گوگل جمینای با تحلیل جستجوها، پیشنهادهای دقیقتری میدهد
گوگل اعلام کرده که هوش مصنوعی جمینای ، شخصیتر از قبل خواهد شد. این شرکت در هفته جاری اعلام کرد که فعال کردن یک ابزار جدید شخصیسازی به این مدل اجازه میدهد تا برای ارائه پاسخهای دقیقتر و عمیقتر، به تاریخچه جستجوی کاربران مراجعه کند. در یک پست وبلاگی، گوگل توضیح داده که این قابلیت …

گوگل اعلام کرده که هوش مصنوعی جمینای ، شخصیتر از قبل خواهد شد. این شرکت در هفته جاری اعلام کرد که فعال کردن یک ابزار جدید شخصیسازی به این مدل اجازه میدهد تا برای ارائه پاسخهای دقیقتر و عمیقتر، به تاریخچه جستجوی کاربران مراجعه کند.
در یک پست وبلاگی، گوگل توضیح داده که این قابلیت با تحلیل پرسشها و تطبیق آنها با جستجوهای پیشین کاربران، پاسخهایی مرتبط و متناسب با علایق فردی ارائه خواهد داد.
گوگل اعلام کرد که این بخشی از استراتژی کلی جمینای است تا نهتنها به سؤالات عمومی پاسخ دهد، بلکه کاربران را بهتر درک کند. همچنین تأکید کرد که این مدل تنها زمانی از نتایج جستجوی کاربران استفاده میکند که تشخیص دهد این اطلاعات میتوانند بهطور معناداری کیفیت پاسخها را بهبود بخشند.
“ما فقط زمانی از تاریخچه جستجوی شما استفاده میکنیم که مدلهای پیشرفته استدلال ما تشخیص دهند که این کار واقعاً مفید است.” گوگل در این پست وبلاگی نوشت: “آزمایشکنندگان اولیه دریافتهاند که جمینای با قابلیت شخصیسازی، در ایدهپردازی و دریافت توصیههای شخصیشده کمککننده است. ما به جمعآوری بازخورد کاربران برای شناسایی کاربردهای مفیدتر این قابلیت ادامه خواهیم داد.”
برخی از نمونههایی که گوگل ارائه داده است شامل سؤالاتی مانند “تابستان امسال کجا باید به تعطیلات بروم؟” یا “میخواهم یک کانال یوتیوب راهاندازی کنم اما به ایدههای محتوا نیاز دارم” است. این مدل میتواند پاسخهای خود را بر اساس اطلاعاتی که از علایق کاربر در اختیار دارد، تنظیم کند.
روندی رو به رشد
این تلاش در راستای روند رو به رشد شرکتهای فناوری، از جمله اوپن ایآی سازنده( ChatGPT)، برای توسعه هوش مصنوعی است که شهودیتر، آگاه از زمینه و دارای درک عمیقتری از نیازها و ترجیحات کاربران باشد.
ابزار شخصیسازی جدید که با مدل Gemini 2.0 Flash Thinking اجرا میشود، گزارشی از دلایل استنتاج خود ارائه خواهد کرد و نشان میدهد که از چه دادههایی از جستجوهای قبلی استفاده کرده است. گوگل همچنین اعلام کرده است که پیش از اتصال به تاریخچه جستجوی کاربران یا سایر اپلیکیشنها، از آنها اجازه خواهد گرفت.
این قابلیت در ابتدا بهعنوان یک ویژگی آزمایشی برای کاربران جمینای و Gemini Advanced (فعلاً فقط نسخه وب) در بیش از ۴۵ زبان عرضه خواهد شد و در آینده به نسخه موبایل نیز گسترش خواهد یافت.
همچنین، گوگل اعلام کرد که ابزار Deep Research خود را برای همه کاربران جمینای بهصورت رایگان عرضه میکند. این ابزار که در دسامبر معرفی شد، عملکردی مشابه قابلیت تحقیق عمیق Deep Research) )در اوپن ایآی دارد، بهعنوان یک دستیار تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی عمل میکند. وظیفه آن جستجو و جمعآوری اطلاعات از سراسر وب و خلاصهسازی آنها است تا کاربران بتوانند در مدت کوتاهی به نتایج دقیق و جامع دسترسی داشته باشند.
اعتماد کاربران حیاتی است
گوگل اعلام کرده که ابزارDeep Research را با مدل Gemini 2.0 Flash Thinking ترکیب کرده تا هنگام مرور وب، استدلال آنی ارائه دهد و کیفیت گزارشهای تولیدشده را بهبود بخشد.
جیتش اوبرانی، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی IDC، در گفتگو با CNET اظهار داشت که حرکت به سمت شخصیسازی میتواند میزان استفاده و هیجان کاربران نسبت به این فناوری را افزایش دهد. اما او همچنین هشدار داد که این مزایا نباید به قیمت از دست رفتن اعتماد کاربران تمام شود.
“قطعاً نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی مطرح خواهند شد، بنابراین مهم است که گوگل و سایر شرکتها ابزارهای مناسبی را برای کاهش این نگرانیها در اختیار کاربران قرار دهند.” اوبرانی افزود: “مهمتر از همه، این قابلیت باید بهصورت انتخابی باشد، به این معنا که کاربران امکان فعال یا غیرفعال کردن آن را داشته باشند، نه اینکه بهطور پیشفرض فعال شود.”
واکنش شما چیست؟






