معجزه‌ای در دل معبد باستانی مصر؛ کشف تونل اسرارآمیز توسط باستان‌شناسان

در زیر معبدی در شهر باستانی و ویران شده تاپوزیریس مگنا (Taposiris Magna)، باستان‌شناسان تونلی وسیع و بزرگ کشف کرده‌اند که از آن به عنوان “معجزهٔ هندسی” یاد می‌شود. این ساختار توسط کاتلین مارتینز از دانشگاه سانتو دومینگو در جمهوری دومینیکن و همکارانش در طول یک حفاری مستمر در معبد، 13 متر (43 فوت) زیر […]

۲۹ مرداد , ۱۴۰۳ - 19:59
 0  3
معجزه‌ای در دل معبد باستانی مصر؛ کشف تونل اسرارآمیز توسط باستان‌شناسان

در زیر معبدی در شهر باستانی و ویران شده تاپوزیریس مگنا (Taposiris Magna)، باستان‌شناسان تونلی وسیع و بزرگ کشف کرده‌اند که از آن به عنوان “معجزهٔ هندسی” یاد می‌شود. این ساختار توسط کاتلین مارتینز از دانشگاه سانتو دومینگو در جمهوری دومینیکن و همکارانش در طول یک حفاری مستمر در معبد، 13 متر (43 فوت) زیر زمین کشف شد. این تونل که 2 متر ارتفاع دارد، از طریق یک مسیر شگفت‌انگیز به طول 1305 متر (4281 فوت) از سنگ ماسه کنده شده است.

به گفته وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، طراحی این تونل مشابه تونل یوپالینوس با طول 1306 متر است که در جزیره ساموس یونان در قرن ششم پیش از میلاد حفر شده و به عنوان یک شگفتی مهندسی شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد که تونل تاپوزیریس مگنا نیز به همان اندازه شگفت‌انگیز باشد. البته، هدف اصلی ساخت این تونل هنوز ناشناخته باقی مانده و بخشی از آن نیز در آب غرق شده است.

مارتینز، که از سال 2004 در تاپوزیریس مگنا به دنبال مقبره گمشده کلئوپاترای هفتم بوده، بر این باور است که این تونل می‌تواند به کشف این مقبره منجر شود. شهر باستانی تاپوزیریس مگنا حدود 280 سال پیش از میلاد توسط بطلمیوس دوم، پسر ژنرال مشهور اسکندر کبیر و یکی از نیاکان کلئوپاترا، تأسیس شد.

تیم باستان‌شناسان معتقدند که معبد تاپوزیریس به خدای اوزیریس و همسرش الهه ایزیس، که کلئوپاترا نیز به شدت با او ارتباط داشت، اختصاص داشته است. در این معبد، مجسمه‌های ایزیس و سکه‌هایی با نام و تصویر کلئوپاترا و اسکندر کبیر پیدا شده است. تحقیقات آینده می‌تواند اطلاعات بیشتری دربارهٔ این تونل جدید و اینکه آیا به مقبره‌های گمشده منتهی می‌شود یا خیر، در اختیار ما بگذارد.

معبد باستانی مصر

گام‌های بعدی تحقیقات می‌تواند شامل کاوش در دریای مدیترانه در نزدیکی این محل باشد. چرا که بین سال‌های 320 تا 1303 میلادی، مجموعه‌ای از زلزله‌ها ساحل را تحت تأثیر قرار داده و باعث فروپاشی بخشی از معبد و فرو رفتن آن در آب شده است. حفاری‌های قبلی شبکه‌ای از تونل‌ها را که از دریاچه مریوت تا دریای مدیترانه کشیده شده‌اند، نشان داده است.

این تونل تاکنون تعدادی گنجینه نیز به همراه داشته است که برخی از آن‌ها عبارتند از: یک بلوک مستطیلی از سنگ آهک و قطعاتی از سفال.

در سال 2009، زاهی حواس (Zahi Hawass)، وزیر وقت آثار باستانی مصر گفت:

اگر مقبرهٔ کلئوپاترا و مارک آنتونی را کشف کنیم، این مهم‌ترین کشف قرن 21 خواهد بود. حتی اگر این مقبره را پیدا نکنیم، ما اکتشافات بزرگی در داخل و خارج از معبد انجام داده‌ایم.

این کشف و کاوش‌های بعدی می‌توانند دریچه‌ای جدید به روی تاریخ باستانی باز کنند و اطلاعات بیشتری درباره این دوره تاریخی و افراد مهم آن به ما بدهند. ادامه تحقیقات در این منطقه و کشف احتمالی مقبره کلئوپاترا و مارک آنتونی می‌تواند به یکی از بزرگترین دستاوردهای باستان‌شناسی تبدیل شود و تاریخ‌نگاران را به درک بهتری از این شخصیت‌های تاریخی و تاثیرات آن‌ها بر دنیای باستان برساند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow