جزئیات معماری RDNA 4 عملکرد گیمینگ RX 9070 XT را بهبود می‌بخشد

شرکت AMD در توضیحات دقیق خود اعلام کرد که معماری RDNA 4 چگونه عملکرد رضایت‌بخش را در کارت گرافیک 9070 XT در بازی‌ها به ارمغان می‌آورد. به گزاش تک‌ناک، AMD امروز از معماری جدید RDNA 4 برای پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ سری Radeon RX 9070 پرده‌برداری کرد. این شرکت ادعاهای بزرگی درباره عملکرد این معماری مطرح […] نوشته جزئیات معماری RDNA 4 عملکرد گیمینگ RX 9070 XT را بهبود می‌بخشد اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۱۰ اسفند , ۱۴۰۳ - 21:00
 0  2
جزئیات معماری RDNA 4 عملکرد گیمینگ RX 9070 XT را بهبود می‌بخشد

شرکت AMD در توضیحات دقیق خود اعلام کرد که معماری RDNA 4 چگونه عملکرد رضایت‌بخش را در کارت گرافیک 9070 XT در بازی‌ها به ارمغان می‌آورد.

به گزاش تک‌ناک، AMD امروز از معماری جدید RDNA 4 برای پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ سری Radeon RX 9070 پرده‌برداری کرد. این شرکت ادعاهای بزرگی درباره عملکرد این معماری مطرح می‌کند و می‌گوید موفقیت آن نتیجه رویکردی است که برپایه ساخت معماری‌ای ویژه گیمینگ شکل گرفته است. به گفته تیم رادئون، عملکرد هر واحد محاسباتی (CU) در هر سیکل پردازشی در معماری RDNA 4 نسبت به RDNA 2 (سری RX 6000) تقریباً دو برابر شده و در مقایسه با RDNA 3 (سری RX 7000) تا ۴۰ درصد بهبود یافته است.

نئووین می‌نویسد که رهگیری پرتو نیز پیشرفت چشمگیری کرده است. براساس اعلام AMD، شتاب‌دهنده‌های پرتو نسل سوم RDNA 4 حدود ۲/۴ برابر سریع‌تر از RDNA 2 و بیش از ۷۰ درصد سریع‌تر از RDNA 3 عمل می‌کنند. این شرکت در بخش عملکرد IPC (دستور در هر سیکل) نیز اعداد چشمگیری ارائه داده است.

بااین‌حال، AMD تنها به بهبودهای رندر رستری و رهگیری پرتو اکتفا نکرده است. این شرکت با درنظرگرفتن روندهای فعلی صنعت گیمینگ روی پردازش‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی نیز تمرکز کرده است. به همین دلیل، کارت‌های گرافیک جدید تیم قرمز در پردازش AI و یادگیری ماشین (ML) پیشرفت چشمگیری کرده‌اند. RDNA 4 وعده داده که خروجی ماتریس متراکم FP16 را در مقایسه با RDNA 2 تا چهار برابر و در مقایسه با RDNA 3 دو برابر افزایش دهد.

AMD امروز از معماری جدید RDNA 4 برای پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ سری Radeon RX 9070 رونمایی کرد

AMD در RDNA 4 باردیگر به طراحی یکپارچه بازگشته است. کارت‌های سری RX 9070 بر‌پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC ساخته شده‌اند و در‌مجموع ۵۳/۹ میلیارد ترانزیستور را در قالبی با مساحت ۳۵۶/۵ میلی‌متر مربع جای داده‌اند.

AMD طرحی از ساختار منطقی قالب RX 9070 XT نیز ارائه داده است. این تراشه از ۶۴ واحد محاسباتی (CU) تشکیل شده که در چهار موتور سایه‌زنی توزیع شده‌اند. هر موتور سایه‌زنی شامل هشت پردازنده ورک‌گروپ است و همان‌طورکه در معماری‌های قبلی RDNA نیز دیده بودیم، هر پردازنده ورک‌گروپ شامل دو واحد محاسباتی است.

شتاب‌دهنده‌های پرتو نسل سوم RDNA 4 علاوه‌بر بهبود رهگیری پرتو، عملکرد سایه‌زنی را نیز ارتقا داده‌اند. گفته می‌شود سری RX 9070 نرخ برخورد پرتو را دو برابر افزایش داده است. برای درک بهتر این مفهوم، نرخ برخورد پرتو به سرعتی اشاره می‌کند که در آن پردازنده گرافیکی می‌تواند نقاط برخورد پرتوها با سطوح یا اشیاء را محاسبه کند.

RDNA 4 همچنین شامل بهینه‌سازی‌هایی در فشرده‌سازی نودهای ابتدایی سلسله‌مراتب حجم محدود (BVH) است تا نیاز به پهنای باند حافظه کاهش یابد. افزون‌بر این، معماری جدید از BVH4 به BVH8 ارتقا یافته که برای سازگاری با نرخ برخورد دوبرابری پرتوها طراحی شده است. تکنیک BVH یکی از روش‌های مهم برای افزایش سرعت پردازش رهگیری پرتو محسوب می‌شود.

AMD در RDNA 4 بار دیگر به طراحی یکپارچه بازگشته است

پیشرفت‌ها به همین‌جا محدود نمی‌شوند. AMD اعلام کرده است که فناوری Oriented Bounded Boxes (OBB) باعث حذف تقاطع‌های کاذب می‌شود و عملکرد پیمایش پرتو را تا ۱۰ درصد بهبود می‌بخشد؛ هرچند میزان این بهبود به هندسه صحنه نیز وابسته است. درمجموع، عملکرد پیمایش پرتو در RDNA 4 در مقایسه با RDNA 3 دو برابر بهتر شده است.

علاوه‌بر بهبودهای رهگیری پرتو، AMD به پیشرفت‌های بخش سایه‌زنی در پردازنده‌های گرافیکی جدید خود نیز پرداخته است. یکی از تغییرات مهم، کاهش تأخیر در پردازش درخواست‌های حافظه با استفاده از فناوری جدید Out of Order Memory returns است. این تکنیک امکان اجرای نامرتب سایه‌زن‌ها را فراهم می‌کند و حتی درصورت از‌دست‌رفتن کش یا تأخیر در پردازش درخواست‌های جدید، کارایی را حفظ می‌کند.

RDNA 4 مدیریت و تخصیص پویای رجیسترهای برداری عمومی (VGPR) را بهبود داده است. این تغییر با کاهش تعداد VGPRهای غیرفعال، نرخ اشغال پرتوها را افزایش می‌دهد که برای پردازش‌های مبتنی‌بر رهگیری پرتو اهمیت زیادی دارد؛ چراکه این پردازش‌ها معمولاً به تعداد بیشتری رجیستر نیاز دارند.

در این نسل، AMD اطلاعاتی درباره پیشرفت‌های رندر رستری منتشر نکرده است و تمرکز اصلی آن بر بهبودهای رهگیری پرتو و هوش مصنوعی بوده است. بااین‌حال، این شرکت تأکید می‌کند که واحدهای محاسباتی RDNA 4 از زیرسیستم حافظه ارتقایافته و واحدهای اسکالر بهبودیافته بهره می‌برند و فرکانس‌های کاری بسیار بیشتری دارند.

نوشته جزئیات معماری RDNA 4 عملکرد گیمینگ RX 9070 XT را بهبود می‌بخشد اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow