خطرات جدی مصرف شیر خام برای سلامتی!

مصرف شیر خام در حال افزایش است، اما دانشمندان هشدار می‌دهند که این نوع شیر می‌تواند خطرات بهداشتی جدی به همراه داشته باشد. به گزارش تک‌ناک، برخلاف شیر پاستوریزه، شیر خام و محصولات مشتق‌ شده از آن ممکن است حاوی باکتری‌های خطرناکی مانند: E. coli و Salmonella باشد، که می‌توانند باعث بیماری‌های جدی شوند. افزایش... نوشته خطرات جدی مصرف شیر خام برای سلامتی! اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۹ شهریور , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  1
خطرات جدی مصرف شیر خام برای سلامتی!

مصرف شیر خام در حال افزایش است، اما دانشمندان هشدار می‌دهند که این نوع شیر می‌تواند خطرات بهداشتی جدی به همراه داشته باشد.

به گزارش تک‌ناک، برخلاف شیر پاستوریزه، شیر خام و محصولات مشتق‌ شده از آن ممکن است حاوی باکتری‌های خطرناکی مانند: E. coli و Salmonella باشد، که می‌توانند باعث بیماری‌های جدی شوند.

افزایش مصرف شیر خام به دلیل باورهای نادرست در مورد خواص تغذیه‌ای آن رخ داده، اما پاستوریزاسیون همچنان برای ایمنی غذایی حیاتی است.

بر اساس آخرین نظرسنجی سلامت توسط مرکز سیاست عمومی Annenberg، حدود نیمی از بزرگسالان ایالات متحده می‌دانند که نوشیدن شیر خام ایمنی کمتری نسبت به شیر پاستوریزه دارد، اما بسیاری از آنها خطرات مربوط به سلامت شیر خام را نمی‌شناسند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود نیمی از آمریکایی‌ها (43 درصد) می‌دانند که پاستوریزاسیون، مواد مغذی موجود در شیر را از بین نمی‌برد؛ در حالی که 16 درصد اعتقاد دارند که مواد مغذی را از بین می‌برد و 41 درصد در این باره مطمئن نیستند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که افراد جوان (18 تا 29 سال) بیشتر از افراد مسن (65 و بالاتر) باور دارند که پاستوریزه کردن، مواد مغذی موجود در شیر (25 درصد در مقابل 5 درصد) را از بین می‌برد و جمهوری‌خواهان نیز بیشتر از دموکرات‌ها به این مسئله معتقد هستند.

اینکه آیا فرد در یک محیط شهری یا روستایی زندگی می‌کند، در این باور تفاوت قابل توجهی ندارد.

خطرات بی‌شمار مصرف شیر خام برای سلامتی

پاتریک ای جیمیسون، یکی از محققان این مطالعه در این باره گفت: «مهم است هر کسی که قصد مصرف شیر خام را دارد، بداند که انجام این کار می‌تواند شما را بیمار کند و پاستوریزه کردن خطر ابتلا به بیماری‌های منتقل شده از طریق شیر را کاهش می‌دهد.»

نظرسنجی APPC توسط SSRS که یک شرکت تحقیقات بازار است، در 7 تا 10 ژوئن 2024، به عنوان یک نظرسنجی مقطعی از 1031 بزرگسال آمریکایی انجام شد. حاشیه خطا برای کل پاسخ دهندگان ± 3.5 درصد در سطح اطمینان 95 درصد می‌باشد.

چرا مصرف شیر خام خطرناک است؟

شیر حیوانات از جمله گاو، گوسفند و بز که برای از بین بردن میکروب‌های مضر پاستوریزه نشده باشد، شیر غیرپاستوریزه یا خام نامیده می‌شود.

تخمین زده می‌شود که لبنیات غیر پاستوریزه 840 برابر بیشتر از محصولات پاستوریزه باعث بیماری و 45 برابر بیشتر باعث بستری شدن در بیمارستان می‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) می‌گوید که مصرف شیر غیرپاستوریزه و محصولات مشتق‌شده از آن می‌تواند افراد را در معرض میکروب‌هایی مانند: کمپیلوباکتر، کریپتوسپوریدیوم، ای کولای، لیستریا، بروسلا و سالمونلا قرار دهد.

با افزایش این نگرانی‌ها، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در نامه‌ای سرگشاده در تاریخ 6 ژوئن 2024 گزارش داد که آنفولانزای پرندگان در شیر گاو شناسایی شده است.

گاوهای آلوده به آنفولانزای پرندگان ویروس را در شیر خود دفع می‌کنند. این ویروس به عنوان ویروس آنفولانزای پرندگان با بیماری‌زایی بالا (HPAI) از زیرگروه H5N1 شناخته می‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اعلام کرده است که آنفولانزای پرندگان H5N1 در پرندگان وحشی سراسر جهان گسترده است و باعث شیوع در طیور و گاوهای شیری در ایالات متحده می‌شود.

حضور آنفولانزای پرندگان H5N1 در گاوها در ایالات متحده در اواسط مارس 2024 تأیید شد.

چهار مورد انسانی تا 21 ژوئن 2024، از H5N1 در ایالات متحده از سال 2022 گزارش شده است، سه مورد در آوریل و می 2024 پس از تماس با گاوها و یک مورد در آوریل 2022 پس از تماس با طیور بود.

همچنین تا اواسط ژوئن، 95 گله گاو در 12 ایالت به عنوان آلوده شناسایی شده‌اند.

مصرف شیر خام برای سلامتی مضر است

سازمان FDA می‌گوید در حال حاضر نمی‌داند که آیا ویروس HPAI H5N1 می‌تواند از طریق مصرف شیر خام و محصولات تهیه شده از شیر خام گاوهای آلوده به انسان منتقل شود یا خیر.

با وجود این، مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد به این نتیجه رسید که ویروس موجود در شیر درمان‌نشده می‌تواند حیوانات مستعد مصرف‌کننده آن را آلوده کند و مؤسسه ملی بهداشت (NIH) می‌گوید این نشان می‌دهد که نوشیدن شیر خام ممکن است خطر انتقال به افراد را ایجاد نماید.

در اواسط ژوئن 2024، FDA به این نتیجه رسید که مجموع شواهد نشان می‌دهد که شیر تجاری که پاستوریزه است، ایمن می‌باشد.

با وجود اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از سال 1987 فروش شیر خام بین ایالتی را ممنوع کرده است، 30 ایالت در آمریکا به نوعی فروش شیر خام را مجاز می‌دانند.

بر اساس گزارش NIH، در حالی که یک گزارش ایمنی غذایی FDA در سال 2016 نشان داد که تنها 4.4 درصد از بزرگسالان آمریکایی گزارش داده‌اند که حداقل یک بار در سال گذشته شیر خام مصرف کرده‌اند، اما فروش شیر خام در حال افزایش است.

به گزارش آسوشیتد پرس، فروش هفتگی شیر خام از اواخر مارس تا اواسط می نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 21 به 65 درصد افزایش یافته است.

آنچه مردم درباره مصرف شیر خام نمی‌دانند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها خاطرنشان می‌کند که عمل پاستوریزه کردن برای ایمنی شیر بسیار مهم است، چرا که میکروب‌های مضری را که می‌توانند باعث بیماری شوند از بین می‌برد.

همچنین مؤسسه ملی بهداشت (NIH) می‌گوید که پاستوریزه کردن به شیوه‌ای استاندارد، اکثر ویروس‌ها یا باکتری‌های موجود در شیر را از بین می‌برد.

با وجود این، در نظرسنجی APPC، حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان (54 درصد) فکر می‌کنند نوشیدن شیر خام ایمن‌تر است، یا حدود 15 درصد فکر می‌کنند به همان اندازه ایمن می‌باشد و 30 درصد مطمئن نیستند که نوشیدن شیر پاستوریزه بیشتر یا کمتر ایمن باشد.

حدود یک چهارم از افراد مورد بررسی در مورد اثربخشی پاستوریزه کردن در کشتن باکتری‌ها و ویروس‌ها در شیر تصفیه‌نشده سؤال می‌کردند، 20 درصد از مؤثر بودن آن مطمئن نبودند و 4 درصد به اشتباه اظهار کردند که پاستوریزه کردن شیر مؤثر نیست.

چه افرادی باورهای صحیح یا اشتباه دارند؟

تجزیه و تحلیل داده‌های نظرسنجی نشان می‌دهد بزرگسالانی که 65 سال و بالاتر و تحصیلات دانشگاهی دارند، به احتمال زیاد مزایای پاستوریزه کردن را درک می‌کنند و معتقد هستند که پاستوریزه کردن، مواد مغذی موجود در شیر را از بین نمی‌برد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان اعتقاد دارند که نوشیدن شیر خام کمتر از شیر پاستوریزه بی‌خطر است (57 درصد در مقابل 37 درصد).

افرادی که در یک محیط شهری زندگی می‌کنند نسبت به افرادی که در یک محیط روستایی هستند نیز بیشتر بر این باور هستند که شیر خام نسبت به شیر پاستوریزه ایمن‌تر است (49 درصد در مقابل 32 درصد).

کاتلین هال جیمیسون، مدیر مرکز سیاست عمومی آننبرگ، گفت: «تفاوت در دیدگاه‌های شیر خام که بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان می‌بینیم، به سختی از تفاوت بین ساکنان روستایی و شهری جدا می‌شود. آنهایی که در مناطق روستایی هستند، هم بیشتر به عنوان جمهوری‌خواه شناخته می‌شوند و هم شیر خام مصرف می‌کنند.»

با وجود این، یک تحلیل رگرسیونی انجام شده توسط یک تحلیلگر به نام شاون پترسون جونیور نشان می‌دهد که هم حزب سیاسی و هم محل زندگی فرد، به طور مستقل باورهای فرد را در مورد ایمنی شیر خام پیش‌بینی می‌کند.

همچنین تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد جایی که فرد زندگی می‌کند به طور مستقل باورهای مربوط به اثربخشی پاستوریزه کردن یا تأثیر پاستوریزاسیون بر مواد مغذی شیر را پیش‌بینی نمی‌کند.

ارزش غذایی شیر پاستوریزه در مقابل شیر خام

بر اساس گزارش‌های آسوشیتد پرس و واشنگتن پست، ویدیوهای آنلاین ویروسی که از مزایای ادعایی شیر خام حمایت می‌کنند، از اواخر ماه مارس یعنی زمانی که وجود ویروس آنفولانزای پرندگان برای اولین بار در گاوهای ایالات متحده تأیید شد، تا اواسط ماه می میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جلب کرد.

نوشیدن شیر خام توسط برخی از رهبران سیاسی، از جمله نامزد ریاست جمهوری، رابرت اف کندی جونیور، که در اکتبر 2022 در جلسه دفاع از سلامت کودکان خود به حضار گفت که فقط شیر خام می‌نوشد، تشویق شده است.

از جمله استدلال‌هایی که به نفع مصرف شیر خام ارائه می‌شود این است که پاستوریزه کردن، مواد مغذی با ارزش را از بین می‌برد، اما CDC بیان می‌کند که شیر پاستوریزه فواید تغذیه‌ای یکسان را بدون خطرات مصرف شیر خام ارائه می‌کند.

 

نوشته خطرات جدی مصرف شیر خام برای سلامتی! اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow