شناسایی یک عامل خطرناک جدید بیماری قلبی در زنان

پژوهشی توسط محققان مؤسسه کارولینسکا نشان داده است که سطح پایین آنتی‌بادی anti-PC امکان دارد خطر بیماری قلبی در زنان را افزایش دهد. به گزارش تک‌ناک، این مطالعه ارتباط بین سطح پایین آنتی‌بادی ضد التهابی anti-PC و افزایش خطر حمله قلبی و بیماری عروق کرونر را نشان می‌دهد و در همین راستا تحقیقات بیشتری برای […] نوشته شناسایی یک عامل خطرناک جدید بیماری قلبی در زنان اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۲ آبان , ۱۴۰۳ - 16:00
 0  3
شناسایی یک عامل خطرناک جدید بیماری قلبی در زنان

پژوهشی توسط محققان مؤسسه کارولینسکا نشان داده است که سطح پایین آنتی‌بادی anti-PC امکان دارد خطر بیماری قلبی در زنان را افزایش دهد.

به گزارش تک‌ناک، این مطالعه ارتباط بین سطح پایین آنتی‌بادی ضد التهابی anti-PC و افزایش خطر حمله قلبی و بیماری عروق کرونر را نشان می‌دهد و در همین راستا تحقیقات بیشتری برای تعیین سطوح محافظتی anti-PC و بررسی توسعه یک واکسن، در حال انجام است.

در سوئد، بیماری‌های قلبی-عروقی عامل اصلی مرگ و میر در زنان و مردان می‌باشد. اما تحقیقات درباره سلامت قلب زنان اغلب نادیده گرفته شده است. زنان در مراحل زندگی خود بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و دارای عوامل خطر بیشتری مانند: فشار خون بالا، دیابت و نارسایی قلبی هستند.

بر اساس این مطالعه جدید نیز سطوح پایین آنتی‌بادی‌ anti-PC می‌تواند یک نشانگر مستقل خطر برای بیماری‌های قلبی-عروقی در زنان مسن باشد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که این موضوع در مردان نیز صدق می‌کند.

محققان یک عامل خطرناک جدید برای بیماری قلبی در زنان شناسایی کردند

anti-PC و آرتریواسکلروز (تصلب شرایین)

یوهان فروستگورد، یکی از محققان این مطالعه گفت: «سطح پایین آنتی‌بادی طبیعی anti-PC می‌تواند به عنوان یک نشانگر ریسک برای بیماری‌های قلبی-عروقی در زنان، مستقل از عوامل خطر شناخته‌شده قبلی، باشد.»

وی تصریح کرد: «ما در گذشته نشان داده‌ایم که این آنتی‌بادی دارای اثر ضد التهابی است، به این معنا که از بدن در برابر آرتریواسکلروز محافظت می‌کند. آرتریواسکلروز به معنای التهاب مزمن دیواره رگ‌ها است.»

نتایج مطالعه

این مطالعه با استفاده از گروه ماموگرافی سوئدی (SMC) انجام شد و ۹۳۲ زن با میانگین سنی ۶۶ سال را به مدت ۱۶ سال دنبال کرد.

از این تعداد، ۱۱۳ زن دچار بیماری قلبی-عروقی شدند. نتایج نشان داد زنانی که سطح بالایی از آنتی‌بادی anti-PC داشتند، ۲۵ درصد کمتر خطر بیماری قلبی-عروقی و حمله قلبی داشتند.

گام‌های آینده برای خطر بیماری قلبی زنان

فروستگورد بیان کرد: «ما اکنون باید جلوتر برویم تا تعیین کنیم که کدام سطح anti-PC می‌تواند به عنوان سطح ریسک شناخته شود. ما اکنون در حال انجام یک مطالعه بزرگ‌تر هستیم که شامل هر دو جنسیت مرد و زن است.»

محققان امیدوار هستند که این مطالعه به توسعه واکسنی برای آرتریواسکلروز کمک کند تا بتواند در افرادی که سطح anti-PC در آنها به طور خطرناکی پایین است را افزایش دهد.

نتایج این مطالعه در مجله American College of Cardiology منتشر شده است.

نوشته شناسایی یک عامل خطرناک جدید بیماری قلبی در زنان اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow