دارویی جدید برای مقابله با مرگبارترین سرطان مغز ابداع شد

دانشمندان از چین و ایالات متحده آمریکا دارویی جدید با استفاده از نانوذرات گیاهی برای مبارزه با گلیوبلاستوما، یکی از مرگبارترین انواع سرطان مغز ابداع کرده‌اند. به‌ گزارش تک‌ناک، این نانوذرات از یک ماده شیمیایی گیاهی به نام باردوکسولون متیل (BM) ساخته شده‌اند و طراحی آنها برای نفوذ به سد خونی مغزی و هدف قرار […] نوشته دارویی جدید برای مقابله با مرگبارترین سرطان مغز ابداع شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۰ شهریور , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  1
دارویی جدید برای مقابله با مرگبارترین سرطان مغز ابداع شد

دانشمندان از چین و ایالات متحده آمریکا دارویی جدید با استفاده از نانوذرات گیاهی برای مبارزه با گلیوبلاستوما، یکی از مرگبارترین انواع سرطان مغز ابداع کرده‌اند.

به‌ گزارش تک‌ناک، این نانوذرات از یک ماده شیمیایی گیاهی به نام باردوکسولون متیل (BM) ساخته شده‌اند و طراحی آنها برای نفوذ به سد خونی مغزی و هدف قرار دادن مستقیم سلول‌های توموری است.

گلیوبلاستوما به دلیل مقاومت بالای سلول‌های سرطانی به درمان، یکی از چالش‌های بزرگ پزشکی به حساب می‌آید، اما این داروی جدید امیدواری زیادی برای بهبود درمان این بیماری ایجاد کرده است.

دانشمندان در بیمارستان رنمین ووهان و دانشگاه ییل، این نانوذرات را به موش تزریق و مشاهده کردند که این ذرات با موفقیت سلول‌های تومور را شناسایی و به آنها حمله می‌کنند.

محققان در این مطالعه اعلام کردند که آنها رویکرد جدیدی مبتنی بر فناوری نانو را برای درمان گلیوبلاستوما ایجاد و تأیید کرده‌اند.

چالش تحویل دارو

گلیوبلاستوما یک تومور مغزی به سرعت در حال رشد و بسیار تهاجمی است، که سالانه حدود 250000 نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

متأسفانه این بیماری اغلب بیماران را با پیش‌آگاهی بدی مواجه می‌کند.

پس از تشخیص، میانگین زمان بقای بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما تنها 14 تا 16 ماه است.

درمان فعلی برای گلیوبلاستوما شامل برداشتن تومور با جراحی است. پس از این، بیماران باید تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی قرار گیرند.

علی‌رغم درمان، سرطان مغز می‌تواند مقاومت ایجاد کند و تأثیر درمان‌های انجام شده را از بین می‌برد.

یکی از چالش‌های در درمان این نوع سرطان بزرگ سد خونی مغزی است، که یک غشای محافظ می‌باشد و مغز را احاطه کرده است.

به دلیل وجود این مانع، بسیاری از داروها قادر به عبور نیستند و اثربخشی آنها را در درمان بیماری‌هایی مانند گلیوبلاستوما محدود می‌کند.

ابداع دارویی جدید برای مقابله با مرگبارترین سرطان مغز

چندین فناوری برای بهبود انتقال دارو در حال توسعه هستند. به تازگی نیز دانشمندان از یک ایمپلنت ابتکاری اولتراسوند رونمایی کردند، که می‌تواند به طور موقت سد خونی مغزی را باز کند و امکان تحویل داروهای سرطان را فراهم آورد.

این نانوذرات جدید یکی از این فناوری‌ها هستند که ممکن است قادر به رفع این مشکل بیولوژیکی باشند.

بر اساس این مقاله، به طور طبیعی این مولکول گیاهی ذرات ریز و دوکی‌شکلی را تشکیل می‌دهد.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) گزارش داد که این تیم فیتوکمیکال‌هایی را از گیاهان دارویی به دست آوردند که می‌توانستند برای درمان بیماری‌های مختلف به نانوذرات تبدیل شوند.

نانوذرات بسیار کوچک هستند و تنها 50 تا 80 نانومتر عرض و حدود 170 نانومتر طول دارند.

اثربخشی درمان سرطان مغز در موش‌ها

محققان به این نتیجه رسیدند که BM، یکی از نانوذرات فیتوشیمیایی، نفوذپذیری سد خونی مغزی را افزایش می‌دهد و در از بین بردن سلول‌های گلیوبلاستوما بسیار مؤثر است.

این تیم تحقیقاتی نانوذرات BM را با پپتید ضد سرطانی P28 ترکیب کردند، که نانوذرات P28-LBM را تشکیل دادند. این نانوذرات جدید نفوذ بیشتری در تومور از خود نشان دادند.

نانوذرات p28-LBM به دست آمده توانایی قابل توجهی در نفوذ به تومورهای مغزی و کارایی بالایی در مهار رشد گلیوبلاستوما از خود نشان می‌دهند.

نانوذرات از طریق مکانیزم اتوکاتالیستی عمل می‌کنند، که یعنی با رسیدن به تومور، نانوذرات LEX (Lexiscan) را آزاد می‌نماید و نفوذپذیری غشای تومور را افزایش می‌دهد.

این موضوع نانوذرات بیشتری را قادر می‌سازد تا نفوذ کنند و باعث مرگ سلولی شوند.

علاوه بر این، مکانیزم اتوکاتالیستی انتقال اپیتلیال-مزانشیمی را مسدود می‌کند، چرا که این فرایند کمک‌کننده به رشد سریع تومور است.

در این آزمایش، نانوذرات P28-LBM سه بار در هفته به مدت چهار هفته به صورت داخل وریدی روی موش‌ها تجویز شد.

این درمان به طور قابل توجهی رشد تومور سرطان مغز را در این حیوانات کاهش داد.

پتانسیل این درمان جدید بسیار زیاد است و به بیمارانی که با یک بیماری ویرانگر دست و پنجه نرم می‌کنند، امید می‌دهد.

محققان این مطالعه می‌گویند که این رویکرد نشان‌دهنده یک راه جدید و امیدوارکننده برای بهبود نتایج در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما است.

این یافته‌ها در مجله Small Science منتشر شده است.

 

نوشته دارویی جدید برای مقابله با مرگبارترین سرطان مغز ابداع شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow