تهدید جدی مارهای قهوه‌ای درختی علیه پرندگان گوام

مارهای قهوه‌ای درختی، گونه‌ای مهاجم و خطرناک، طی دهه‌های گذشته به اکوسیستم جزیره گوام آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده‌اند. این خزندگان شکارچی، با شکار بی‌رحمانه و گسترده، جمعیت بسیاری از پرندگان بومی این جزیره را به مرز انقراض کشانده‌اند. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تهدید این مارها فراتر از […] منبع خبر تهدید جدی مارهای قهوه‌ای درختی علیه پرندگان گوام پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۳۱ مرداد , ۱۴۰۳ - 10:59
 0  4
تهدید جدی مارهای قهوه‌ای درختی علیه پرندگان گوام

مارهای قهوه‌ای درختی، گونه‌ای مهاجم و خطرناک، طی دهه‌های گذشته به اکوسیستم جزیره گوام آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده‌اند. این خزندگان شکارچی، با شکار بی‌رحمانه و گسترده، جمعیت بسیاری از پرندگان بومی این جزیره را به مرز انقراض کشانده‌اند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تهدید این مارها فراتر از تصورات اولیه بوده است. محققان دریافته‌اند مارهای قهوه‌ای درختی حتی به پرندگانی که از نظر اندازه بسیار بزرگ‌تر از آن‌ها هستند، حمله کرده و آن‌ها را می‌کشند. این در حالی است که بسیاری از این پرندگان را به دلیل بزرگ بودن نمی‌توانند ببلعند.

در پژوهشی که در مجله‌ی «اکولوژی و تکامل» منتشر شده است، محققان گزارش کرده‌اند که مارهای قهوه‌ای درختی، تعداد پرندگان ستاره‌ای میکرونزیایی را بیش از دوبرابر آنچه که می‌خورند، می‌کشند. این رفتار غیرمعمول و بی‌رحمانه در میان مارها بسیار نادر است. زاویه گلاوداس، متخصص خزندگان از دانشگاه سائو پائولو، با اشاره به این یافته‌ها می‌گوید: «این نتایج بسیار شگفت‌انگیز هستند.» به نظر می‌رسد که مارهای مهاجم، حتی اگر نتوانند طعمه خود را به طور کامل بلعیده و هضم کنند، به دلیل رقابت شدید بر سر غذا، به شکار آن‌ها ادامه می‌دهند.

مار قهوه‌ای درختی پس از جنگ جهانی دوم به صورت تصادفی به گوام وارد شد. این گونه مهاجم به سرعت تکثیر شد و با شکار پرندگان، جوندگان و سایر حیوانات بومی، تعادل اکوسیستم جزیره را بر هم زد. مطالعات قبلی عمدتاً بر روی مارهای بزرگتر متمرکز بود و تصور می‌شد که مارهای جوان‌تر تهدید کمتری برای پرندگان ایجاد می‌کنند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی مارهای کوچک نیز به دلیل کمبود غذا، به پرندگان حمله کرده و آن‌ها را می‌کشند.

محققان برای بررسی این موضوع، جوجه‌های پرنده‌ی ستاره‌ای میکرونزیایی را با استفاده از ردیاب‌های رادیویی دنبال کردند. نتایج نشان داد که بسیاری از این جوجه‌ها توسط مارها کشته شده‌اند و در برخی موارد، مارها پس از کشتن پرنده، آن را رها کرده‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که برای نجات جمعیت پرندگان بومی گوام، باید اقدامات جدی‌تری برای کنترل جمعیت مارهای قهوه‌ای درختی انجام شود. محققان پیشنهاد می‌کنند که برای مقابله با این تهدید، باید تمام مارهای قهوه‌ای درختی، صرف نظر از اندازه آن‌ها، از محیط زیست حذف شوند. مارهای قهوه‌ای درختی، تهدید جدی برای تنوع زیستی جزیره گوام هستند. این مارها حتی به پرندگانی که بسیار بزرگ‌تر از خود هستند، حمله می‌کنند. علت این رفتار، رقابت شدید بر سر غذا در محیط زیست است.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر تهدید جدی مارهای قهوه‌ای درختی علیه پرندگان گوام پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow