پردازنده‌های لپ‌تاپ Core Ultra 200V اینتل رونمایی شدند

اینتل نسل جدید پردازنده‌های لپ‌تاپ خود با نام Core Ultra 200V را رونمایی کرد. پیش‌تر این پردازنده‌ها با نام Lunar Lake شناخته می‌شدند. به‌گزارش تک‌ناک‌، اینتل با رونمایی پردازنده‌های لپ‌تاپ Core Ultra 200V برای به تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام و استریکس پوینت ای‌ام‌دی خط‌ونشان کشید. اینتل اعلام کرده است که با عرضه‌ی اولین موج... نوشته پردازنده‌های لپ‌تاپ Core Ultra 200V اینتل رونمایی شدند اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۳ شهریور , ۱۴۰۳ - 22:59
 0  4
پردازنده‌های لپ‌تاپ Core Ultra 200V اینتل رونمایی شدند

اینتل نسل جدید پردازنده‌های لپ‌تاپ خود با نام Core Ultra 200V را رونمایی کرد. پیش‌تر این پردازنده‌ها با نام Lunar Lake شناخته می‌شدند.

به‌گزارش تک‌ناک‌، اینتل با رونمایی پردازنده‌های لپ‌تاپ Core Ultra 200V برای به تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام و استریکس پوینت ای‌ام‌دی خط‌ونشان کشید.

اینتل اعلام کرده است که با عرضه‌ی اولین موج لپ‌تاپ‌ها در ۲۴ سپتامبر (۳ مهر)، این دستگاه‌ها به «سریع‌ترین هسته‌ی پردازنده‌ی مرکزی» و «بهترین پردازنده گرافیکی داخلی جهان» و «برترین عملکرد هوش مصنوعی» مجهز خواهند بود.

در‌حالی‌که کوالکام در‌مقابل AMD روی انتخاب بین عمر باتری و عملکرد گرافیکی تمرکز داشت، اینتل مدعی است که تراشه‌های جدیدش هر دو ویژگی‌ را می‌توانند ارائه دهند.

برای مثال، شرکت دل نسخه‌ی جدیدی از لپ‌تاپ پرچم‌دار XPS 13 خود را با قیمت ۱,۴۰۰ دلار و مجهز به پردازنده‌ی لونار لیک معرفی کرده است. این مدل جدید از‌لحاظ طراحی و ویژگی‌های ظاهری با مدل فعلی تفاوتی ندارد و از همان شاسی، ابعاد، نمایشگر و باتری ۵۵  وات‌ساعتی بهره می‌برد.

با‌این‌حال، دل ادعا می‌کند که لپ‌تاپش اکنون می‌تواند حداکثر ۲۶ ساعت پخش ویدئو با کیفیت 1080p و روشنایی ۱۵۰ نیت را پشتیبانی کند. این در‌مقایسه‌با مدل قبلی با عمر باتری ۱۸ ساعته در شرایط مشابه بهبود ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی ویژگی‌های نسل جدید پردازنده‌های لپ‌تاپ Core Ultra 200V

اینتل با اشاره به عملکرد بهتر پردازنده‌های جدیدش، ادعا می‌کند که لپ‌تاپ ذن‌بوک اس ۱۴ ایسوس مجهز به پردازنده‌های این شرکت، می‌تواند چندین ساعت بیشتر از مدل ذن‌بوک اس ۱۶ با پردازنده‌های AMD در وظایف اداری دوام بیاورد. این در حالی است که لپ‌تاپ AMD به باتری حجیم‌تر ۷۸ وات‌ساعتی مجهز است.

در‌زمینه‌ی بازی‌‌، اینتل مدعی است که پردازنده‌ی Core Ultra 9 288V نه‌تنها از AMD پیشی می‌گیرد؛ بلکه کوالکام را به‌طور کامل شکست می‌دهد. این پردازنده به‌طور متوسط ۵۸ درصد نرخ فریم بهتری از تراشنه اسنپدراگون ایکس کوالکام (X1E-84-100) در لپ‌تاپ گلکسی بوک ۴ اج سامسونگ و ۱۶ درصد نرخ فریم بهتری از تراشه‌ی AMD HX 370 در ذن‌بوک اس ۱۶ ایسوس ارائه می‌دهد. این ادعاها نشان‌دهنده‌ی تمرکز اینتل بر بهبود درخورتوجه عملکرد گرافیکی و قدرت پردازشی در نسل جدید پردازنده‌های خود است.

 

این نتایج حتی بدون استفاده از مقیاس‌بندی XeSS اینتل به‌دست آمده است. با فعال‌کردن این ویژگی، اینتل ادعا می‌کند که حتی بازی‌هایی با فناوری ردیابی پرتو نیز با GPU مجتمع آن قابل‌اجرا هستند؛ مثلاً ۴۵ فریم‌بر‌ثانیه در بازی Cyberpunk 2077 و ۵۷ فریم‌بر‌ثانیه در Marvel’s Spider-Man Remastered و ۶۶ فریم‌بر‌ثانیه در Shadow of the Tomb Raider.

در حوزه‌ی هوش مصنوعی، اینتل می‌گوید لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های Lunar Lake هنگام استفاده از ویژگی‌های Adobe Premiere و Lightroom و سایر برنامه‌ها، عملکرد بسیار سریع‌تری از رقبا، به‌ویژه کوالکام، ارائه می‌دهند.

در این تصویر، عملکرد پردازنده‌های Core Ultra اینتل با تمرکز بر توانایی‌های هوش مصنوعی به‌نمایش گذاشته شده است. براساس نمودار ارائه‌شده، پردازنده‌ی Core Ultra 9 288H اینتل درمقایسه‌با نسل قبلی (Core Ultra 7 155H) تا ۵۸ درصد بهبود در عملکرد هوش مصنوعی نشان می‌دهد. 

همچنین، در برنامه‌ها و وظایف مختلفی مانند AI Denoise و AI Upscaling و AI SlowMo و سایر کاربردها، افزایش چشمگیری در سرعت و کارایی مشاهده می‌شود. این پیشرفت‌ها نشان‌دهنده‌ی رهبری این پردازنده‌ها در ارائه‌ی عملکرد قدرتمند و سازگاری در اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی است.

لپ‌تاپ‌های جدید اینتل از‌نظر گزینه‌های ارتباطی نیز بسیار مجهز هستند. این دستگاه‌ها از وای‌فای ۷ و بلوتوث ۵/۴ و حداقل دو پورت تاندربولت ۴ بهره می‌برند. این امکانات امکان اتصال سریع USB-C و شارژ و پشتیبانی از حداکثر سه مانیتور 4K را فراهم می‌کنند.

محدودیت‌های Lunar Lake؛ پشتیبانی فقط از ۳۲ گیگابایت رم

لونار لیک، جدیدترین پردازنده‌‌ی اینتل، با محدودیت‌هایی همراه است که ممکن است برخی از کاربران حرفه‌ای را نگران کند. این پردازنده‌ها فقط برای لپ‌تاپ‌های باریک طراحی شده‌اند و حداکثر از ۳۲ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنند.

اگرچه اینتل تلاش کرده است تا با بازاریابی خود این محدودیت‌ها را کم‌رنگ جلوه دهد، واقعیت این است که Lunar Lake قدرتمندترین پردازنده‌ی لپ‌تاپ اینتل نیست. هر‌یک از ۹ تراشه‌ی Core Ultra 200V اینتل فقط هشت هسته‌ی پردازنده‌ی مرکزی و هشت‌ رشته‌‌ی پردازنده‌ی مرکزی و حداکثر هشت هسته‌ی GPU دارد. همچنین، این پردازنده‌ها از هایپرتردینگ (Hyperthreading) پشتیبانی نمی‌کنند. این یعنی هر هسته فقط یک رشته را می‌تواند اجرا کند.

یکی از بهبودهای مهمی که اینتل در Lunar Lake به‌کار برده، حذف حافظه‌ی جداگانه و یکپارچه‌کردن آن با پردازنده‌ی مرکزی است؛ اما همین اقدام باعث شده است تا امکان افزودن رم بیشتر در آینده وجود نداشته باشد.

اینتل ادعا می‌کند که پردازنده‌های هشت‌رشته‌ای لونار لیک می‌توانند در توان مصرفی کمتر عملکرد بهتری از تراشه‌های ۱۴ رشته‌ای یا ۲۲ رشته‌ای میتیور لیک ارائه دهند. بااین‌حال، پردازنده‌های نسل گذشته‌ی اینتل و حتی AMD HX 370 با توان بیشتر، همچنان می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

برای کاربرانی که به هسته‌ها و رشته‌ها و رم بیشتری نیاز دارند، اینتل پردازنده‌های ارو لیک را پیشنهاد می‌کند که قرار است تا ۱۰ اکتبر عرضه شوند و ممکن است گزینه‌ی بهتری برای نیازهای پردازشی پیشرفته باشند.

انتخاب بهترین تراشه‌ی Lunar Lake

در انتخاب بهترین تراشه‌ی لونار لیک، ممکن است به قدرتمندترین مدل نیازی نباشد یا حتی ممکن است ترجیح دهید که مدلی کم‌مصرف‌تر و اقتصادی‌تر را انتخاب کنید. در گذشته، سری Core i3 و Core i5 و Core i7 نشان‌دهنده‌ی تعداد مختلف هسته‌ها و رشته‌های پردازنده‌ی مرکزی بودند. باوجوداین، Lunar Lake این طبقه‌بندی را تغییر داده و مرزهای قبلی را کم‌رنگ کرده است.

برای درک بهتر نام‌گذاری جدید اینتل، این راهنمای ساده را در نظر بگیرید:

نام معمولی پردازنده‌ی Lunar Lake چیزی شبیه به Core Ultra 7 258V خواهد بود.

  • Ultra 7 به‌معنای داشتن هشت هسته‌ی GPU به‌جای هفت و شش موتور محاسبات عصبی به‌جای پنج و دوازده مگابایت کش به جای هشت مگابایت است.
  • Ultra 9 علاوه‌بر این ویژگی‌ها، حداقل توان مصرفی ۱۷ وات و توان پیش‌فرض ۳۰ وات دارد که از هر تراشه‌ی دیگری در این خط تولید بیشتر است.

در این نامگذاری:

  • رقم اول (2) نشان‌دهنده‌ی این است که تراشه از نسل دوم Core Ultra اینتل است.
  • رقم دوم به سرعت پردازنده اشاره می‌کند و هرچه عدد بزرگ‌تر باشد، سرعت پردازنده بیشتر است.
  • رقم سوم مقدار رم را نشان می‌دهد: عدد ۶ به معنای ۱۶ گیگابایت و عدد ۸ به معنای ۳۲ گیگابایت رم است.

اینتل مدعی است با این سیستم نام‌گذاری جدید، انتخاب تراشه‌ی مناسب بر‌اساس نیازهای کاربر ساده‌تر شده است. اگر به عملکرد قوی‌تر نیاز دارید، مدل‌های Ultra 7 یا Ultra 9 مناسب‌تر خواهند بود. درمقابل، اگر به‌دنبال گزینه‌ی اقتصادی‌تر با توان مصرفی کمتر هستید، می‌توانید به مدل‌های با اعداد کوچکتر توجه کنید.

با‌توجه‌به ادعاهای بزرگ اینتل درباره‌ی پردازنده‌های جدید Core Ultra 200V، مهم است که منتظر بررسی‌ها و آزمایش‌های مستقل باشیم تا ببینیم آیا این تراشه‌ها واقعاً به وعده‌های خود عمل می‌کنند یا خیر. در هفته‌های آینده، لپ‌تاپ‌هایی مانند Dell XPS 13 و Asus Zenbook S 14 که به این پردازنده‌ها مجهز هستند، به دست منتقدان خواهند رسید و نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند تصویر واقعی‌تری از عملکرد این تراشه‌ها ارائه دهد.

نوشته پردازنده‌های لپ‌تاپ Core Ultra 200V اینتل رونمایی شدند اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow