بنچمارک‌های پردازنده ۸ هسته‌ای اسنپدراگون X پلاس فاش شد

بنچمارک‌های فاش‌شده از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای اسنپدراگون X پلاس کوالکام موسوم به X1P-42-100 از عملکرد رضایت‌بخش آن خبر می‌دهند. به‌گزارش تک‌ناک، کوالکام با معرفی پردازنده‌های ارزان‌تراسنپدراگون X، قصد دارد پلتفرم خود را در‌اختیار طیف گسترده‌تری از کاربران قرار دهد. یکی از این پردازنده‌ها، مدل ۸ هسته‌ای X1P-42-100 است که به‌زودی روانه‌ی بازار خواهد شد. این... نوشته بنچمارک‌های پردازنده ۸ هسته‌ای اسنپدراگون X پلاس فاش شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۰ شهریور , ۱۴۰۳ - 22:59
 0  1
بنچمارک‌های پردازنده ۸ هسته‌ای اسنپدراگون X پلاس فاش شد

بنچمارک‌های فاش‌شده از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای اسنپدراگون X پلاس کوالکام موسوم به X1P-42-100 از عملکرد رضایت‌بخش آن خبر می‌دهند.

به‌گزارش تک‌ناک، کوالکام با معرفی پردازنده‌های ارزان‌تراسنپدراگون X، قصد دارد پلتفرم خود را در‌اختیار طیف گسترده‌تری از کاربران قرار دهد. یکی از این پردازنده‌ها، مدل ۸ هسته‌ای X1P-42-100 است که به‌زودی روانه‌ی بازار خواهد شد. این تراشه به کاربران با بودجه‌ی محدود امکان می‌دهد تا از قابلیت‌های هوش مصنوعی در کامپیوترهای شخصی بهره‌مند شوند.

اسنپدراگون X پلاس cpu-z

Wccftech می‌نویسد که اسنپدراگون X پلاس X1P-42-100 از هشت هسته‌ی پردازشی اورین بهره می‌برد که با لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته شده است. این هسته‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند: یک گروه با فرکانس ۳/۲۴ گیگاهرتز و گروه دیگر با فرکانس ۳/۴۲ گیگاهرتز. حداکثر فرکانس تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای این پردازنده به‌ترتیب ۳/۴ و ۳/۲ گیگاهرتز است. همچنین، این تراشه از ۳۰ مگابایت حافظه‌ی کش بهره می‌برد که به‌صورت مساوی بین دو گروه هسته تقسیم شده است.

پردازنده‌ی X1P-42-100 به پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو X1-45 با فرکانس ۲۸۰ مگاهرتز مجهز شده است که توان محاسباتی ۱/۷ ترافلاپ را ارائه می‌دهد. این میزان عملکرد گرافیکی درمقایسه‌با نسل‌های پیشین اسنپدراگون بسیار کمتر است. درمقابل، واحد پردازش عصبی (NPU) این تراشه با توان محاسباتی ۴۵ تاپس عملکرد رضایت‌بخشی دارد.

لپ‌تاپ‌های ایسوس مجهز به این پردازنده از حافظه‌ی LPDDR5X-8448 استفاده می‌کنند. به‌نظر می‌رسد کوالکام در طراحی این تراشه، اولویت را به هوش مصنوعی و پشتیبانی از دستیارهای هوشمندی مانند کوپایلت پلاس مایکروسافت داده است؛ به‌همین‌دلیل، عملکرد گرافیکی ضعیف‌تری از نسل‌های پیشین ارائه می‌دهد.

در آزمایش‌های بنچمارک Cinebench 2024، پردازنده‌ی اسنپدراگون X پلاس X1P-42-100 به‌ترتیب ۱۰۲ و ۶۴۹ امتیاز در بخش‌های تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای کسب کرده است. در مقام مقایسه، مدل ۱۰ هسته‌ای اسنپدراگون X پلاس که در دستگاه مایکروسافت سرفیس آزمایش شده است، به‌ترتیب ۱۰۷ و ۸۰۹ امتیاز در این دو بخش کسب کرده است. همان‌طور‌که مشاهده می‌شود، عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای این پردازنده به‌ترتیب حدود ۵ و ۲۰ درصد کاهش یافته است.

گیک‌بنچ اسنپدراگون X پلاس

در نرم‌افزار بلندر، پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای اسنپدراگون ایکس پلاس ۲ دقیقه و ۳ ثانیه و ۴۸ میلی‌ثانیه زمان برد تا رندر استاندارد را به‌پایان برساند.

اسنپدراگون X پلاس در نرم‌افزار بلندر

در گیک‌بنچ ۶، تراشه‌ی اسنپدراگون X پلاس ۸ هسته‌ای در آزمایش تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای امتیاز ۲,۴۲۲ و ۱۱,۳۸۶ را کسب می‌کند.

اسنپدراگون X پلاس در Geekbench 6

در آزمون‌های گرافیکی 3DMark Time Spy و 3DMark Steel Nomad، عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی کوالکام اسنپدراگون X پلاس X1P-42-100 با مدل X1-45 آدرنو ارزیابی شد. در آزمایش 3DMark Time Spy، این تراشه در‌مجموع ۱,۰۲۵ امتیاز کسب کرد که شامل ۹۱۶ امتیاز در بخش گرافیک و ۳,۱۸۱ امتیاز در بخش پردازنده می‌شود.

در مقام مقایسه، مدل‌های اسنپدراگون X الیت و پلاس به‌ترتیب حدود ۱,۹۰۰ و ۱,۵۰۰ امتیاز کسب کرده‌اند. در آزمایش Steel Nomad، عملکرد گرافیکی این تراشه با کسب ۱,۱۵۹ امتیاز و ۸/۶ فریم‌بر‌ثانیه، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ضعیف‌تر از مدل‌های X الیت و سایر محصولات X پلاس بوده است.

Qualcomm Snapdragon X Plus 8-Core 3DMark Time Spy

Qualcomm Snapdragon X Plus 8-Core 3DMark Steel Nomad

Qualcomm Snapdragon X Plus 8-Core 3DMark Steel Nomad

درنهایت، در اجرای بازی Shadow of The Tomb Raider در تنظیمات پایین، پردازنده‌ی گرافیکی به‌طور متوسط ۱۸ فریم‌برثانیه در رزولوشن 1080p و در تنظیمات بالا ۱۲ فریم‌برثانیه را ثبت می‌کند. در مقام مقایسه، پردازنده‌ی اسنپدراگون X الیت نزدیک به ۳۳ فریم‌برثانیه کسب می‌کند.

نتایج بازی Shadow of The Tomb Raider برای اسنپدراگون X پلاس

همان‌طور‌که نتایج نشان می‌دهند، عملکرد گرافیکی لپ‌تاپ‌های سطح پایه مجهز به پردازنده‌های کوالکام، به‌ویژه در بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین، چندان رضایت‌بخش نیست. این لپ‌تاپ‌ها بیشتر روی قابلیت‌های هوش مصنوعی تمرکز دارند. با‌این‌حال، قیمت رقابتی آن‌ها (از ۷۰۰ دلار آمریکا) می‌تواند آن‌ها را برای کاربران عادی جذاب کند.

بااین‌حال، با‌توجه‌به عرضه‌ی قریب‌الوقوع پردازنده‌های جدید اینتل مانند لونار لیک و Krackan Point، کوالکام ممکن است در آینده با رقابت شدیدی در بازار روبه‌رو شود.

نوشته بنچمارک‌های پردازنده ۸ هسته‌ای اسنپدراگون X پلاس فاش شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow