شرکت xAI نسخه بتای مدل Grok-2 را برای کاربران پریمیوم منتشر کرد

نسخه‌ی بتای مدل Grok-2 برای کاربران پریمیوم ایکس منتشر شد. این نسخه درمقایسه‌با نسخه‌ی قبلی خود بهبود یافته است؛ اما در‌مقایسه‌با رقبای رایگانی همچون GPT-4 و Claude 3.5 عملکردی مشابه دارد. به‌گزارش تک‌ناک، xAI، شرکت متعلق به ایلان ماسک، نسخه‌ی آزمایشی مدل زبانی بزرگ خود، یعنی Grok-2 را منتشر کرد. درحال‌حاضر، دسترسی به نسخه‌های مینی... نوشته شرکت xAI نسخه بتای مدل Grok-2 را برای کاربران پریمیوم منتشر کرد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  3
شرکت xAI نسخه بتای مدل Grok-2 را برای کاربران پریمیوم منتشر کرد

نسخه‌ی بتای مدل Grok-2 برای کاربران پریمیوم ایکس منتشر شد. این نسخه درمقایسه‌با نسخه‌ی قبلی خود بهبود یافته است؛ اما در‌مقایسه‌با رقبای رایگانی همچون GPT-4 و Claude 3.5 عملکردی مشابه دارد.

به‌گزارش تک‌ناک، xAI، شرکت متعلق به ایلان ماسک، نسخه‌ی آزمایشی مدل زبانی بزرگ خود، یعنی Grok-2 را منتشر کرد. درحال‌حاضر، دسترسی به نسخه‌های مینی و کامل این مدل مختص کاربران پریمیوم و پریمیوم پلاس پلتفرم X است. ماسک پیش‌تر اعلام کرده بود که هدف xAI انتشار Grok-2 در ماه آگوست بوده که با‌توجه‌به انتشار نسخه‌ی بتا، این هدف تقریباً محقق شده است.

Grok، مدل زبانی اختصاصی پلتفرم X، صرفاً برای کاربران پولی در‌دسترس قرار دارد. این محدودیت احتمالاً به استفاده‌ی کمتر از Grok درمقایسه‌با سایر مدل‌های زبانی منجر شده است. افزون‌براین، با‌توجه‌به معیارهای عملکرد کاربران رایگان X متحمل ضرر چندانی از دسترسی‌نداشتن به Grok نمی‌شوند.

اگرچه مدل‌های Grok-2 مینی و Grok-2 درمقایسه‌با نسل قبلی خود، یعنی Grok-1.5، پیشرفت چشمگیری کرده‌اند، عملکرد آن‌ها را با مدل‌های GPT-4 و Claude 3.5 از شرکت Sonnet می‌توان مقایسه کرد. نکته مهم این است که هر دو مدل اخیر برای عموم کاربران دردسترس هستند.

شرکت xAI همراه با انتشار این مدل‌ها، رابط کاربری و ویژگی‌های جدیدی را نیز ارائه کرده است. X همچنین با Black Forest Labs همکاری کرده است تا از مدل FLUX.1 آن استفاده کند و توانایی‌های Grok را در پلتفرم X گسترش دهد.

ایکس تفاوت بین دو مدل جدید این‌چنین توضیح می‌دهد:

Grok-2 مینی مدل کوچک، اما توانمندی است که تعادل بین سرعت و کیفیت پاسخ را ارائه می‌دهد. در‌مقایسه‌با نسل پیشین خود، Grok-2 قابلیت‌های شهودی‌تر و کنترل‌پذیرتر و انعطاف‌پذیرتری در طیف گسترده‌ای از وظایف از‌جمله پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و همکاری در نگارش و حل مسائل کدنویسی دارد.

مدل Grok-2 نسبت به نسخه قبلی خود بهبود یافته است

نئووین می‌نویسد که علاوه‌بر استفاده از مدل Grok در پلتفرم ایکس، API تجاری جدیدی نیز قرار است در اواخر این ماه منتشر شود. این یعنی توسعه‌دهندگان شخص ثالث می‌توانند از این مدل‌ها در محصولات و خدماتشان استفاده کنند. این امر به‌عنوان منبع درآمد دیگری برای پلتفرم X عمل می‌کند.

ایکس با الزام کاربران به پرداخت هزینه برای استفاده از هوش مصنوعی Grok تناقض‌آمیز عمل کرده است؛ چراکه این شرکت به استفاده غیرقانونی از داده‌های کاربران برای آموزش مدل‌های زبانی خود متهم شده است. اوایل این هفته، گروه حفاظت از حریم خصوصی NOYB این پلتفرم را به‌دلیل نقض مقررات GDPR و استفاده از داده‌های کاربران اروپایی بدون کسب رضایت آن‌ها، با ۹ شکایت مواجه کرد.

د‌رصورت موفقیت NOYB در اثبات اتهام‌های X، ماسک ممکن است مجبور شود توسعه‌ی Grok-3 را متوقف و فرآیند آموزش را بدون استفاده از داده‌های کاربران اروپایی از ابتدا آغاز کند. این مسئله می‌تواند عقب‌گردی بزرگ برای این شرکت در رقابت هوش مصنوعی باشد.

نوشته شرکت xAI نسخه بتای مدل Grok-2 را برای کاربران پریمیوم منتشر کرد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow