کشف شواهد جدید مبنی بر وجود آب در گذشته مریخ

تحقیقات اخیر آژانس فضایی اروپا (ESA) با استفاده از داده‌های کاوشگر ردیاب گازهای کمیاب مریخ (ExoMars Trace Gas Orbiter)، شواهدی قوی مبنی بر وجود آب در گذشته سیاره مریخ ارائه داده است. تصاویر باکیفیت ارسالی از این کاوشگر، الگوهای رسوبی را نشان می‌دهند که حاکی از وجود آب مایع در مقیاس وسیع در میلیاردها سال […] منبع خبر کشف شواهد جدید مبنی بر وجود آب در گذشته مریخ پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ - 08:00
 0  3
کشف شواهد جدید مبنی بر وجود آب در گذشته مریخ

تحقیقات اخیر آژانس فضایی اروپا (ESA) با استفاده از داده‌های کاوشگر ردیاب گازهای کمیاب مریخ (ExoMars Trace Gas Orbiter)، شواهدی قوی مبنی بر وجود آب در گذشته سیاره مریخ ارائه داده است. تصاویر باکیفیت ارسالی از این کاوشگر، الگوهای رسوبی را نشان می‌دهند که حاکی از وجود آب مایع در مقیاس وسیع در میلیاردها سال پیش هستند.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، یکی از یافته‌های جالب توجه این تحقیق، شناسایی رسوبات کلرید با اشکال هندسی متنوع، از جمله یک شکلک خندان، در سطح مریخ است. این رسوبات نشان‌دهنده حضور آب شور در گذشته و تبخیر آن در طول زمان هستند. وجود آب مایع در گذشته مریخ، یکی از مهم‌ترین پرسش‌های علمی در مورد این سیاره است. چرا که وجود آب به عنوان یکی از عناصر اصلی حیات، احتمال وجود حیات در گذشته یا حال مریخ را افزایش می‌دهد.

تحلیل داده‌های جدید نشان می‌دهد که در گذشته، مریخ سیاره‌ای بسیار متفاوت از امروز بوده است. احتمالاً رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و حتی اقیانوس‌هایی در سطح آن وجود داشته است. با این حال، به دلیل تغییرات اقلیمی و از دست دادن جو مریخ، آب موجود در سطح آن تبخیر شده، یخ زده یا به اعماق زیر سطح نفوذ کرده است.

محققان بر این باورند که رسوبات نمکی شناسایی شده، می‌توانند حاوی شواهدی از حیات میکروبی باستانی باشند. نمک‌ها می‌توانند به عنوان محافظی برای مواد آلی عمل کرده و از تجزیه آن‌ها جلوگیری کنند. این کشف جدید، دیدگاه ما را نسبت به تاریخچه مریخ تغییر داده و انگیزه‌ای قوی برای ادامه تحقیقات در این زمینه فراهم کرده است. مأموریت‌های آینده به مریخ، با هدف بررسی دقیق‌تر این رسوبات و جستجوی شواهد مستقیم از حیات، برنامه‌ریزی خواهند شد.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر کشف شواهد جدید مبنی بر وجود آب در گذشته مریخ پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow