نقض حریم خصوصی با استفاده از عینک‌ هوشمند ری‌بن متا

در رویدادی امنیتی، مشخص شده است که عینک‌ هوشمند ری‌بن متا می‌تواند اطلاعات را از محیط به‌صورت لحظه‌ای استخراج کند. این نشت اطلاعات گسترده نگرانی‌های جدی درباره‌ی حریم خصوصی کاربران و سوءاستفاده‌ی بالقوه از داده‌های شخصی ایجاد کرده است. به‌گزارش تک‌ناک، در اتفاقی که بسیاری آن را شبیه به یکی از قسمت‌های سریال «Black Mirror» […] نوشته نقض حریم خصوصی با استفاده از عینک‌ هوشمند ری‌بن متا اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۲ مهر , ۱۴۰۳ - 21:00
 0  0
نقض حریم خصوصی با استفاده از عینک‌ هوشمند ری‌بن متا

در رویدادی امنیتی، مشخص شده است که عینک‌ هوشمند ری‌بن متا می‌تواند اطلاعات را از محیط به‌صورت لحظه‌ای استخراج کند. این نشت اطلاعات گسترده نگرانی‌های جدی درباره‌ی حریم خصوصی کاربران و سوءاستفاده‌ی بالقوه از داده‌های شخصی ایجاد کرده است.

به‌گزارش تک‌ناک، در اتفاقی که بسیاری آن را شبیه به یکی از قسمت‌های سریال «Black Mirror» می‌دانند، یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد با استفاده از عینک‌ هوشمند ری‌بن متا ۲، از فناوری تشخیص چهره بهره گرفته است تا اطلاعات شخصی افراد را در لحظه استخراج کند. این اقدام نگرانی‌های زیادی را درباره‌ی حریم خصوصی کاربران و تأثیرات فناوری‌های نوین بر این مسئله به‌وجود آورده است.

نیواتلس می‌نویسد که AnhPhu Nguyen، دانشجوی سال سوم دانشگاه هاروارد، با استفاده از قابلیت استریم زنده عینک‌ هوشمند ری‌بن متا ۲، فید ویدئویی را به کامپیوتری متصل ارسال می‌کند. این کامپیوتر با استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی که به‌صورت عمومی در‌دسترس است، چهره‌های شناسایی‌شده را بررسی می‌کند و در اینترنت به‌دنبال تصاویر و اطلاعات بیشتر از آن‌ها می‌گردد.

Nguyen پس از شناسایی چهره‌ها، به‌کمک پایگاه‌های داده مختلف از‌جمله ثبت‌نام رأی‌دهندگان و مقالات آنلاین، اطلاعاتی مانند نام، آدرس، شماره‌تلفن، بستگان نزدیک و حتی شماره‌ی تأمین اجتماعی افراد را جمع‌آوری می‌کند. این داده‌ها از‌طریق مدل زبانی بزرگ (LLM) مشابه ChatGPT پردازش و در قالب پروفایل جست‌وجوشدنی، به گوشی Nguyen ارسال می‌شوند. تمام این فرایند فقط در چند ثانیه انجام می‌شود و به‌گفته‌ی برخی از کارشناسان، شبیه به واقعیت دنیای بازی‌های علمی‌تخیلی همچون Cyberpunk 2077 است.

نقض حریم خصوصی با استفاده از عینک‌های هوشمند Meta Ray-Ban

هدف Nguyen از نقض حریم خصوصی با استفاده از عینک‌ هوشمند ری‌بن متا

Nguyen مدعی است که این کار را برای اهداف مخرب انجام نداده و قصد داشته است تا با انتشار اطلاعاتی درباره‌ی نحوه حذف داده‌های شخصی از پایگاه‌های داده‌ای که استفاده می‌کند، آگاهی مردم را از تهدیدهای این فناوری‌ها افزایش دهد. او حتی دستورالعملی کوتاه برای کمک به کاربران برای محافظت از خود در‌برابر چنین تهدیدهایی منتشر کرده است.

اگرچه Nguyen به‌دنبال ارائه‌ی راهکاری برای محافظت از حریم خصوصی است، به‌نظر می‌رسد این راهکارها فقط قطره‌ای از دریای بزرگ مشکلات مربوط به حریم خصوصی باشند. استفاده از فناوری‌هایی مانند عینک‌های هوشمند و نرم‌افزارهای تشخیص چهره، این نگرانی را به‌وجود آورده که آیا ممکن است در آینده، تنها راه‌حل این باشد که همه‌ی ما از عینک‌های هوشمندی با چراغ‌های مادون‌قرمز برای کور‌کردن دوربین‌های تشخیص چهره استفاده کنیم یا خیر.

این نوع فناوری‌ها در آینده با پیشرفت بیشتر هوش مصنوعی و بهبود کدنویسی سریع‌تر و ساده‌تر خواهند شد. حتی در ماه آوریل امسال، هکرها موفق شدند به اطلاعات ۳ میلیارد نفر از‌جمله تمام شماره‌های تأمین اجتماعی موجود از پایگاه داده شرکت بررسی سوابق National Public Data دسترسی پیدا و آن‌ها را در دارک‌وب منتشر کنند.

Nguyen در ویدئویی که منتشر کرده است، نشان می‌دهد که چقدر سریع می‌تواند با دانستن چند جزئیات کوچک، اعتماد افراد را جلب و آن‌ها را به‌صورت حضوری ملاقات کند. او با این کار قصد دارد نشان دهد که این نوع فناوری‌ها چگونه می‌توانند سوءاستفاده شوند.

Nguyen اعلام کرده است که قصد ندارد این نرم‌افزار که نامش را I-Xray گذاشته، منتشر کند. با‌این‌حال، این سؤال مطرح می‌شود که اگر دانشجویی توانسته است این فناوری را توسعه دهد، چه کسانی دیگر ممکن است پشت‌‌پرده‌ از چنین فناوری‌هایی بهره‌برداری کنند؟ به‌نظر می‌رسد این همان درسی است که ادوارد اسنودن سال‌ها پیش سعی کرد به ما بیاموزد.

نوشته نقض حریم خصوصی با استفاده از عینک‌ هوشمند ری‌بن متا اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow