هوش مصنوعی در حال توسعه گوگل علائم بیماری را تشخیص می‌دهد

گوگل مدل هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده است که سیگنال‌های صوتی را می‌تواند بشنود و تجزیه‌وتحلیل کند و در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها مثمرثمر باشد. به‌گزارش تک‌ناک، گوگل با همکاری Salcit Technologies، استارت‌آپ هندی فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی، موفق شده است تا مدل مراقبت بهداشتی بیو‌اکوستیکی توسعه دهد که در تشخیص بیماری‌ها از‌طریق صداهای انسان... نوشته هوش مصنوعی در حال توسعه گوگل علائم بیماری را تشخیص می‌دهد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۹ شهریور , ۱۴۰۳ - 22:59
 0  0
هوش مصنوعی در حال توسعه گوگل علائم بیماری را تشخیص می‌دهد

گوگل مدل هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده است که سیگنال‌های صوتی را می‌تواند بشنود و تجزیه‌وتحلیل کند و در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها مثمرثمر باشد.

به‌گزارش تک‌ناک، گوگل با همکاری Salcit Technologies، استارت‌آپ هندی فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی، موفق شده است تا مدل مراقبت بهداشتی بیو‌اکوستیکی توسعه دهد که در تشخیص بیماری‌ها از‌طریق صداهای انسان کارآمد است. بیواکوستیک (رشته‌ای جذاب و بینابینی در زیست‌شناسی و آکوستیک) امکان می‌دهد تا با تحلیل صداهای تولید‌شده‌ی موجودات زنده، به بینش‌های عمیقی درباره‌ی رفتار و زیستگاه و ارتباطات آن‌ها دست پیدا کنیم.

بلومبرگ می‌نویسد که هوش مصنوعی گوگل با گوش‌دادن به صدای ما، آینده‌ی تشخیص بیماری را متحول می‌کند. این فناوری نوآورانه که برپایه‌ی سیگنال‌های صوتی کار می‌کند، می‌تواند علائم اولیه‌ی بیماری‌ها را پیش‌بینی کند و به‌ویژه در مناطق محروم که دسترسی به تجهیزات پزشکی محدود است، به کمک بیماران بیاید.

تشخیص علائم بیماری با هوش مصنوعی گوگل

سل، یکی از بیماری‌های عفونی کشنده‌ی جهان، سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد. در هند، این بیماری به‌تنهایی عامل مرگ صدهاهزار نفر است. خوشبختانه سل درمان‌شدنی است؛ اما تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است. اینجا است که هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا می‌کند.

سیستم‌های هوش مصنوعی با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های پزشکی، به تشخیص سریع و دقیق سل کمک می‌کنند. این امر امکان شروع درمان زودهنگام را فراهم و از گسترش بیماری جلوگیری می‌کند. با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانیم به آینده‌ای امیدوار باشیم که در آن سل به بیماری نادر تبدیل شود.

تشخیص علائم بیماری با هوش مصنوعی گوگل

مدل هوش مصنوعی HeAR گوگل با استفاده از پایگاه داده‌ای متشکل از ۱۰۰ میلیون صدای سرفه، بیماری سل را می‌تواند دقیق تشخیص دهد. این ابزار مبتنی‌بر یادگیری ماشین با تحلیل تفاوت‌های ظریف در الگوهای سرفه، به‌عنوان ابزار غربالگری اولیه‌ی بسیار کارآمد عمل می‌کند.

استارتاپ هندی Salcit Technologies با استفاده از هوش مصنوعی، به‌دنبال بهبود تشخیص بیماری سل و ارزیابی سلامت ریه است. این شرکت با نام‌گذاری مدل هوش مصنوعی خود روی واژه‌ی سانسکریت Swaasa (به‌معنای نفس)، به اهمیت تنفس در تشخیص بیماری‌ها اشاره می‌کند.

شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی سلامت هند مانند آپولو هاسپیتالز و بنیاد خیریه‌ی Healing Fields از پلتفرم تشخیصی Swaasa برای غربالگری بیماری‌ها، به‌ویژه در مناطق دورافتاده، استفاده می‌کنند. Salcit Technologies، توسعه‌دهنده‌ی Swaasa، اولین مجوز دستگاه پزشکی هند برای نرم‌افزار تشخیصی را دریافت کرده است.

Swaasa با استفاده از هوش مصنوعی، با تحلیل نمونه‌ی صوتی ۱۰ ثانیه‌ای از سرفه، می‌تواند بیش از ۹۴ درصد از بیماری‌های تنفسی را دقیق تشخیص دهد. کاربران فقط با استفاده از تلفن‌همراه خود می‌توانند این آزمایش را انجام دهند و نتایج را به‌صورت آنلاین دریافت کنند. هزینه‌ی این آزمایش مقرون‌به‌صرفه و تنها ۲۰۰ روپیه (۲/۴۰ دلار) است؛ در‌حالی‌که هزینه‌ی انجام آزمایش اسپیرومتری در کلینیک ممکن است به ۳,۰۰۰ روپیه برسد.

با وجود تمام مزایا، این فناوری با مشکلاتی نیز مواجه است. تغییر رویه‌های معمول پزشکی و پذیرش ابزارهای جدید غربالگری زمان‌بر است. همچنین اطمینان از کیفیت نمونه‌های صوتی، به‌ویژه در مناطقی با امکانات محدود، می‌تواند دشوار باشد. برای مثال، کاربران روستایی ممکن است در ضبط صحیح نمونه‌های صوتی با مشکل مواجه شوند.

با‌این‌حال، این فناوری نوآورانه توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. سازمان‌هایی مانند مشارکت StopTB که با هدف ریشه‌کن‌کردن سل تا سال ۲۰۳۰ فعالیت می‌کند، از این فناوری استقبال و از آن حمایت می‌کنند.

گوگل در‌ادامه‌ی سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه‌ی بیواکوستیک، در حال توسعه‌ی مدل تشخیصی مبتنی‌بر سونوگرافی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. این پروژه که با همکاری بیمارستان چانگ‌گونگ تایوان در حال انجام است، از هوش مصنوعی برای شناسایی دقیق‌تر ضایعات استفاده می‌کند.

هدف گوگل از این تحقیق ارائه‌ی غربالگری رایگان سرطان سینه به کسانی است که ازپس پرداخت هزینه‌های هنگفت ماموگرافی برنمی‌آیند و در‌نهایت، گسترش این فناوری به سطح جهانی است.

اگرچه هیچ‌کدام از مدل‌های هوش مصنوعی گوگل هنوز آماده‌ی تجاری‌سازی کامل نیستند، این فناوری نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از صدا برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها استفاده کرد و بدین‌ترتیب، دسترسی به خدمات تشخیصی را برای همه آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه کرد.

نوشته هوش مصنوعی در حال توسعه گوگل علائم بیماری را تشخیص می‌دهد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow