رنو 5 توربو 3E؛ احیای یک افسانه با قلب الکتریکی

شرکت رنو از جدیدترین محصول خود با نام رنو 5 توربو 3E رونمایی کرد، خودرویی که به‌عنوان بازآفرینی الکتریکی یکی از نمادین‌ترین مینی سوپراسپرت‌های دهه ۱۹۸۰ معرفی شده است.  به گزارش تکناک، این مدل، که برگرفته از طراحی نمادین رنو 5 توربو دهه ۱۹۸۰ است، با قدرت ۵۴۰ اسب بخاری، سیستم دیفرانسیل عقب و فناوری‌های […] نوشته رنو 5 توربو 3E؛ احیای یک افسانه با قلب الکتریکی اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۲۸ اسفند , ۱۴۰۳ - 12:00
 0  2
رنو 5 توربو 3E؛ احیای یک افسانه با قلب الکتریکی

شرکت رنو از جدیدترین محصول خود با نام رنو 5 توربو 3E رونمایی کرد، خودرویی که به‌عنوان بازآفرینی الکتریکی یکی از نمادین‌ترین مینی سوپراسپرت‌های دهه ۱۹۸۰ معرفی شده است.

 به گزارش تکناک، این مدل، که برگرفته از طراحی نمادین رنو 5 توربو دهه ۱۹۸۰ است، با قدرت ۵۴۰ اسب بخاری، سیستم دیفرانسیل عقب و فناوری‌های مدرن، یکی از جذاب‌ترین خودروهای الکتریکی اسپرت بازار خواهد بود.

بازگشت به دوران طلایی رالی

دهه ۱۹۸۰ یکی از درخشان‌ترین دوران‌ها برای مسابقات رالی محسوب می‌شود، زمانی که خودروسازان، به‌ویژه برندهای اروپایی، در رقابت شدیدی برای ساخت خودروهای مسابقه‌ای قدرتمندتر و جسورانه‌تر قرار داشتند. یکی از مشهورترین خودروهای آن دوران رنو 5 توربو  بود که با طراحی جعبه‌ای و گلگیرهای عقب برجسته، حتی در بین دیگر خودروهای مسابقه‌ای نیز متمایز بود.

این خودرو، که بر پایه هاچ‌بک رنو  5 ساخته شده بود، حالا با طراحی مدرن و پیشرانه الکتریکی، بار دیگر متولد شده است. در سال ۲۰۲۲، رنو یک مدل مفهومی از این خودرو را با الهام از نسخه کلاسیک معرفی کرد. اما این مدل فاقد کابین داخلی و مشخصات فنی نهایی بود. اکنون، رنو با ارائه یک نمونه اولیه واقعی، نشان داده که برنامه‌های خود را برای تولید این خودرو به‌طور جدی دنبال می‌کند.

مشخصات فنی و طراحی خاص

رنو 5 توربو 3Eکه به‌عنوان “اولین مینی سوپراسپرت الکتریکی” شناخته می‌شود، در کنار طراحی جسورانه، از عملکردی خیره‌کننده نیز بهره می‌برد. این خودرو با وزن ۱,۴۵۰ کیلوگرم و طول ۴,۰۸۰ میلی‌متر، ظرف کمتر از ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

این مدل برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی که از موتورهای درون محورها استفاده می‌کنند، به موتورهای درون‌چرخ مجهز شده است. این یعنی هر چرخ عقب دارای یک موتور مستقل است که خودرو را مانند مدل کلاسیک 5 توربو به‌صورت دیفرانسیل عقب به حرکت درمی‌آورد. اما تفاوت بزرگ این مدل با نسخه کلاسیک در میزان گشتاور آن است؛ درحالی‌که مدل قدیمی حداکثر ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد، 5 توربو   3E قادر به تولید ۴,۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در چرخ‌ها است.

برای تسهیل حرکات نمایشی و دریفت، رنو یک ترمز دستی بزرگ را در مرکز کابین، بین دو صندلی جلو، تعبیه کرده است. علاوه بر این، مشتریان قادر خواهند بود از میان طیف وسیعی از گزینه‌های شخصی‌سازی، خودروی خود را مطابق با سلیقه‌شان طراحی کنند. بسیاری از این گزینه‌ها از نسخه‌های معروف رنو 5 توربو  الهام گرفته شده و تیم طراحی رنو به خریداران در انتخاب این ویژگی‌ها کمک خواهد کرد.

قیمت بالا و عرضه محدود

با وجود تمام ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خودرو، قیمت بالای آن می‌تواند یکی از چالش‌های اصلی برای خریداران باشد. هرچند رنو هنوز قیمت رسمی آن را اعلام نکرده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت پایه 5 توربو   3E از شش رقمی آغاز خواهد شد و ممکن است به ۲۰۰,۰۰۰ دلار، یورو یا پوند نیز برسد.

علاوه بر قیمت بالا، دسترسی به این خودرو نیز محدود خواهد بود. رنو قصد دارد تنها ۱,۹۸۰ دستگاه از این مدل را تولید کند، که به سال عرضه اولیه رنو 5 توربو در ۱۹۸۰ اشاره دارد.

عدم عرضه در بازار آمریکا

رنو 5 توربو 3E در ایالات متحده عرضه نخواهد شد. رنو اعلام کرده که این مدل را تنها در بازارهای کلیدی اروپا، خاورمیانه، ژاپن و استرالیا عرضه خواهد کرد.

یک قدم به سوی آینده خودروهای الکتریکی اسپرت

در شرایطی که خودروهای الکتریکی روزبه‌روز سنگین‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند، رنو 5 توربو 3Eنشان می‌دهد که آینده خودروهای الکتریکی همچنان می‌تواند شامل مدل‌های اسپرت، سبک و پرقدرت باشد. البته، این مدل همچنان در مقایسه با نسخه دهه ۱۹۸۰ سنگین‌تر و بلندتر است که بخشی از آن به دلیل استانداردهای ایمنی سخت‌گیرانه‌تر و بخشی دیگر به دلیل نیاز به باتری‌های حجیم‌تر برمی‌گردد.

این خودرو از یک پک باتری ۷۰ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد که طبق استاندارد WLTP بردی در حدود ۴۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد. همچنین، فناوری شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی با ولتاژ ۸۰۰ ولت این امکان را فراهم می‌کند که خودرو تنها در ۱۵ دقیقه از ۱۵٪ به ۸۰٪ شارژ برسد.

رقبای احتمالی و آینده کلاس هاچ‌بک‌های الکتریکی اسپرت

درحالی‌که برخی مدل‌های الکتریکی اسپرت مانند Ioniq 5N در بازار حضور دارند، اما 5 توربو 3E با طول کمتر و وزن سبک‌تر در کلاس متفاوتی قرار می‌گیرد. از میان خودروهای موجود، Volvo EX30 به آن نزدیک‌تر است، اما همچنان سنگین‌تر بوده و قدرت کمتری دارد. مدل‌هایی مانند Mini Cooper SE، Alpine A290 EV و Fiat 500e Abarth نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، اما در مقایسه با 5 توربو   3E از قدرت پایین‌تری برخوردارند.

با این مشخصات، رنو 5 توربو 3Eدر حال حاضر در کلاس خود بی‌رقیب به نظر می‌رسد. حال باید دید آیا سایر خودروسازان، از جمله Rivian و دیگر برندهای مطرح، به این چالش پاسخ خواهند داد یا همچنان مدل‌های مفهومی و نسخه‌های محدود را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

نوشته رنو 5 توربو 3E؛ احیای یک افسانه با قلب الکتریکی اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow