طرح‌های گوگل برای تفکیک تصاویر واقعی از جعلی

گوگل در حال توسعه‌ی ابزارها و روش‌هایی است تا کاربران بتوانند به‌راحتی تصاویر واقعی را از تصاویر جعلی تشخیص دهند. این موضوع به‌ویژه در دنیای امروز اهمیت دارد که تصاویر دست‌کاری‌شده به‌راحتی تولید و منتشر می‌شوند. به‌گزارش تک‌ناک، گوگل به‌عنوان عضوی از ائتلاف اصالت و منشأ محتوا (C2PA)، یکی از گروه‌های بزرگ‌ مقابله با تصاویر […] نوشته طرح‌های گوگل برای تفکیک تصاویر واقعی از جعلی اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  2
طرح‌های گوگل برای تفکیک تصاویر واقعی از جعلی

گوگل در حال توسعه‌ی ابزارها و روش‌هایی است تا کاربران بتوانند به‌راحتی تصاویر واقعی را از تصاویر جعلی تشخیص دهند. این موضوع به‌ویژه در دنیای امروز اهمیت دارد که تصاویر دست‌کاری‌شده به‌راحتی تولید و منتشر می‌شوند.

به‌گزارش تک‌ناک، گوگل به‌عنوان عضوی از ائتلاف اصالت و منشأ محتوا (C2PA)، یکی از گروه‌های بزرگ‌ مقابله با تصاویر تولید‌شده با هوش مصنوعی، در حال توسعه‌ی فناوری تشخیص اصالت تصاویر است. C2PA استانداردی فنی را تعریف کرده که با ایجاد رد دیجیتال در سخت‌افزار و نرم‌افزار، اطلاعاتی درباره‌ی منشأ تصاویر ارائه می‌دهد. شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، مایکروسافت، ادوبی و گوگل از این استاندارد حمایت می‌کنند. با‌این‌حال، پذیرش گسترده‌ی آن تاکنون کُند بوده است.

ورج می‌نویسد که گوگل با به‌روزرسانی بخش «درباره‌ی این تصویر» در نتایج جست‌وجو، اولین قدم بزرگ را برای آزمایش عملی این استاندارد برداشته است. این شرکت با همکاری C2PA، نسخه‌ی جدیدی از این استاندارد را توسعه داده و از آن همراه با فهرست اعتماد استفاده خواهد کرد تا به پلتفرم‌هایی مانند جست‌وجوی گوگل اجازه دهد منشأ محتوا را تأیید کنند.

به‌عنوان مثال، اگر داده‌ها نشان دهند که تصویر را دوربین خاصی گرفته است، این فهرست اعتماد به اعتبار این اطلاعات کمک خواهد کرد. لوری ریچاردسون، معاون اعتماد و ایمنی در گوگل، این موضوع را تأیید کرده است.

About This Image گوگل

گوگل قصد دارد تا متاداده C2PA را به‌طور گسترده در سیستم‌های تبلیغاتی خود ادغام کند. به‌گفته‌ی ریچاردسون، هدف آن‌ها این است که با گذشت زمان، استفاده از این متاداده را افزایش دهند و از آن برای اجرای بهتر سیاست‌های اصلی خود بهره ببرند. همچنین، گوگل در حال بررسی راه‌هایی برای نمایش اطلاعات C2PA به کاربران یوتیوب است تا آن‌ها بتوانند به‌راحتی تشخیص دهند که آیا ویدئویی با دوربین ضبط شده است یا خیر. در آینده‌ی نزدیک، شاهد به‌روزرسانی‌های بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

اگرچه گوگل یکی از پیش‌گامان در پذیرش استاندارد احراز هویت C2PA است، مشکلات زیادی در‌زمینه‌ی گسترش استفاده از آن وجود دارد. در‌حال‌حاضر، تنها تعداد محدودی از دوربین‌های برندهایی مانند لایکا و سونی از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. نیکون و کانن نیز به این استاندارد متعهد شده‌اند؛ اما هنوز مشخص نیست که اپل و گوگل از پشتیبانی C2PA در محصولاتشان استفاده خواهند کرد یا خیر. گسترش استفاده از C2PA در طیف وسیعی از سخت‌افزار و نرم‌افزار، نیازمند همکاری گسترده بین تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان است.

اگرچه نرم‌افزارهای حرفه‌ای ویرایش عکس مانند فتوشاپ و لایت‌روم ادوبی امکان افزودن داده‌های C2PA را فراهم می‌کنند، بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان و متن‌باز مانند GIMP از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. علاوه‌بر‌این، حتی پس از افزودن این داده‌ها، مشکلات دیگری نیز وجود دارد؛ چراکه اکثر پلتفرم‌های آنلاین بزرگ امکان نمایش این برچسب‌ها را به کاربران نمی‌دهند. با‌این‌حال، اقدام گوگل برای نمایش برچسب‌های C2PA در نتایج جست‌وجو می‌تواند سایر شرکت‌ها را نیز به‌سمت پذیرش این استاندارد سوق دهد.

ریچاردسون در‌این‌باره می‌گوید:

تعیین و نمایش منشأ محتوا، همچنان مسئله‌ای پیچیده است که به عوامل مختلفی مانند محصول یا سرویس به‌کاررفته بستگی دارد. اگرچه راه‌حل قطعی برای همه‌ی محتواهای آنلاین وجود ندارد، همکاری با دیگر بازیگران صنعت برای ایجاد راهکارهای پایدار و سازگار بسیار مهم است.

نوشته طرح‌های گوگل برای تفکیک تصاویر واقعی از جعلی اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow