غرش خرس‌ها در بازار سهام ژاپن؛ سقوط بیشتر در راه است؟

امروز با سقوط یک‌باره شاخص‌های مطرح بازار بورس توکیو، ترمز بسیاری از موقعیت‌های معاملاتی کشیده شد و زیان‌های هنگفتی روی دست معامله‌گران باقی ماند. به‌گزارش تک‌ناک، امروز شاخص تاپیکس بورس توکیو ۲۴ درصد از سقف ماه گذشته خود کاهش یافت. شاخص نیکی ۲۲۵، دیگر شاخص مهم بورس توکیو نیز بیشترین افت یک‌روزه خود را تجربه... نوشته غرش خرس‌ها در بازار سهام ژاپن؛ سقوط بیشتر در راه است؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۶ مرداد , ۱۴۰۳ - 05:59
 0  2
غرش خرس‌ها در بازار سهام ژاپن؛ سقوط بیشتر در راه است؟

امروز با سقوط یک‌باره شاخص‌های مطرح بازار بورس توکیو، ترمز بسیاری از موقعیت‌های معاملاتی کشیده شد و زیان‌های هنگفتی روی دست معامله‌گران باقی ماند.

به‌گزارش تک‌ناک، امروز شاخص تاپیکس بورس توکیو ۲۴ درصد از سقف ماه گذشته خود کاهش یافت. شاخص نیکی ۲۲۵، دیگر شاخص مهم بورس توکیو نیز بیشترین افت یک‌روزه خود را تجربه کرد. با افت این دو شاخص، سرمایه‌گذاران بیش از همیشه به حاکم‌شدن جوی نزولی بر بازار بورس ژاپن معتقد شده‌اند.

به نقل از بلومبرگ، هر دو شاخص تاپیکس و نیکی ۲۲۵، طی روز جاری با افتی ۱۲ درصدی مواجه شدند‌ و در گیرودار افزایش نرخ بهره ژاپن و قدرت‌گرفتن ین از سویی و تاریک‌شدن دورنمای اقتصادی و آمار اشتغال در ایالات متحده از سویی دیگر، وارد مداری نزولی شدند.

از قرار معلوم، شاخص تاپیکس، بر اساس مقیاس سه‌روزه، بیشترین افت خود را از سال ۱۹۵۹ به این سو تجربه کرده است. شرکت‌های فناوری و بانک‌ها بیشترین حضور را در شاخص تاپیکس دارند. ین در برابر دلار بیش از ۳ درصد تقویت شد و سود آن در مقایسه با کف ماه گذشته به ۱۴ درصد رسید.

کاهش نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ساله به پایین‌ترین سطح خود از ۱۹۹۹ به این سود نیز باعث شد تا سهام بانک‌ها به ورطه سقوط بیفتد.

کایل رودا، تحلیلگر ارشد بازار در این باره می‌گوید:

ما اساساً در حال اهرم‌زدایی از موقعیت‌های معاملاتی هستیم، زیرا سرمایه‌گذاران برای جبران زیان‌های خود در حال فروش دارایی‌هایشان هستند.

او می‌افزاید:

اما رخدادی که بیش از همه باعث تعجب من شده، سیر تحولات است که بسیار سریع رخ داده است. درحال‌حاضر، فشار فروش وحشتناکی در بازار وجود دارد، این همان چیزی است که باعث می‌شود که واکنش‌های غیرخطی در قیمت‌های دارایی به عوامل بنیادی ساده ترجمه شوند.

آن‌طور که پیداست، تمام ۳۳ گروه صنعتی متعلق در شاخص تاپیکس از زمانی که بانک مرکزی ژاپن دست به افزایش نرخ بهره زد، سقوط کرده‌اند؛ زیرا با افزایش نرخ بهره، چشم‌انداز درآمدی برای صادرکنندگان در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود.

شاخص نیکی

از سویی معاملات حامل مبتنی‌بر ین، همواره از محبوبیت بسیاری در اقتصادهای نوظهور برخوردار بوده؛ زیرا ین بیش از همه به‌دلیل نوسان کم و نرخ بهره ناچیز شناخته می‌شد. با افزایش نرخ بهره ین، این دست از معاملات نیز دستخوش تغییر شد.

بیمه‌گران و بانک‌هایی نیز که انتظار می‌رفت از افزایش نرخ بهره ژاپن منتفع شوند، اکنون به بزرگ‌ترین بازندگان بازار بدل شده‌اند. برای مثال، سهام گروه میتسوبیشی با افتی ۱۸ درصدی مواجه شده که بزرگ‌ترین افت در تاریخ معاملات آن است.

رافائل نعمت‌نژاد، مدیر ارشد پرتفوی در یکی از شرکت‌های مدیریت سرمایه در این باره می‌گوید:

معامله‌گرانی که روی ضعف ین ژاپن و فرود نرم شرط بسته بودند، باید اکنون به‌دنبال سناریوی دیگری باشند.

درحال‌حاضر، نااطمینانی در مورد آینده بازار سهام به‌شدت افزایش یافته، زیرا نوسانات ضمنی شاخص نیکی ۲۲۵ رو به فزونی گذاشته است.

نشانه‌های ضعف در اقتصاد ایالات متحده باعث درگرفتن موجی از رکود در بازارهای وال‌استریت و سپس افت بازده اوراق خزانه شد. حقوق و دستمزد غیرکشاورزی تا ۱۱۴ هزار دلار افزایش یافت و رشد مشغال نیز طی دو ماه قبل کاهش پیدا کرد. نرخ بیکاری برای چهارمین ماه پیاپی افزایش یافته و به ۴/۳ درصد رسیده که نشان می‌دهد رکودی بزرگ در راه است.

 

نوشته غرش خرس‌ها در بازار سهام ژاپن؛ سقوط بیشتر در راه است؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow