ساخت لپ‌تاپ گیمینگ با استفاده از قطعات کامپیوتر رومیزی

یکی از علاقه‌مندان به ساخت قطعات الکترونیکی، لپ‌تاپی گیمینگ را تنها با استفاده از قطعات کامپیوتر رومیزی ساخته است. به‌گزارش تک‌ناک، لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دستگاه‌هایی قدرتمند، اما گران‌قیمت تبدیل شده‌اند. بدتر از آن، پردازنده‌های گرافیکی استفاده‌شده در آن‌ها معمولاً عملکردی ضعیف‌تر از همتایان دسکتاپ خود دارند. به‌همین‌دلیل، یکی از متخصصان سخت‌افزار با نام کاربری Socket... نوشته ساخت لپ‌تاپ گیمینگ با استفاده از قطعات کامپیوتر رومیزی اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  3
ساخت لپ‌تاپ گیمینگ با استفاده از قطعات کامپیوتر رومیزی

یکی از علاقه‌مندان به ساخت قطعات الکترونیکی، لپ‌تاپی گیمینگ را تنها با استفاده از قطعات کامپیوتر رومیزی ساخته است.

به‌گزارش تک‌ناک، لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دستگاه‌هایی قدرتمند، اما گران‌قیمت تبدیل شده‌اند. بدتر از آن، پردازنده‌های گرافیکی استفاده‌شده در آن‌ها معمولاً عملکردی ضعیف‌تر از همتایان دسکتاپ خود دارند. به‌همین‌دلیل، یکی از متخصصان سخت‌افزار با نام کاربری Socket Science در یوتیوب تصمیم گرفت لپ‌تاپی گیمینگ را با استفاده از قطعات کامپیوتر رومیزی بسازد.

تامزهاردور می‌نویسد که Socket Science نزدیک ۱۴ ماه پیش این پروژه را آغاز و اخیراً ویدئویی از نتیجه‌ی نهایی آن را در یوتیوب منتشر کرد. لپ‌تاپ گیمینگ دست‌ساز او شامل مادربرد مینی ITX گیگابایت A520I و پردازنده‌ی دسکتاپ AMD Ryzen 5 5600X و کارت گرافیک دسکتاپ XFX RX6600 است.

برای بخش حافظه، Socket Science به‌سراغ استفاده از رم DDR4 بسیار کوچک رفت که ارتفاعش حدود ۶۰ درصد رم‌های سنتی دسکتاپ است. افزون‌براین، او از مانیتور گیمینگ قابل‌حمل ۱۶ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن QHD بهره برد. پس از کمی آزمایش برای اطمینان از سالم‌بودن تمام قطعات، زمان کوچک‌کردن آن‌ها به‌اندازه‌ی لپ‌تاپ فرارسید.

این متخصص سخت‌افزار ابتدا کارت وای‌فای و محافظ حرارتی VRAM را از مادربرد جدا و سپس تلاش کرد تا پنل ورودی‌وخروجی پشتی را بردارد. از‌آنجا‌که دستگاه لحیم‌کاری او برای جدا‌کردن پنل ورودی‌وخروجی کافی نبود و نمی‌خواست منتظر خرید دستگاه جدید بماند، به‌سادگی کانکتورها را برید و پورت‌های مختلف را از مادربرد جدا کرد.

لپ‌تاپ گیمینگ با قطعات کامپیوتر رومیزی

در مرحله‌ی بعد، Socket Science با الهام از مدل‌های از‌پیش‌ساخته‌شده، کیس لپ‌تاپ خود را طراحی کرد. این کیس در چندین قطعه به روش چاپ سه‌بعدی ساخته و سپس با استفاده از تکنیک جوش‌کاری حرارتی به یکدیگر متصل شد. با‌این‌حال، اجزای چاپ‌شده با پرینتر سه‌بعدی اغلب دربرابر حرارت حساس‌اند و لپ‌تاپ گیمینگ معمولی نیز حرارت بسیاری تولید می‌کند.

ازآنجاکه Socket Science از قطعات کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کرد، می‌دانست که مشکل گرما بیشتر خواهد بود. برای جبران این موضوع، او داخل قاب را با لایه‌ی JB Weld پوشاند. پس از قراردادن مادربرد و کارت گرافیک، Socket Science سیستم خنک‌کننده‌ی اختصاصی را برای رفع مسائل حرارتی درون لپ‌تاپ طراحی کرد.

وی موفق شد هیت‌سینک‌هایی با ارتفاع مناسب برای نصب در محفظه‌ی لپ‌تاپ و نیز لوله‌های حرارتی پیدا کند. پس از خم‌کاری نادرست لوله‌های حرارتی، Socket Science پایه‌های اولیه‌ی سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ خود را ایجاد کرد.

لپ‌تاپ گیمینگ با قطعات کامپیوتر رومیزی

ازآنجاکه فن‌های موجود یا جا نمی‌شدند یا جریان هوای کافی را تأمین نمی‌کردند، Socket Science فن مخصوص خود را طراحی کرد. او از موتور فن استاندارد AMD استفاده کرد؛ اما یک فن با پره‌های بلند و نازک طراحی کرد که هوا را از مرکز می‌کشد و آن را از دهانه خارج می‌کند.

Socket Science مانیتور کوچک گیمینگ و کیبورد را نیز جدا و آن‌ها را در لپ‌تاپ سفارشی خود مونتاژ کرد. پس از برش و رنگ‌آمیزی، محصول نهایی شیک و حرفه‌ای به‌نظر می‌رسد. او باتری را از فرایند ساخت حذف و استدلال کرد که لپ‌تاپ‌های گیمینگ همیشه باید به برق وصل باشند.

Socket Science به جزئیات عملکرد یا نحوه‌ی عملکرد سیستم مدیریت حرارتی خود اشاره نمی‌کند؛ ولی می‌گوید که به نتیجه‌ی کار خود بسیار افتخار می‌کند.

نوشته ساخت لپ‌تاپ گیمینگ با استفاده از قطعات کامپیوتر رومیزی اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow