کرد. علاوه‌بر‌این، اینتل با به‌روزرسانی میکروکد محدودیت‌های توان پردازنده‌ها را تغییر داده است تا از بروز خطاهای کرش در تراشه‌های آسیب‌ندیده‌ جلوگیری کند.

تامزهاردور می‌نویسد که بسیاری از پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل دچار مشکل بی‌ثباتی و باعث خاموش‌شدن ناگهانی سیستم‌ها شدند. پس از ماه‌ها تحقیق، اینتل دلیل این مشکل را پیدا و به‌روزرسانی نرم‌افزاری (میکروکد) منتشر کرد که این مشکل را برای اکثر پردازنده‌ها برطرف می‌کند.

آسیب‌های فیزیکی وارد‌شده به پردازنده با به‌روزرسانی میکروکد رفع‌شدنی نیست. حتی با نصب به‌روزرسانی‌های جدید، ممکن است همچنان شاهد عملکرد ناپایدار پردازنده باشید. با‌این‌حال اینتل برای جبران این مشکل، مدت ضمانت پردازنده‌های سری Core i5 و Core i7 و Core i9 را به ۵ سال افزایش داده است. بدین‌ترتیب در‌صورت بروز مشکل، می‌توانید پردازنده‌ی معیوب خود را با پردازنده‌ی جدید و سالم تعویض کنید.

پی‌بردن به خرابی یا آسیب‌دیدگی پردازنده Core اینتل می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد؛ خصوصاً با‌توجه‌به اینکه تعمیر یا جایگزینی آن ممکن است چند روز طول بکشد. نبود ابزار تشخیصی دقیق برای پیش‌بینی خرابی پردازنده، می‌تواند به اختلال در کاربری دستگاه منجر شود. بنابراین، توسعه‌ی ابزاری که بتواند تخریب تدریجی پردازنده را تشخیص دهد، می‌تواند به کاربران کمک کند تا قبل از وقوع خرابی کامل، اقدامات لازم را انجام دهند.

به‌منظور کاهش اثرهای ناشی از تغییر ولتاژ (شیفت Vmin) و برطرف‌کردن مشکلات بی‌ثباتی در پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم، اینتل علاوه‌بر توصیه به استفاده از تنظیمات پیش‌فرض، به‌روزرسانی میکروکد 0x12B را ارائه کرده است. این به‌روزرسانی که شامل نسخه‌های قبلی 0x125 و 0x129 نیز می‌شود، به‌همراه تنظیمات پیش‌فرض اینتل به‌طور کامل مشکل بی‌ثباتی ناشی از شیفت Vmin را برطرف می‌کند.

اینتل اعلام کرده است که اگرچه استفاده از پروفایل توان پیش‌فرض پس از اعمال وصله توصیه می‌شود، کاربران می‌توانند محدودیت‌های توان PL1 و PL2 را تا ۴,۰۹۶ وات افزایش دهند و همچنان زیر پوشش ضمانت باشند. با‌این‌حال برای حفظ اعتبار گارانتی، کاربران باید به سایر تنظیمات ایمنی مانند IccMax نیز توجه کنند. این تنظیمات در جدول زیر به‌طور کامل شرح داده شده‌اند.

ابزار تشخیص خطاهای کرش تراشه اینتل

اینتل اعلام کرده است که استفاده از پروفایل‌های توان بیشتر از مقدار پیش‌فرض (در محدوده‌ی IccMax) همچنان زیر پوشش ضمانت خواهد بود. بنابراین، کاربران می‌توانند تنظیمات PL1 و PL2 را بدون نگرانی از باطل‌شدن ضمانت تغییر دهند. باوجوداین‌، انجام اورکلاک یا تنظیمات فراتر از محدوده‌ی توصیه‌شده ممکن است به باطل‌شدن ضمانت و ایجاد مشکلات برای سیستم منجر شود.

نوشته اینتل هنوز ابزاری برای تشخیص خطاهای کرش پردازنده ندارد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow